محمودرباطی گفت: با اجرای تصمیم دامنه نوسان متقارن مثبت و منفی ۵ از هفته آینده بازار متعادل تری را شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی محمود رباطی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر از رشد ۴۰ برابری فعالان بازار سرمایه طی ۲ سال اخیر خبر داد و تصریح کرد: همزمان با رشد سریع تعداد فعالان بازار سرمایه نیاز به سیاست گذاری صحیح و مناسب در این بازار است.

او در خصوص دامنه نوسان بازار سرمایه توضیح داد:  این امر محدودکننده نوسان بازار است و  از اتفاقات غیر مترقبه  بازار همچون رشد های بالا و ضرر های زیاد جلوگیری می کند تا بازار به تعادل برسد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در بازار ما هم این ابزار استفاده می‌شود، اما در مورد بورس تهران این نکته اهمیت دارد که ریزساختار‌های آن در سالیان متمادی، متناسب با توسعه بازار و استاندارد‌های روز بین المللی مورد توجه و بازنگری قرار نگرفته است.

محمود رباطی بیان کرد: در سال ۹۹ به ۳۷ میلیون کد فعال در بازار سرمایه رسیدیم و ضریب نفوذ این بازار در حال توسعه است که این امر کار سیاستگذار را سخت می کند و باید استاندارهای یک بازار به روز را داشته باشیم اما تاکنون ساختارها متناسب با توسعه بازار به روز نشده اند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: ارزش بازار سرمایه از مرداد ۹۹ تا امروز به یک سوم رسیده است و  سیاستگذار تلقی داشت با  تصمیم دامنه نوسان نامتقارن، شتاب ریزش را کم کند اما این تصمیم اثری در بازار نداشت و سبب شد جو بی اعتمادی شیوع پیدا کند، نقدینگی کم شود و شاهد خروج سرمایه از بازار بودیم.

او ادامه داد: بعد از ۴ ماه مشاهده شد که این تصمیم تاثیری در بازار نداشت و خوشبختانه مسئولان با پذیرش این اشتباه دوباره وضعیت دامنه نوسان را به حال قبل برگرداندند و  دامنه نوسان به مثبت و منفی ۵ رسید.

محمود رباطی گفت: خود بازار با عرضه و تقاضا قیمت را تنظیم می کند و نیازی به دامنه نوسان ندارد. در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته دامنه نوسان باز است.

او افزود: با اجرای تصمیم دامنه نوسان متقارن مثبت و منفی ۵ از هفته آینده بازار متعادل تری را شاهد خواهیم بود و حجم معاملات افزایش پیدا می کند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد:  دامنه نوسان هر چه بازتر باشد باعث به تعادل رسیدن بیشتر بازار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار