۷۵ هکتار از اراضی شهرستان گیلانغرب به کاشت درخت پسته اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، حیدرپور مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب گفت : با توجه به موقعیت آب و هوایی شهرستان گیلانغرب چند سالی است که کاشت درخت پسته در این منطقه آغاز شده و سرمایه گذارانی از رفسنجان نیز برای کاشت در این منطقه اعلام امادگی کرده اند.

او گفت : از ۷۵ هکتار باغ پسته گیلانغرب، حدود ۶۰ هکتار باغ بارور است که ۴ رقم کله قوچی، فندقی، احمد آقایی و بادامی از آن برداشت می‌شود.

او با بیان اینکه اکثر این باغات در دهستان حیدریه و چله قرار دارند، افزود: از هر هکتار ۲ تن محصول تَر و ۵۰۰ کیلوگرم محصول خشک برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب با اشاره به اینکه کاشت درخت پسته صرفه اقتصادی بالایی برای کشاورزان منطقه دارد، افزود: در همین رابطه توسعه باغات پسته در گیلانغرب در دستور کار قرار دارد و برنامه ریزی شده هر سال ۱۵ تا ۲۰ هکتار به این باغات اضافه شود.

شهرستان گیلانغرب از لحاظ شرایط آب و هوایی موقعیت مناسبی برای احداث باغ دارد و بیش از هزار هکتار از اراضی این شهرستان به کشت محصولات باغی اختصاص پیدا کرده است.

آتش زدن پسماند کشاورزی باعث به خطر انداختن امنیت غذایی کشور می‌شود

رئیس جهاد کشاورزی سرپل‌ذهاب گفت: آتش زدن پسماند کشاورزی باعث تخریب ساختار فرسایش خاک، کاهش مواد آلی و میکرو اورگانیسم‌ها و کاهش بازده چرخه تولید با تاثیرات منفی بر سایر بخش‌های اکوسیستم و به خطر انداختن امنیت غذایی کشور می‌شود و خسارات فراوانی را به محیط زیست و مردم تحمیل می‌کند.

اردشیر نورمحمدی افزود: با توجه به کاهش چشمگیر نزولات جوی و افزایش احتمال آتش سوزی‌های عمدی و غیرعمدی در مزارع و مراتع سرپل ذهاب، انجام اقدام‌های پیشگیرانه و توجه به هشدار‌ها ضروری است.

او افزود: کشاورزان با یک باور غلط و دیرینه پس از برداشت محصول به خصوص گندم و جو، کاه و کلش مزارع خود را آتش می‌زنند که بدون تردید خسارت‌های جبران ناپذیری به محیط زیست منطقه وارد می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی سرپل ذهاب گفت: آتش زدن پسماند محصولات کشاورزی به دلیل اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک با از بین بردن مواد مغذی آن و افزایش ضریب آسیب پذیری محصول در برابر آفات، بیماری‌ها، سرما و گرما به دلیل کاهش مواد آلی خاک، کاهش نفوذپذیری و افزایش فرسایش خاک و در نتیجه بالا رفتن مصرف کود‌های شیمیایی را در پی دارد.

نورمحمدی با اشاره به ممنوعیت قانونی سوزاندن کاه و کلش در مزارع افزود: آموزش چهره به چهره کشاورزان، پخش پوستر، نصب بنر، با همکاری ادارت منابع طبیعی، محیط زیست صورت گرفته و انتظار می‌رود کشاورزان نکات لازم حتما رعایت کنند و تابع قانون باشند.

او افزود: در سال زراعی جاری از مجموع ۴۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان، ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار آن زیر کشت گندم قرار دارد.

آتش زدن پس مانده‌های محصولات کشاورزی خلاف قانون است

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب سرپل ذهاب گفت: آتش زدن پس مانده‌های محصولات کشاورزی مزارع خصوصا گندم و جو برابر ماده ۲۰ 'قانون هوای پاک' خلاف قانون بوده و طبق قانون با متخلفان به عنوان مجرم برخورد قضایی صورت می‌گیرد.

سعید زریری افزود: جهاد کشاورزی بیش از گذشته در بحث آموزش و آگاهی بخشی و ترویج جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش به کشاورزان باید تلاش کند.

واکسیناسیون  ۴۵ هزار و ۶۳ نفر از جمعیت شهرستان گیلانغرب

رئیس شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب گفت: ۴۵ هزار و ۶۳ نفر از جمعیت شهرستان باید واکسین کرونا دریافت کنند.

فریدون نوری گفت: از بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه از وضعیت قرمز به لحاظ شیوع ویروس کرونا به نارنجی رسیده‌ایم.

او جمعیت شهرستان را ۵۸ هزار و ۷۰ نفر اعلام کرد و افزود: ۴۵ هزار و ۶۳ نفر از این تعداد، جمعیت هدف این شهرستان هستند که باید واکسیناسیون کرونا دریافت کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب با اشاره به اینکه تاکنون یک‌هزار و ۷۷۳ نفر از جمعیت هدف شهرستان واکسینه شده‌اند، افزود: واکسن‌های که تاکنون در اختیار شهرستان قرار گرفته طبق پروتکل‌های بهداشتی برای جمعیت تعریف شده تزریق شده است.

او کل نمونه‌های گرفته شده شهرستان از ابتدای اپیدمی کرونا تا به امروز ۸ هزار و ۵۵۸ مورد اعلام کرد و ادامه داد: ۲ هزار و ۴۰۰ نمونه از این تعداد مثبت تشخیص داده شده است.

نوری با اشاره به مرگ ۷۹ نفر در شهرستان گیلان‌غرب با تشخیص قطعی کرونا از ابتدای اپیدمی، همواره همگان را به رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک، اجتناب از دورهمی و حضور در مراسمات عزا و عروسی توصیه کرد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.