یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه از در اولویت قرار داشتن مذاکرات درباره پایداری راهبردی در نشست میان روسای جمهور روسیه و آمریکا خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، در پیامی اعلام کرد «پایداری راهبردی» در راس مباحث نشست میان «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، و «ولادیمیر پوتین» همتای روس او خواهد بود.

بنابر پیامی توییتری که در حساب کاربری نماینده دائم روسیه در وین منتشر شد، ریابکوف اعلام کرد: «پایداری راهبردی در رأس مباحث نشست میان پوتین و بایدن خواهد بود؛ اما باید برای مکالمه‌ای طولانی آماده شویم.»

هفته گذشته «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه نیز اعلام کرد این کشور تاکنون تصمیمی درباره دیدار ولادیمیر پوتین و جو بایدن، اتخاذ نکرده و در حال بررسی این موضوع است.

این در حالیست که پیش از آن رئیس‌جمهور آمریکا ابراز اطمینان کرده بود جلسه‌ای حضوری با همتای روس خود ترتیب خواهد داد. او در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا اوضاع در مرز‌های روسیه و اوکراین بر تصمیم او برای برگزاری اجلاس تأثیر دارد یا خیر، گفت این موضوع روی تمایلش برای برگزاری این جلسه تأثیری نخواهد داشت.

روز گذشته «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، و «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی او، توافق کردند هفته آینده دیداری داشته باشند. این دیدار قرار است در تاریخ ۲۰ ماه مه (۳۰ اردیبهشت) انجام شود.

روابط میان آمریکا و روسیه به‌تازگی با تنش‌هایی همراه بوده است. آمریکا پانزدهم آوریل (۲۶ فروردین)، تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرد که ۳۲ فرد و نهاد روسی را شامل شد. واشنگتن همچنین اعلام کرد که ۱۰ دیپلمات روس را اخراج می‌کند. در مقابل روسیه نیز ۱۰ دیپلمات آمریکایی را از خاک خود اخراج و تاکید کرد که این فقط بخشی از اقدامات ممکن در پاسخ به آن است.

از طرفی روسیه حضور نظامی خود در دریای سیاه را به‌دلیل افزایش تنش با اوکراین بالا برده است. «آندری تاران» وزیر دفاع اوکراین، نیز در اظهاراتی از اتحادیه اروپا خواست تا از اوکراین برای مقابله با روسیه حمایت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار