مدیرکل زمین شناسی اصفهان گفت: با گسترش شهرنشینی، پایش دقیق فرونشست زمین در مناطقی که با رشد ساخت و ساز مواجه هستند، ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اسلامی مدیر کل زمین شناسی مرکز اصفهان گفت: گسترش روز افزون شهرنشینی و مهاجرت و از طرفی افزایش قیمت مسکن و زمین در کلانشهر اصفهان در سال‌های اخیر باعث شد تا جمعیت زیادی در شمال اصفهان مانند شهرستان برخوار ساکن شوند و خانه سازی در آنجا رشد پیدا کند درحالیکه فرونشست در این مناطق بیداد می‌کند.

او  به ساخت و ساز بی حد و حصر در برخی از محله‌های کلانشهر اصفهان نیز اشاره و اضافه کرد: بعنوان مثال فرونشست زمین در برخی از خیابان‌های " خانه اصفهان " در شمال کلانشهر اصفهان، تهدیدی برای ساخت و ساز بشمار می‌آید.

مدیر کل زمین شناسی مرکز اصفهان، همچنین به وجود واحد‌های صنعتی و زیرساخت‌های حیاتی در دشت اصفهان - برخوار اشاره و تصریح کرد: پالایشگاه، نیروگاه برق شهید منتظری، ورزشگاه نقش جهان، فرودگاه بین المللی شهید بهشتی، پُست‌های خطوط انتقال نیروی فشار قوی برق، کنار گذر شرق اصفهان، شهرک‌های صنعتی محمود آباد، دولت آباد، جی و امیرکبیر، خطوط انتقال سوخت به فرودگاه، نایین و سگزی، خطوط قطار شهری بویژه از اصفهان به شاهین شهر و ابنیه‌های تاریخی و میراثی مانند پل‌های روی رودخانه زاینده‌رود همگی در معرض تهدید‌های ناشی از فرونشست قرار دارد که لازم است با پایش دقیق این پدیده برای مقابله هرچه بهتر با آن و کاهش مخاطراتش، برنامه ریزی و اقدام کرد.

به گفته این کارشناس زمین شناسی، کیفیت بد زمین ورزشگاه نقش جهان اصفهان بدلیل نوع چمن آن نیست بلکه بخاطر فرونشست زمین است، خاک موجود در محدوده کنار گذر شرق اصفهان، مسئله دار است و بهمین دلیل در بارش‌ها و سیلاب‌های بهاری اردیبهشت امسال دچار ریزش و تخریب شد و مسکن مهر شهر‌های حبیب آباد و دولت آباد (از توابع شهرستان برخوار) در محدوده فرونشست زمین و خاک‌های مسئله دار قرار دارد.

پایش فرونشست زمین در اصفهان، ضرورتی برای توسعه شهری

مدیرکل زمین شناسی اصفهان با بیان اینکه با گسترش شهرنشینی، پایش دقیق فرونشست زمین در مناطقی که با رشد ساخت و ساز مواجه هستند، ضروری است، به شاهین شهر در شمال اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: این شهر بر روی رشته‌های قنات ساخته شده بطوریکه مجرا‌های عمودی قنات ها، پر شده، اما مجرا‌های افقی، خالی مانده بهمین دلیل احتمال فرونشست زمین در این منطقه زیاد است و پایش فرونشست برای توسعه شهری در این قبیل مناطق، اهمیت و اولویت دارد.

اسلامی به خطوط انتقال نیرو نیز اشاره و اضافه کرد: تاب آوری این خطوط در برابر مخاطرات ناشی از فرونشست زمین بسیار مهم است، زیرا در مواردی شاهد نشت کردن خطوط انتقال گاز در مناطقی از استان اصفهان بدلیل عدم تاب آوری در برابر فرونشست بودیم.

او با بیان اینکه میزان فرونشست زمین از مرکز به سمت شمال استان اصفهان افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: فرودگاه بین المللی شهید بهشتی در شمال شرقی کلانشهر اصفهان نیز با پدیده فرونشست مواجه است، اما تا کنون عدد مشخصی از نرخ فرونشست با استفاده از داده‌های تصاویر ماهواره‌ای و نقشه برداری بدست نیامده و با توجه به اهمیت ویژه این مکان نیاز به تعیین دقیق این شاخص جهت ایمن سازی است.

پایش فرونشست نیازمند وحدت رویه و تخصیص اعتبارات استانی است

اسلامی با بیان اینکه سازمان زمین شناسی با توجه به مطالعات صورت گرفته در سال ۹۲ طرحی را مبنی بر ایجاد ۴۸ ایستگاه پایش فرونشست زمین در استان اصفهان پیشنهاد کرد، گفت: در آن برهه زمانی این طرح اجرایی نشد، اما از سال گذشته عملیات اجرایی ایجاد شبکه پایش در دشت اصفهان - برخوار با ۲۵ ایستگاه با همکاری نهاد‌های مختلف مانند استانداری و نظام مهندسی ساختمان اصفهان آغاز شد.

او با بیان اینکه اعتباری از محل استانی برای اجرای این طرح تخصیص نیافت، افزود: سازمان زمین شناسی اعتباری حدود ۳۹۰ میلیون تومان برای آن هزینه کرد هرچند نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف نیز در بخش‌های اجرایی مختلف کمک کردند.

اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه‌های ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان، تهیه اطلس فرونشست زمین به عهده سازمان زمین شناسی است، افزود: امیدواریم با تحلیل اطلاعات بدست آمده از ایستگاه‌های پایش به اعداد دقیقی از نرخ فرونشست در اصفهان دست پیدا کنیم.

مدیرکل زمین شناسی اصفهان با تاکید بر اهمیت این استان در ابعاد مختلف مانند اقتصادی، محور‌های ارتباطی و حمل و نقل، سازه‌ها و تاسیسات مهم فولاد، ذوب آهن، پالایشگاه و هسته ای، گردشگری و میراث فرهنگی، اظهار داشت: با توجه به این مسائل برای گسترش ایستگاه‌های پایش نرخ فرونشست در سراسر استان نیازمند تخصیص اعتبارات استانی و وحدت رویه هستیم.

عوارض فرونشست در اصفهان از سال ۹۲ نمایان شد

مسوول مطالعات ژئودتیک گروه لرزه زمین ساخت و زلزله شناسی زمین شناسی کشور به ویژگی‌های طرح پایش نرخ فرونشست در دشت اصفهان - برخوار اشاره کرد و گفت: اصل این طرح مربوط به سال ۹۲ است که در آن برهه زمانی عوارض و نشانه‌های فرونشست مانند فرو چاله‌ها و ایجاد تَرَک در سازه‌ها در حال نمایان شدن بود، اما متاسفانه در آن سال با توجه به مشکلات موجود اجرایی نشد تا اینکه به سال ۹۹ رسید.

رضا تاجیک با بیان اینکه در طرح اولیه مقرر بود همه دشت‌های اطراف کلانشهر اصفهان یعنی برخوار، نجف آباد، مهیار و فولادشهر مورد مطالعه قرار گیرد، افزود: با توجه به وضعیت این دشت‌ها در سال ۹۹ در مرحله نخست دشت اصفهان - برخوار برای این کار انتخاب شد.

او با اشاره به اینکه عملیات اجرایی طرح پایش نرخ فرونشست دشت اصفهان - برخوار از آذر ۹۹ آغاز شد، افزود: در این طرح ۲۵ ایستگاه پس از مکان‌یابی دقیق در دشت مذکور ایجاد شد که شهر‌های اصفهان، شاهین شهر، حبیب آباد و دولت آباد تا فرودگاه و خوراسگان را پوشش می‌دهد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.