چندین بار است که خبر افشای اطلاعات مشتریان در نظام بانکی کشور منتشر می‌شود و مردم را نگران می‌کند اما کارشناسان فناورانه بانک به مشتریان اطمینان می دهند که اتفاق رخ نخواهد داد.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی است که خبری مبنی بر افشای اطلاعات سی میلیون نفر از مشتریان بانک ملت در فضای مجازی منتشر شده که روابط عمومی این بانک طی اطلاعیه‌ای با تاکید بر التزام بانک ملت به حفظ اطلاعات مشتریان خود در ساعات اولیه انتشار این خبر، اعلام کرد: ابعاد این ادعا توسط تیم‌های تخصصی و فنی بانک در حال بررسی است که به محض کسب اطلاعات بیشتر، اطلاع رسانی کامل صورت خواهد گرفت.

روابط عمومی بانک ملت همچنین در این اطلاعیه تاکید کرد که با داشتن این اطلاعات، امکان دسترسی به حساب‌های مشتریان میسر نیست.

 

رضا محمدی کارشناس پول و بانکداری در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این رابطه توضیح داد: در سال ۹۸ نیز گفته شد که اطلاعات بانک ملت لو رفته، در این سال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که لو رفتنی در کار نبوده، بلکه ماجرای باج خواهی پیمانکار معاملات مطرح بوده است.

او در مورد این که این بار، لو رفتن اطلاعات بانک ملت تا چه مرحله‌ای پیش رفته نیز اظهار کرد:  پلیس فتا و بانک ملت در حال بررسی این هستند.

او اظهار کرد: در بانکداری دو نوع حساب دیداری و غیر دیداری داریم؛ دیداری یعنی دیدن امضای مشتری که با آن در خواست مشتری انجام می‌شود و غیر دیداری یعنی امضای مشتری روی چک است، ولی اگر بانک مشکوک شود و اطلاعت کافی نداشته باشد، خواستار این می‌شود که صاحب حساب نیز حضورا بیاید تا کار متقاضی انجام شود.

محمدی در پاسخ به این پرسش که اگر امضا‌ها لو رفته باشد مردم باید چه اقدامی انجام دهند؟ گفت: ممکن است این لو رفتن اطلاعات در اندازه خیلی سطحی و به اطلاعات هویتی مثل اسم، فامیل، منظقه سکونت و شماره تلفن محدود شود که دراین حالت هیچ نگرانی وجود ندارد و حتی  اگر ابعاد مسئله فراتر هم باشد، مشتریان  رمز تلفن بانکشان را تغییر خواهند داد.

او همچنین گفت: در این مرحله نیازی نیست که مشتریان کاری کنند، چون بانک اطلاعات را دارد و اگر اطلاعات سرقت شده باشد و مبالغی جا به جا شده باشد یا از این قبیل اطلاعات، بانک باید پاسخگو باشد و نگرانی متوجه مشتریان نیست.

این کارشناس بانکداری در ادامه در مورد لو رفتن اطلاعات مالی نیز توضیح داد: سیستم‌های بانکی، اطلاعات مختلف مشتریان را در حوزه‌های متفاوتی مثل پس انداز، وام و ... برای افراد که حتی حساب‌های متعددی دارند، به صورت پیمانی و بخشی نگهداری ‌می‌کنند که در این صورت، اطلاعات مالی مشتریان از اطلاعات هویتی آن‌ها جداست.


بیشتر بخوانید


لازم به بیان است، این چندین بار است که خبر افشای اطلاعات مشتریان در نظام بانکی کشور منتشر شده است. هربار نیز مشخص شد که با دسترسی به اطلاعات افشا شده، خطری متوجه حساب‌های مشتریان نیست.

بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده، هم اکنون پلیس فتا در حال بررسی موضوع افشای اطلاعات مشتریان بانک ملت است و تاکنون گزارشی مبنی بر دسترسی افراد یا گروه‌هایی به حساب‌های مشتریان این بانک دریافت نشده؛ این مسئله حاکی از این است که این بار نیز، اطلاعات لو رفته، خطری برای حساب‌های مشتریان نظام بانکی ایجاد نمی‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار