مشاهدات میدانی از اراضی کشاورزی گلستان نشان می‌دهد کشاورزان علی رغم ممنوعیت همچنان به کشت غرقابی شالی مشغول هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  شورای حفاظت منابع آب استان گلستان در آخرین مصوبه خود کشت شالی به روش غرقابی را در استان ممنوع اعلام کرده، اما با سر زدن به نقاط مختلف استان پی به این نکته می‌بریم که این مصوبه از سوی برنج کاران جدی گرفته نشده و همچنان مشغول به کشت غرقابی برنج هستند.

دو سال گذشته هم چنین مصوبه‌ای در استان تصویب شد، اما این مصوبه از سوی برنج کاران رعایت نشد.

صرفه اقتصادی بالا عامل این روش کشت از سوی برنج کاران است که منافع مالی خود را به منافع استانی ترجیح می‌دهند.

سید محسن حسینی مدیرکل آب منطقه‌ای گلستان و رئیس شورای حفاظت آب استان در این رابطه گفت: شالیکاران در گلستان تنها مجاز به خشکه کاری هستند و شالیکاری با استفاده از آب‌های زیرزمینی (چاه آب) ممنوع است.

او با اشاره به تبعات آزادی مطلق کشت شالی در گلستان گفت: آزادی مطلق کشت شالی در گلستان اشتباه بزرگی است و کشت بیش از ۱۵ هزار هکتار نسق قدیمی شالی در استان (نسق قدیمی شالی در استان از طریق آب‌های سطحی و رودخانه‌ها آبیاری می‌شوند) را جایز نمی‌بینیم.

حسینی افزود: اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی علاوه بر تبعات جبران ناپذیر بر منابع آب و خاک، زیربنا‌های استان همچون خطوط برق، گاز، شهرها، روستاها، راه‌ها و ... را در معرض تخریب و نشست قرار می‌دهد که خسارات سنگین و جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

خشکه کاری یکی از روش‌های کاشت مستقیم برنج است که از طریق کاشت بذر در عمق ۲ الی ۳ سانتیمتری در بستر خاکی مناسب انجام می‌شود. در این روش کشت میزان مصرف آب ۶۰ تا ۷۰ درصد کمتر از روش غرقابی است.

در ادامه فیلمی از آماده سازی زمین‌های کشاورزی برای کشت غرقابی در روستای قرن آباد شهرستان گرگان را می‌بینید.

 

انتهای پیام/ق 

برچسب ها: خشکه کاری ، شالی کاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.