دانشمندان انگلیسی در تحقیقات جدید خود بر فواید وجود فاصله زمانی مناسب میان دریافت دو دوز واکسن کرونا پی بردند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از اکسپرس، پس از آنکه شیوع نوع جدید کرونا موسوم به کرونای هندی در انگلیس باعث افزایش نگرانی‌ها شد، مقامات انگلیسی خواستار تجدید نظر در قوانین مرتبط با تزریق واکسن شدند. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس خواستار آن است که برای مهار همه گیری نوع هندی کرونا تزریق دوز دوم واکسن کووید ۱۹ سریع‌تر انجام شود. با این حال، متخصصان می‌گویند این اقدام می‌تواند خطرناک باشد.

بر این اساس، مطالعات جدید نشان می‌دهد افراد کهنسالی که پس از ۱۱ تا ۱۲ هفته دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند به میزان بسیار بیشتری نسبت به افرادی که پس از ۳ هفته دوز دوم واکسن را تزریق کرده اند در خونشان آنتی بادی (پادتن) کرونا وجود دارد.

دانشمندان می‌گویند شواهد حاکی از آن است که تاخیر در دریافت دوز دوم واکسن کرونای شرکت فایزر – بیون تک می‌تواند باعث افزایش پاسخ سیستم ایمنی بدن شود به طوری که در افراد ۸۰ سال به بالا این موضوع باعث ۳ برابر شدن آنتی بادی‌های خون می‌شود.

یکی از متخصصان ایمونولوژی درباره این تحقیقات می‌گوید: با توجه به شواهد موجود، حقیقت این است که صبر کردن و پایبندی به قوانین پیشین تزریق واکسن کرونا شامل تاخیر در دریافت دوز دوم به میزان قابل توجهی پاسخ سیستم ایمنی را تشدید می‌کند. از این رو، تعجیل در تزریق دوز دوم واکسن عقلانی به نظر نمی‌رسد.

چرا نباید با فاصله اندک هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرد؟

دانشمندان برای بررسی تاثیرات دریافت دو دوز واکسن در فواصل نزدیکتر و بلند مدت تر، اقدام به طراحی یک آزمایش بر روی سالمندان کردند. در این تحقیقات ۱۷۵ فرد بالای ۸۰ سال در دو گروه اقدام به دریافت واکسن خود در فواصل ۳ هفته‌ای و ۱۲ هفته‌ای کردند.

سپس دانشمندان اقدام به سنجش میزان آنتی بادی‌های خون این افراد و نیز سلول‌های تی (T) کردند. این تحقیقات نشان داد افرادی که تا ۱۲ هفته پس از تزریق اولیه، دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند به میزان ۳ تا ۳.۵ برابر بیشتر از افرادی که پس از ۳ هفته دوز دوم واکسن را تزریق کرده بودند دارای آنتی بادی در خون بودند.

پیش‌تر در ماه دسامبر انگلیس به مانند بسیاری از کشور‌ها اعلام کرده بود زمان میان دریافت دو دوز واکسن کرونا را به ۱۲ هفته افزایش داده است. با این حال، نوع جهش یافته کرونا که به ویروس کرونای هندی شهرت یافته قابلیت انتشار بالاتری دارد. از این رو، مسئولان انگلیسی نگران هستند گسترش این ویروس که هم اینک در لندن و شمال غربی این کشور گسترش یافته باعث افزایش تلفات در میان سالمندان شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.