یکی از شهرهای زیبا و سرسبز ایران، در نزدیکی رشت و بندرانزلی، شهر زیباکنار است. شهری که به دلیل نزدیکی به دریا، داشتن جنگل‌های سرسبز و روان بودن رودخانه‌ای زیبا به راستی برازندهٔ این نام است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از شهرهای زیبا و سرسبز ایران، در نزدیکی رشت و بندرانزلی، شهر زیباکنار است. شهری که به دلیل نزدیکی به دریا، داشتن جنگل‌های سرسبز و روان بودن رودخانه‌ای زیبا به راستی برازندهٔ این نام است. این شهر زیبا از شرق به شهر کیاشهر، از غرب به شهر چونچنان و از جنوب به شهر فخرآباد اتصال دارد. شهری که با پایتخت گیلان،‌ ۴۹ کیلومتر فاصله داشته و به بندر آزاد انزلی نیز نزدیک است. شهر زیباکنار همانند بیشتر شهرهای شمالی کشور جاذبه‌های دیدنی، تفریحی و طبیعی فراوانی دارد. جاذبه‌هایی که آشنایی با آن‌ها سفر گردشگران به این شهر را خاطره‌انگیزتر می‌کند.

رودخانهٔ زیباکنار

این رودخانه یکی از رودخانه‌های زیبای شهر زیباکنار بوده و از مرکز شهر می‌گذرد. نام آن هم از این شهر اقتباس شده است. در اطراف این رودخانه، ویلاهایی زیادی ساخته شده و قیمت ویلا های زیبا کنار  تحت تاثیر قرار گرفتن در آب‌وهوای مطبوع این شهر و رودخانهٔ خروشان آن است. این رودخانه که به رودخانهٔ اوشمک زیباکنار نیز شهرت دارد، در مسیرش از شهرها و روستاها زیادی می‌گذرد. خوشبختانه ساکنان محلی شهر زیباکنار نیز از برکات این رودخانه و ماهی‌های تازهٔ آن بی‌نصیب نیستند. این رودخانه زیبا در امتداد خود منظره‌هایی زیبا و دیدنی ایجاد کرده و نزد اهالی بسیار پرطرفدار است.

پارک ملی بوجاق

یکی از زیباترین پارک‌های ملی در استان گیلان، پارک ملی بوجاق است. هر چند این پارک در محدودهٔ شهری زیباکنار واقع نشده؛ اما فاصلهٔ آن از این شهر حدود ۶ کیلومتر است. فاصله‌ای که می‌توان آن را در حدود ۱۵ دقیقه با خودروی شخصی طی کرد. به همین دلیل این پارک ملی جزو جاذبه‌‌های اطراف شهر محسوب می‌شود. پارک ملی بوجاق، پارکی خشکی- دریایی است. یعنی با حضور در آن در کنار لذت بردن از جنگل و تماشای گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف، می‌توان از زیبای‌های دریا و ساحل نیز لذت برد. ۱۶۰۰ هکتار از این پارک، محوطهٔ دریایی محسوب می‌شود و ۱۶۰ هکتار آن محوطهٔ تالابی است. این پارک دارای کاربری طبیعت‌گردی و گردشگری بوده و سالانه گردشگران زیادی را محو زیبایی و شکوه خود می‌کند.

جاذبه‌های دیدنی، تفریحی و طبیعی زیباکنار

بوستان ساحلی زیباکنار

از پارک ملی بوجاق که بگذریم، در دل شهر، بوستان ساحلی زیباکنار قرار دارد. بوستانی که هرچند به دریا نزدیک نیست و حدود ۱۵ دقیقه با آن فاصله دارد، اما بسیار سرسبز و دل‌انگیز است. این بوستان دارای خدمات رفاهی و تفریحی مناسبی است؛ به طوری که گردشگران و ساکنان محلی می‌توانند برای گذراندن اوقات فراغت از زیبایی‌های این بوستان بهره ببرند. بوستان ساحلی زیباکنار در خیابان دریا واقع شده و نزدیک به رودخانهٔ زیباکنار است. این بوستان، در بیشتر ایام سال آب‌وهوایی مطبوع دارد.

ساحل زیباکنار

هرچند شهر زیباکنار از دریا حدود ۲/۵ کیلومتر فاصله دارد؛ اما با ۳۰ دقیقه پیاده‌روی می‌توان به ساحل آن رسید. ساحلی که تماشای پهنهٔ وسیع دریا از آن بسیار لذت‌بخش بوده و جزو سواحل دیدنی خزر شناخته می‌شود. جالب است بدانید که این ساحل جزو سواحل امن خزر محسوب می‌شود. شاید دلیل آن جذب گردشگران مختلف و افزایش ساخت ویلا و هتل در اطراف آن باشد که در نتیجهٔ آن توجه به این منطقه از کنارهٔ خزر بیشتر شده است. توجهی که باعث شده روی امنیت و استاندارد بودن ساحل زیباکنار بیشتر کار شود. به همین دلیل قیمت  زمین در این منطقه تحت تاثیر این ساحل و زیبایی‌های آن است.

مسیرهای دسترسی به ساحل زیباکنار

مسیر اول: از تهران به رشت، سپس شهر خمام به بندرانزلی و سپس ساحل زیباکنار

مسیر دوم: از مازندران به سمت لنگرود، سپس حرکت به سمت آستانه و بعد ساحل زیباکنار

مسیر سوم: از تبریز یا شهر اردبیل به شهر آستارا یا خلخال، سپس حرکت به سمت بندر انزلی و بعد ساحل زیباکنار

جاذبه‌های دیدنی، تفریحی و طبیعی زیباکنار

بازارهای زیباکنار

از جمله دیدنی‌های شهر زیباکنار، بازارهای هفتگی آن است. بازارهایی که در آن خبری از تجملات نیست و معمولاً با برپایی چادرهای موقت و در محیط سرباز تشکیل می‌شود. در این بازارها انواع میوه و سبزیجات محلی، لبنیات و تخم‌مرغ محلی به همراه ماهی تازه به فروش می‌رسد. این بازارها معمولاً در ایام مشخصی از هفته برقرار هستند و می‌توان با پرس‌وجو از ساکنان محلی از زمان دقیق آن آگاه شد. اما معمولاً بازار محلی زیباکنار روزهای پنج‌شنبه برقرار بوده و ویژگی اصلی آن، فروش محصولات محلی و بدون واسطه است. محصولاتی که بیشترشان به صورت ارگانیک تهیه شده و سالم و طبیعی هستند. در این بازارها فروش صنایع دستی نیز رونق خوبی دارد. به طوری که گردشگران زیادی برای خرید سوغات به سراغ این بازارها می‌روند. بازارهایی ک علاوه بر ترشی و مربای محلی، صنایع دستی زیبایی در آن به فروش می‌رسد. از جمله این صنایع دستی که هنر دست زنان و مردان گیلک زبان است، می توان به حصیر، محصولات چوبی، رشتی‌دوزی و بامبوبافی اشاره کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار