کمتر از یک سال پس از امضای توافق‌های عادی سازی روابط، امارات، بحرن، سودان و مراکش مجبور به انتقاد از رژیم اشغالگر قدس شده‌اند.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  تایمز اسرائیل، تشدید اخیر خشونت‌ها میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان باعث تردید کشور‌های عربی شده است که روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار و عادی سازی کرده‌اند و توافق آبراهام (توافق سازش با رژیم صهیونیستی) تحت فشار قرار داده‌اند.

با اینکه کمتر از یک سال از امضای توافقنامه‌های عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با، امارات، بحرین، سودان و مراکش می‌گذرد، این کشور‌های عربی مجبور به تغییر سیاست و انتقاد از خشونت‌های رژیم صهیونیستی شده‌اند.

«الهام فخرو»، یک تحلیلگر سیاسی، به خبرگزاری فرانسه گفت: این بیانیه‌ها و انتقادات عمدتا برای حفظ ظاهر و آرام کردن مخاطبان داخلی و منطقه‌ای عرب که از فلسطینیان حمایت می‌کنند، بیان شده است.

در بحرین و امارات، تظاهرات روزانه برای حمایت از فلسطینیان برپا شده است و فعالان جامعه مدنی خواستار قطع روابط با رژیم صهیونیستی شده‌اند.

«هیو لوات»، تحلیلگر شورای روابط خارجی اروپا، این بحران را نخستین آزمایش واقعی برای امارات، که سال‌ها مخفیانه روابط خود را با رژیم صهیونیستی تقویت کرده بود، دانست که آیا امارات آماده است تا روابط خود با رژیم صهیونیستی را به خاطر فلسطینیان در خطر قرار دهد؟ به نظر می‌رسد پاسخ در حال حاضر «خیر» باشد. زیرا این توافق باعث مشارکت‌های فناوری و دسترسی به سخت افزار‌های نظامی آمریکا شده است.

او گفت: از دیدگاه نتانیاهو، توافق آبراهام به دلیل توسعه روابط با کشور‌های عربی، می‌تواند فلسطینیان را بطور کامل کنار بگذارد.

پس از امضای توافق نامه ابراهام در سپتامبر گذشته، نگاه‌ها به عربستان معطوف شده است. اما این کشور ادعا می‌کند که تا حل مسئله فلسطین هر گونه عادی سازی را رد خواهد کرد.

در حالی که انتقادات علیه جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در امارات نادیده گرفته شده است، اما اوضاع در سایر کشور‌های عربی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی سازی کرده‌اند به دلیل فعالیت جامعه مدنی در حمایت از فلسطین، پیچیده‌تر است.

«تاج الدین حسینی»، استاد روابط بین الملل در دانشگاه رباط، درباره محکوم کردن رژیم صهیونیستی ازطرف مراکش در این باره اظهار داشت: مراکش باید نقش میانجیگری را ایفا کند. اگر نتواند این کار را انجام دهد، بهتر است از روند عادی سازی فاصله بگیرد بدون آنکه فراتر برود تا روابط را قطع کند.

سودان، که در ازای حذف از لیست حامیان دولت تروریسم با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کرد، این رژیم را محکوم کرد و هشدار داد که اقدامات این کشور به یک چرخه خشونت تداوم می‌بخشد.

«ولی نصر»، از اساتید دانشکده مطالعات بین المللی دانشگاه جان هاپکینز، در توئیتر خود نوشت: تمام راهبرد اسرائیل در توافق آبراهام بر این استدلال بود که دیگر مسئله فلسطین مطرح نخواهد شد. اکنون به لطف جنایات اخیر رژیم صهیونیستی مسئله فلسطین دوباره با قوت مطرح شده است.

این درگیری‌های نظامی بین رژیم صهیونیستی و نیرو‌های مقاومت همچنان ادامه دارد. این مسأله پس از آغاز درگیری‌هایی در منطقه شریف قدس و محل شیخ جراح کلید خورد و درست در زمانی شدت گرفت که رژیم صهیونیستی اقداماتی را برای اخراج خانواده‌های فلسطینی از خانه هایشان به اجرا در آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار