مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با اشاره به خرید تضمینی بیش از ۹۸۰ هزار تن گندم گفت: تاکنون میزان قابل توجهی از گندم مزارع استان برداشت شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، امید جهان نژادیان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان خرید تضمینی گندم را بیش از ۹۸۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: تاکنون میزان قابل توجهی از محصولات مزارع گندم استان برداشت شده است و کلیه مراکز خرید تا پایان فصل برداشت در هر منطقه، آمادگی لازم برای خرید گندم از کشاورزان را دارند.

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است به رکورد خرید پارسال دست یابیم یا خیر؟ افزود: پارسال حدود ۵۷۰ هزار هکتار از مزارع خوزستان زیر سطح کشت گندم قرار گرفت که نسبت به سال پیش از آن با تغییرات خاصی روبرو نشدیم.

جهان نژادیان با اشاره به اینکه به دلیل کمبود بارندگی‌های آخر فصل سطح بالایی از مزارع دیم نیز دچار آسیب جدی شدند، بیان داشت: ولی امکان این وجود دارد که میزان قابل ملاحظه‌ای از گندم‌های مازاد بر نیاز کشاورزان را خریداری نمائیم.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان در پاسخ به وضعیت نگهداری گندم‌های خریداری شده تصریح کرد: با عملیاتی نمودن برنامه ریزی‌هایی که پیش از آغاز خرید گندم داشتیم، بیش از ۵۰ درصد محصولات وارد شده به مراکز خرید را بصورت همزمان با فرآیند خرید به سیلو‌های ذخیره سازی استاندارد انتقال دهیم که همین اقدام به تنهایی موجب کاهش خسارت ناشی از انباشت کوتاه مدت گندم در مراکز خرید شد و این روند تا پایان موجودی کالا (گندم) در مراکز خرید ادامه خواهد داشت.

او با تشریح این عملیات لجستیکی گفت: برنامه حمل از طریق سامانه ویژه بازرگانی دولتی ایران صورت می‌گیرد و ما بر اساس برنامه‌های ابلاغی اقدام به انتقال این محمولات به سیلو‌های ذخیره سازی استاندارد در داخل و خارج از استان می‌نمائیم.

این مقام مسئول اظهار داشت: میزان نیازمصرفی سالیانه خوزستان از خریداری گندم ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن است و مابقی این محصول خریداری شده در یک عملیات هماهنگ شده از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به سایر استان‌های کشور جهت اختلاط و ارتقای کیفیت آرد و نان سایر هموطنان منتقل خواهد شد.

جهان نژادیان در خصوص خرید توافقی دانه روغنی کلزا نیز بیان کرد: با توجه به سیاست‌های کشت قراردادی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعمال شده و همچنین ایجاد مشوقه‌های لازم مانند اعمال تخفیفات تعرفه‌ای برای خریداران دانه‌های وارداتی و تصویب فروش روغن و کنجاله کلزا با نرخ‌های حاصل از عرضه و تقاضا در ستاد تنظیم بازار شاهد ورود بخش خصوصی به مبحث خرید دانه روغنی کلزا در امسال هستیم.

او در ادامه اظهار داشت: دانه روغنی کلزا در خوزستان بصورت توافقی از سوی ۲ کارخانه فرآوری دانه‌های روغنی با قیمت ۵ درصد بالاتر از نرخ مصوب تضمینی خریداری می‌شود، ضمن اینکه با تعیین مرکز خرید در بهبهان، این کالای باارزش را به صورت خرید تضمینی از کشاورزان دریافت می‌نماییم و در طول این مدت توانستیم بیش از ۸۸ هزار تن دانه روغنی کلزا را از کشاورزان پرتلاش استان خریداری نمائیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با اشاره به پرداخت وجه کشاورزان گفت: تا کنون ۴۰ درصد از مطالبات کشاورزان گندم کار و ۷۰ درصد کلزا کار پرداخت شده و با تلاش همکارانم در شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران ظرف چند ساعت آینده به حساب آنان واریز خواهد شد.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.