کارشناس بازار سرمایه گفت: در ایران، شرکت‌های فعال در حوزه رمز ارزها ساز و کار قانونی و مجوز رسمی از بانک مرکزی ندارند.

شایان رضاپور کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که، روند ثبت نام متقاضیان در بازار رمز ارز‌ها به چه صورتی است؟، اظهار کرد: در اواخر آذر ماه ۹۹ رمز ارزها، سقف تاریخی خود را شکستند و بیت کوین نیز بعد از ۳ سال مقاومت ۲۰ هزار دلاری خود را شکست؛ که این اتفاق سبب رشد کلیت بازار رمز ارز‌ها شد. در نهایت در کل دنیا موج جدیدی در بازار رمز ارز‌ها ایجاد شد.

او بیان کرد: بر حسب تخمین‌های زده شده، تعداد سرمایه گذاران بازار رمز ارزها، قبل از شکست مقاومت بیت کوین، به یک میلیون نفر می‌رسید، ولی بعد از این اتفاق یک روند سریع و هیجانی را  توسط سرمایه گذاران در بازار رمز ارزها تجربه کردیم، که این اتفاق منجر به افرایش ۱۲ برابری تعداد سرمایه گذاران در این بازار شد و موج  جدید سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها شروع شد.


بیشتر بخوانید


او افزود: اما بعد از لمس سقف ۶۶ هزار دلاری، بیت کوین در روند صعودی دچار اختلال ایجاد شد که در نهایت سبب کاهش موج صعودی رمز ارز‌ها و تعداد متقاضیان ثبت نام در این بازار شد.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص ساز و کار رمز ارز‌ها در کشور گفت: از ابتدا شرکت‌ها و صرافی‌های زیادی بودند که، به صورت آنلاین وارد این صنعت شدند و اتفاقی که رقم خورد این بود که، از میان تعداد زیادی صرافی، تقریبا حدود اندکی از آن‌ها هستند که، در قالب شرکتی در حال فعالیت هستند که شرکت‌های دانش بنیان هستند. برخی از این شرکت‌ها را در سال‌های گذشته در فین تک‌ها دیده بودیم، که طرح‌های خود را ارائه داده بودند و در مسیر گسترش شرکت، چالش‌های زیادی را تجربه کردند.

او بیان کرد: در ایران، شرکت‌های فعال رمز ارز، ساز و کار قانونی و مجوز رسمی از بانک مرکزی ندارند. کسب و کار‌هایی بودند که بسیار سخت توانستند پیشرفت کنند و بسیاری از آنان به سختی توانستند صرافی‌های پی تو پی را طراحی کنند، که افراد می‌توانند اردر(درخواست) گذاری کنند و به صورت آنلاین به خرید و فروش رمز ارز بپردازند.

رضاپور در پاسخ به این پرسش که، چه الزاماتی برای قاعده‌مند شدن بازار رمز ارزها باید ایجاد شود؟، بیان کرد: از نظر من، بزرگ‌ترین ضعف کشور، کند بودن قانون گذاری است. بسیاری از کشور‌ها در قانون گذاری برای بازار رمز ارز پیشرو بودند و پروژه رمز ارز‌های اختصاصی خود را لانچ کردند. ما می‌توانیم این کشور‌ها را برای ساختارمند شدن، در بازار رمز ارز، الگو قرار دهیم.


  • بیشتر بخوانید

بیت کوین گران شد؛ روزهای خوب در انتظار بازار ارزهای دیجیتال است؟


او در پایان تصریح کرد: استفاده از ابزار‌های نظارتی و تدوین قوانین نظارتی در صنعت رمز ارز به شدت می‌تواند اعتماد سرمایه گذاران را جذب کند تا افراد فعال در این صنعت با پشتوانه بسیار محکم بتوانند در این صنعت فعالیت کنند و از ظرفیت‌های موجود در این صنعت حداکثر استفاده را ببرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار