سالانه کودکان زیادی قربانی آزار‌های جسمی و روحی والدین یا سرپرستان خود می‌شوند که در این میان اعتیاد والدین مهمترین عامل کودک آزاری محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، کودک آزاری، پدیده‌ای است که در همه نقاط جهان وجود دارد و سوء رفتار با کودکان تأثیرات دراز مدتی بر عزت نفس، رشد و سلامت آن ها گذاشته و اضطراب و افسردگی، خودکشی، فرار از منزل، طرد کردن والدین و رفتارهای ضد اجتماع را در پی خواهد داشت.

مطابق با پژوهش‌ها خانه و خانواده‌ای که باید مکان امنی برای کودک و تأمین آرامش او باشد، بیشترین درصد تجاوز به حقوق کودک را شامل می‌شود؛ به طوری که درصد بالای کودکان، مورد خشونت والدین یا نزدیکان خود قرار می‌گیرند.

فرار کودکان از خانه نتیجه آزارهای والدین

عرب نژاد مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: اکثر کودک آزاری‌ها مربوط به کودکان زیر ۱۸ سال است که ۹۴ درصد این کودک آزاری ها توسط پدر و مادر کودکان انجام می شود.

او با بیان این که ۱۹ درصد از شکایات ثبت شده در مراکز مداخله در بحران مربوط به کودک آزاری بوده است افزود: این آمار نسبت به سال ۹۸ افزایش ۱۱ درصدی داشته و اعتیاد فرد آزارگر به مواد مخدر، مهمترین و اصلی‌ترین علت آن بوده است که در نتیجه‌ی آن ۲ درصد از کودکان اقدام به فرار از منزل کرده اند.

عرب نژاد ادامه داد: بیشترین کودک آزاری‌های سال ۹۹ را رده سنی کودکان ۲ تا ۴ سال و ۱۱ تا ۱۳ سال با ۱۹ درصد موارد تشکیل می‌دهند که ۱۵ درصد از آن‌ها ترک تحصیل کرده اند.

 مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: هر گونه بد رفتاری جسمی، عاطفی، روانی، سوء استفاده جنسی، غفلت و بی توجهی نسبت به کودکان که منجر به آسیب و صدمه به سلامت جسمی، روانی، رشد و بقاء کودک شود، کودک آزاری محسوب می‌شود.

او بیان کرد: در صورت شناسایی کودک آزاردیده بی هویت، برای بهره مندی او از خدمات روانشناسی و مددکاری، کلیه مراحل قانونی جهت اخذ مدارک هویتی کودک انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید


عرب نژاد عنوان کرد: سبک‌های فرزند پروری والدین یا همان شیوه‌های سخت گیرانه، سهل گیرانه، طرد کننده و مقتدرانه تأثیر زیادی بر بروز کودک آزاری از سوی خانواده‌ها دارد و والدینی که از این سبک ها پیروی می کنند تنبیه و خشونت را مناسب‌ترین بازخورد برای رفتار‌های کودکان می‌دانند.

 مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به این که عدم آگاهی والدین نسبت به نیاز‌های کودکان در رده‌های سنی مختلف نیز می‌تواند سبب بروز کودک آزاری شود اظهار کرد: در صورت بررسی وضعیت خانواده و تشخیص عدم توانایی خانواده در نگهداری، کودکان به مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی ارجاع می‌شوند.

او گفت: ۱۰ تیم خدمات سیار اورژانس اجتماعی، ۱۰ مرکز مداخله در بحران و ۱۶ پایگاه خدمات اجتماعی در کل استان مشغول به فعالیت هستند و همچنین اورژانس اجتماعی به شماره‌ی ۱۲۳ به صورت استانی و شبانه روزی مشغول به ارائه خدمات است.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار