۵ باغ مادری تولید نهال گواهی شده در استان فارس ساخته می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مجید رضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: براساس فراخوانی که چند‌ی پیش برای ساخت ۳۷ باغ مادری تولید نهال گواهی شده در سراسر کشور منتشر شد، با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذاران، ساخت ۵ باغ مادری تولید نهال گواهی شده در استان فارس به تصویب رسیده است.

او، بیان کرد: پس از اعلام و ارزیابی فراخوان و انتخاب نفرات واجد شرایط، مراحل واگذاری زمین و تامین منابع انجام می‌شود.

پاکاری با اشاره به اینکه مشارکت بخش خصوصی و دولتی، در سه شهرستان داراب، نی ریز و جهرم اقدامات اجرایی خوبی برای ساخت باغ‌های ماد تولید نهال گواهی شده انجام شده است، تصریح کرد: براین اساس  شهرستان داراب در زمینه تولید و تکثیر نهال درختان مرکبات،  شهرستان نی ریز در زمینه تولید و تکثیر نهال درختان هسته دار و  شهرستان جهرم در زمینه تولید و تکثیر نهال نخیلات عملیات اجرایی آغاز شده است و ما به لحاظ زمانی جلوتر از طرح  هستیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه فراخوان ساخت باغ های مادری برای تولید نهال‌های گواهی شده از یک ماه پیش به پایان رسیده و متقاضیان واجد شرایط شناسایی شده اند، ادامه داد: برای متقاضیان ساخت باغ های مادری شرایط خاصی در نظر گرفته می‌شود از جمله اینکه در اطراف زمین مورد هیچ گونه باغی وجود نداشته باشد، فرد متقاضی  باید از کشاورزان یا باغداران پیشرو باشد و هدف از اجرای طرح تولید و تکثیر انواع گیاهان سردسیری، گرمسیری و نیمه گرمسیری برای سالم سازی درختان باشد.

او، با تاکید بر اینکه ظرفیت تولید این باغ‌های مادری به عوامل مختلفی مانند سطح زیر کشت، آب و میزان سرمایه گذاری بستگی دارد افزود: در شرایط فعلی متقاضیان مجوز کلی تولید را دریافت می‌کنند، اما پس از ارزیابی‌های لازم و دریافت مجوز‌های نهایی، ظرفیت تولید پیوندک و نهال آن‌ها مشخص می‌شود.

پاکاری، اضافه کرد: ساخت و بهره برداری از باغ های مادری فرایند‌ی زمان بر بوده که باید با ایجاد زیرساخت‌ها و تاسیسات مختلف برای این گونه مراکز  و رعایت  قرنطینه‌ها ممکن است طی مدت ۵ سال  این کار به نتیجه برسد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه هم اکنون در سراسر کشور ۳ یا ۴ باغ مادری بیشتر نیست، اظهار کرد: در استان فارس هم  باغ های نخبه در محصولاتی مانند گردو و انگور ایجاد شده که مدتی زمان می‌برد تا به نتیجه برسد.

او، با تاکید براینکه در محصولات محتلف با توجه به اقلیم و شرایط خاص هر استان ممکن است باغ های مادری نهال کواهی شده ساخته شود گفت: با انجام این کار فارس قطب مهم تولید نهال گواهی شده برای استان‌های جنوبی کشور است.

پاکاری، بیان کرد: استان فارس تولید سالانه بیش از یک و نیم میلیون تن مرکبات را در کارنامه دارد، اما یکی از تهدید‌های جد‌ی باغ های  استان، زوال درختان مرکبات است که باید برای آن راهکاری در نظر گرفت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: با تخصیص بیش از ۳ میلیارد تومان اعتبار، مهمترین مرکز تولید نهال گواهی شده مرکبات در ایستگاه تحقیقات شهرستان داراب ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.