رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ کلاهبرداری‌های اینترنتی به‌سمت بازار رمزارز‌ها رفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بازار رمزارز‌ها این روز‌ها به بازار پرهیجانی همراه با ریسک برای عموم مردم تبدیل شده و متأسفانه باعث شده است به‌دلیل بی‌ثباتی اقتصادی، بیشتر مردم بدون دانش کافی و درنظرگرفتن مبانی سرمایه‌گذاری، رفت‌وآمد عجولانه‌ای به بازار‌های مختلف داشته باشند.


سرهنگ جواد جهانشیری رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی گفت: از ابتدای بهار ۱۴۰۰ پرونده‌های شکایت و رسیدگی به‌ سمت حوزه رمز ارز‌ها روانه شده است.

 

او افزود: با توجه به رشد بالای تقاضا برای بازار رمز ارز‌ها و به دلیل نوسان قیمت این وسط مجرمین هم بی نسیب ننشسته و دست بکار ایجاد بستر کلاهبرداری از افراد کم اگاه یا فاقد دانش لازم هستند که با وعده پولدار شدن یک شبه سرمایه زندگی شان را به تاراج می‌برند.


بیشتر بخوانید


رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی ادامه داد: متأسفانه شهروندان ما بدون تحقیق و اطلاعات کافی به این بازار‌ها وارد می‌شوند. شهروندان اگر می‌خواهند وارد حوزه رمزارز شوند، حتما با تحقیقات باشد و هیچ‌وقت سرمایه اصلی را وارد این کار نکنند، چون ریسک این بازار بسیار زیاد است.

سرهنگ جهانشیری بیان کرد: به‌هیچ‌وجه نمی‌شود در این حوزه اعتماد کرد. شاید در گذشته مردم کد بورسی خود را در اختیار دیگری قرار می‌دادند تا برایشان خرید و فروش کند، اما در بازار رمزارز‌ها حساسیت زیاد است و به‌دلیل اینکه پول متمرکر نیست، با داشتن رمز کیف پول اینترنتی به‌راحتی می‌توان بدون امکان پیگیری، حساب را خالی کرد. در این وضعیت، پلیس فتا سعی می‌کند مجرم را پیدا کند، ولی از آنجایی که این پول غیرمتمرکز است و هیچ بانکی پشتیبان این موضوع نیست، رسیدن به پول ازدست‌رفته سخت است و شاید غیرممکن باشد.

او تصریح کرد: در وهله اول پلیس فتا توصیه می‌کند در بازار رمزارز‌ها به هیچ‌کس اطمینان نکنید، چون به‌محض اینکه رمز کیف پول الکترونیک خود را در اختیار شخص دیگری قرار دهید، باید منتظر هرگونه کلاهبرداری باشید.

رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی تاکید کرد: پرونده‌هایی که از اول سال در این حوزه داشتیم، مربوط به افرادی بوده است که اعتماد کردند و رمز خود را در اختیار افراد به‌اصطلاح متخصص قرار دادند که به‌راحتی حسابشان خالی شده است. افرادی داشتیم که بدون پشتیبان‌گیری از اطلاعات گوشی خود، کیف الکترونیک نصب کرده بودند و با شکسته‌شدن گوشی یا برگشتن گوشی به تنظیمات کارخانه، تمام رمز‌های خود را از دست داده بودند یا اینکه با شکسته‌شدن گوشی مجبور شده بودند رمز خود را در اختیار تعمیرکننده گوشی بگذارند.

سرهنگ جهانشیری اظهار کرد: در فضای مجازی گذشته از اینکه بخواهیم در حوزه رمزارز‌ها سرمایه‌گذاری کنیم، اول باید امنیت این فضا را سامان‌دهی کنیم؛ اگر گوشی هوشمندی داریم، باید به این فکر کنیم که با نصب ناخواسته یک بدافزار روی گوشی ممکن است افراد به پیام‌ها و برنامه بانکی و کیف پول ما دسترسی پیدا کنند. موضوعی که به تازگی رایج شده این است که پیامی فرستاده می‌شود که شما در سامانه ثنا ابلاغ الکترونیکی دارید و از فرد می‌خواهد نرم‌افزار پیشنهادی را باز کند و به‌محض اینکه این برنامه باز می‌شود، از او درخواست واریز وجه برای نشان‌دادن ابلاغیه می‌کند، غافل از اینکه این نرم‌افزار ابلاغ الکترونیک نیست و این یک نرم‌افزار پیام‌کوتاه‌خوان است و متأسفانه اطلاعات کاربری ما را ندانسته در اختیار فرد کلاهبردار می‌گذارد. شهروندان عزیز حتما قبل از ورود به هر نوع سرمایه‌گذاری، نه‌تنها بازار رمزارز‌ها که دنیای متنوعی دارد، از اطلاعات خود محافظت کنند و آن را به‌راحتی در اختیار دیگران نگذارند.

 

انتهای پیام//م‌.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار