معاون فنی اداره کل منابع طبیعی کرمان گفت: نهال رایگان و تسهیلات هشت میلیون تومانی برای هر هکتار زراعت چوب در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین شجاعی، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان  کرمان در خصوص اهمیت طرح زراعت چوب گفت: سال ها است که جنگل‌ها به اشکال مختلف با بی توجهی‌ها دست خوش حوادث شده یا افراد سودجو به عناوین مختلف به آن‌ها آسیب زده تا به منافع خود برسند بی آنکه منابع و منافع نسل حاضر و نسل‌های بعد خود را ببیند ،چنانکه در طول سالیان گذشته و امروز بخش‌های زیادی از جنگل‌ها خالی از درخت و تخریب شده و به اشکال مختلف از آن‌ها بهره برداری‌های غیر مجاز و غیر اصولی شده و از بین رفته اند.

او افزود: اما در سال‌های اخیر با توجه به نیاز کارخانجات چوب و نیز به منظور جلوگیری از تخریب بیش از حد این منابع و ثروت خدادادی طرح زارعت چوب تدوین و درحال جرا می‌باشد، تا ضمن اینکه جنگل‌ها به شدت گذشته تخریب نگردند، فرصت احیا و بازسازی داشته باشند.

شجاعی زراعت چوب را یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور باهدف حفاظت و احیاء جنگل‌ها و منابع طبیعی دانست و تصریح کرد: با اجرای این طرح تلاش شده از تخریب جنگل‌ها جلوگیری شود و فرصتی فراهم شود تا آیندگان نیز از این نعمت خدادادی بهره‌مند شوند.

او طرح زراعت چوب با کاشت درختان سریع الرشد و سازگار با مناطق اجرای طرح علاوه بر حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار، راهکار تامین مواد اولیه برای صنایع سلولزی و چوب دانست و گفت: نقش‌آفرینی زراعت چوب در تامین مواد اولیه، اقتصاد، اشتغال، معیشت و بی نیازی از واردات و افزایش میزان صادرات نیز قابل توجه است.

شجاعی افزود:ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، درآمدزایی برای جوامع محلی، استفاده از زمین‌های بایر، تنفس واقعی‌تر جنگل و طمع کمتر برای قطع درختان جنگلی، تامین مواد اولیه صنایع سلولزی، تامین نیاز صنایع چوبی کشور و احتیاج به واردات کمتر از جمله مزایای توسعه زراعت چوب است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان  کرمان ادامه داد: دولت با توسعه زارعت چوب، گام بلندی با رویکرد حفاظت از عرصه‌های جنگلی برداشته ضمن آنکه این مهم به کاهش قاچاق چوب نیز منجر شده و به ارتقاء تولیدات و پویایی صنایع چوبی می‌انجامد، زراعت چوب یکی از اقدامات مهمی است که در استان کرمان مورد توجه قرار گرفته است.

او افزود: با اجرای طرح تنفس جنگل، بهره برداری از جنگل‌های طبیعی متوقف و کمتر شده است و بر این اساس در برنامه ششم توسعه کشور استان‌ها مکلف شدند تا طرح زراعت چوب را اجرا کنند، طی سال ۱۳۹۹ طرح زارعت چوب در شهرستان‌های کرمان، ارزوئیه و نرماشیر در سطح ۳۶۰ هکتار اجرا شده و رایزنی و برنامه ریزی با هدف توسعه این طرح در سراسر استان درحال انجام است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزدای شمال استان کرمان با اشاره به اینکه این طرح راهکاری برای اشتغالزایی و کسب درآمد است، با مهم دانستن اجرای طرح زراعت چوب برای حفظ جنگل‌ها اظهار کرد: جنگل‌ها سرمایه ملی کشور عزیزمان ایران می‌باشد و همه باید امانت داران خوبی برای حفظ جنگل‌ها باشیم تا آیندگان نیز از این ثروت خدادادی و ارزشمند بهره‌مند شوند.

او همچنین رسالت مهم سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور را حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی عنوان نمود و حیات و امنیت زیستی و غذایی کشور را وابسته به منابع طبیعی دانست.

شجاعی از تامین نهال رایگان برای اجرای طرح زراعت چوب در اراضی مستثنیات خبر داد و بیان داشت: تسهیلات هشت میلیون تومانی برای هر هکتار زراعت چوب با تنفس پنج ساله و بازپرداخت بلند مدت در نظر گرفته شده است. همچنین صنایع سلولزی و چوبی متعهد به خرید تضمیمی چوب از مجریان طرح زراعت چوب هستند.

او توجه به آموزش، تحقیقات، ترویج و مشارکت مردم را مؤلفه‌هایی مهم در اجرای موفق اهداف این طرح عنوان کرد.

 باقری رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی کرمان هم گفت: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای زارعین و متقاضیان زراعت چوب طرح‌های تشویقی در نظر گرفته است که یکی از این طرح ها، توزیع نهال رایگان از گونه اصلاح نژاد شده  به همت موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع است.

او اظهار داشت:در استان کرمان از زراعت چوب استقبال خوبی به عمل آمده است.

باقری طرح تنفس جنگل‌ها را فرصت خوبی برای زراعت چوب عنوان کرد و افزود: با اجرای طرح زارعت چوب و افزایش تولید چوب، نیاز چوبی کشور برطرف شده و علاوه بر حفاظت از جنگل‌های کشور، اشتغال زایی و خودکفایی نسبت به واردات خواهیم داشت.

او با بیان اینکه جنگل‌ها از موهبت‌های الهی و ظرفیت‌های ارزشمند کشور است لذا همه ما به عنوان وارثان این میراث گرانب ها موظف هستیم تا در راستای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی بکوشیم ،عنوان کرد: متقاضیان برای اجرای طرح و دریافت تسهیلات زارعت چوب در اراضی خود باید به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مراجعه کنند.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: زراعت چوب ، جنگل کاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار