در حالی که آفت‌هایی از جمله پسیل باغات پسته شهرستان سرایان را مورد حمله قرار داده است، پسته کاران به دلیل گرانی سموم نمی‌توانند با آفات مبارزه کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، نزدیک به سه دهه است که کشاورزان شهرستان سرایان رو به کشت و برداشت محصول پسته کرده اند.

در حال حاضر سطح زیرکشت این محصول در سرایان به ۳ هزار هکتار رسیده است که به گفته صفایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، ۲ هزار هکتار از باغات پسته سرایان باردهی دارد.

با آنکه پسته پس از زعفران مهم‌ترین محصول کشاورزی شهرستان سرایان به شمار می‌رود، اما این محصول به دلیل وجود خشکسالی و تغییرات اقلیمی به آفت‌های متعددی دچار شده است.

پروانه چوب خوار، سوسک جوانه خوار، زنجرک و پسیل از مهمترین انواع آفات پسته به شمار می‌روند.

باز هم خشکسالی مقصر است

یکی از پسته کاران شهرستان سرایان می‌گوید: به دلیل خشکسالی و کمبود باران، آفات متعددی از جمله پسیل شروع به فعالیت و تخریب باغات کرده اند.

او ادامه می‌دهد: شرایط حال حاضر اجازه نمی‌دهد که با مبارزه شیمیایی نسبت به آفات واکنش نشان دهیم بلکه باید برای مبارزه با آفت‌ها اقدامات دیگری را به کار گرفت.


بیشتر بخوانید


این کشاورز سرایانی می‌گوید: اقداماتی که تاکنون برای مبارزه با این آفت‌ها انجام شده است تأثیر خوبی داشته است، اما همچنان باید به مبارزه ادامه داد.

پسته کار اهل شهرستان سرایان گرانی سموم را یکی از مشکلات مهم حوزه کشاورزی می‌داند و بیان می‌کند: همانگونه که در سطح کلان با ملخ‌ها مبارزه شد، باید با آفت پسیل و سایر آفات نیز در سطح کلان و با برنامه ریزی مبارزه کرد تا محصولی با ارزش مثل پسته از بین نرود.

انتهای پیام / س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
بهتره بگین آفت به جان کشاورزان افتاده، مسئولان هم انگار نه انگار مشکلی هست کشاورز مونده و هزار گرفتاری و بدبختی