موزه دانشگاه علوم پزشکی تبریز با حضور رئیس مرکز امور هیات علمی و دبیرخانه جذب وزارت بهداشت و استاندار آذربایجان شرقی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: هزاران قلم اسناد و وسایل در موزه دانشگاه علوم پزشکی تبریز به نمایش گذاشته شده است که جایگاه معنوی بسیار ارزشمندی دارند.

 صومی افزود: یک هزار و ۲۰۰ متر مربع از فضای دانشگاه علوم پزشکی به این موزه اختصاص یافته و بیش از ۳.۵ میلیارد تومان برای ساختمان این موزه هزینه شده است.

او گفت: این موزه بعد از بازسازی مکان قبلی موزه دانشگاه علوم پزشکی تبریز که ۱۹ سال قبل در فضای محدودی ایجاد شده شده بود، راه اندازی شده و وسعت آن ۱۲ برابر افزایش یافته است.

صومی با بیان این‌که موزه گنجینه‌ای برای نگهداری مجموعه کار‌ها و اسناد گذشتگان در حوزه پزشکی و زمینه مناسب برای پژوهش‌های بعدی است گفت: در این موزه می‌توانیم سیر تاریخ حوزه پزشکی استان آذربایجان شرقی را از راه اندازی دانشگاه ربع رشیدی در ۷۳۰ سال قبل، بعد از آن مدارس نظامی و دانشکده پرستاری با قدمت ۱۰۴ ساله و دومین دانشکده پزشکی کشور در تبریز از ۷۴ سال قبل را مشاهده کنیم.

او گفت: مکان این موزه برای ما از نظر فرهنگی بسیار جای ارزشمندی است؛ چرا که بیش از ۵۰ سال این مکان برای ما جای تربیت بهترین‌ها در حوزه پزشکی بودو پزشکان برجسته نیز در اینجا آموزش دیده و یا تدریس کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضمن دعوت از مردم برای مشارکت در تکمیل این موزه گفت: هر فردی می‌تواند در توان خود به این موزه کمک کرده و اسناد و مدارک مرتبط با حوزه پزشکی را هدیه کند؛ چراکه هر آنچه به این موزه اهدا می‌شود، بیش از آنچه که در خانه‌ها مورد توجه بوده مورد بازدید عموم و دانشجویان قرار می‌گیرد.

او گفت: دانشگاه علوم پزشکی دارای ۱۱ دانشکده است و برای نمایش دستاورد‌ها و توانمندی‌های هر حوزه غرفه متفاوتی در این موزه اختصاص یافته است.

حسینی رئیس مرکز امور هیات علمی و دبیرخانه جذب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در مراسم افتتاح این موزه گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز از دانشگاه‌های نمونه کشور است و راه‌اندازی موزه این دانشگاه به نشر دانش و پایبندی آیندگان به گذشته‌های پرافتخار خود کمک می‌کند.

حسینی افزود: برخی کشور‌ها که از گذشته چیزی نداشته و از تمدن هم بی بهره بودند، اما با بزرگ نمایی داشته‌های خود ادعای بزرگی می‌کنند در حالی که کشور ما در مقایسه با آن‌ها از گذشته غنی برخوردار و ویژگی‌های زیادی برای برجسته سازی دارد.

او گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز دارای حدود ۹۰۰ هیات علمی است که بیش از ۴۷۰ نفر آنان استاد تمام و دانشیار و از برجستگان دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند.

پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به توسعه فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال‌های اخیر گفت: این توسعه در دوران کرونا به داد مسئولان و مردم رسید و با افزایش تعداد بیماران کرونایی بخش‌های مختلفی با تجهیزات کامل در این دانشگاه راه اندازی شد.

پورمحمدی گفت: دانشگاه‌های ما به ویژه دانشگاه علوم پزشکی تبریز نه فقط در ساخت و ساز بلکه در آموزش، پژوهش و فناوری دارای رتبه ممتاز در کشور است و این رتبه‌ها حاصل تلاش استادان دانشگاه‌ها است.

او افزود: موزه دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز فقط یک موزه نیست بلکه تاریخ برای آیندگان است و گذشته دانشگاه به رخ کشیده می‌شود که در صورت تکمیل برای آیندگان ماندگار خواهد شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.