رئیس خدمات زیربنایی سازمان منطقه اقتصادی پتروشیمی گفت: عملیات تعمیر شکستگی خط یک هزار و ۲۰۰ اینچ GRP منطقه ویژه پتروشیمی انجام شد.

محسن کریمی دولت آبادی رئیس خدمات زیربنایی سازمان منطقه اقتصادی پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: عملیات تعمیر شکستگی خط لوله آب GRP یک هزار و ۲۰۰ حد شرقی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، با مسولیت مدیریت بهره برداری و پشتیبانی سایر گروه‌های عملیاتی این سازمان انجام شد.

او افزود: خط مذکور با قدمت حدود ۲۰ سال، به عنوان اولین خط آب اختصاصی شرکت فجر انرژی خلیج فارس محسوب می‌شود که در حال حاضر به دلیل اجرای فاز‌های بعدی، طرح تامین و انتقال آب منطقه، به عنوان خط رزرو، و صرفا در زمان‌های خاص مورد استفاده و بهره برداری قرار می‌گیرد.

کریمی دولت آبادی اظهار داشت: از حدود اوایل بهمن ماه ۹۹ با بروز شکستگی در این خط، برنامه ریزی لازم جهت انجام تعمیرات در فصل و زمان مناسب انجام شد.

او مهمترین چالش‌های این عملیات را عمق زیاد خط لوله (حدود ۵ متر)، مجاورت آن با خور جعفری، بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی و حجم زیاد آب‌های زیرسطحی، مجاورت خط لوله با تاسیسات حساس، خاص بودن کار تعمیراتی خطوط GRP، همزمانی کار در زمان محدودیت‌های کرونایی و اجرای کار در ماه مبارک رمضان دانست.

کریمی ادامه داد: پس از تدارکات لازم، عملیات تعمیرات از تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه شروع و پس از تهیه و تدارک و استقرار تجهیزات و ماشین آلات در محل کار، انجام عملیات خاکبرداری به حجم حدود ۱۰۰۰ متر مکعب، پمپاژ مستمر و شبانه روزی آب‌های زیرزمینی در کل زمان پروژه، استقرار گروه‌های تخصصی تعمیر خطوط GRP و تدارکات و پشتیبانی از گروه‌های عملیاتی در شرایط سخت کار بصورت شبانه روزی، مرحله اصلی کار پس از ۵ روز در تاریخ ۲۵ اردیبهشت خاتمه یافت.

این مقام مسئول بیان داشت: تست نهایی خط و پرکردن محل حفاری از بخش‌های باقیمانده کار است، ضمن اینکه انجام این عملیات به مسوولیت مدیریت بهره برداری و حمایت کامل واحد‌های HSE، خدمات، تدارکات، شهرداری و حراست سازمان انجام شد.

مهرزاد غیبی رئیس HSE سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، وجود آب‌های سطحی را یکی از چالش‌های عملیات دانست و تصریح کرد: وجود آب‌های سطحی این عملیات را با چالش‌هایی روبرو کرد که توانستیم با استقرار و بکارگیری پمپ‌های دیزلی و برقی، برای انتقال آب گودال ایجاد شده به میزان ۳۲ هزار مترمکعب، یک دستگاه خودروی آتش نشانی چند منظوره بصورت آماده باش و ۱۲ نفر نیروی آتش نشان در هر شیفت، عملیات تعمیرات را بخوبی پشتیبانی کنیم.

وی افزود: تجربه کسب شده تعمیر خط گاز ترش پتروشیمی رازی در سال ۸۴، در بخش مهار آب‌های زیرزمینی در این عملیات بسیار مورد استفاده قرار گرفت.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: شکستگی لوله ، لوله آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.