معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: بخشی از قطعه دوم آزاد راه تهران- شمال تا تابستان ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،آزادراه تهران- شمال پروژه‌ای قدیمی است که در قالب چهار منطقه تعریف شده که می‌تواند گره ترافیکی سنگین جاده چالوس را باز کند، اخیرا وارد فاز‌های جدیدی شده است.

در سال‌های گذشته فاز چهار و پس از فاز اول آن افتتاح شد و سال گذشته فاز دوم آن نیز قرار شد به صورت یک طرفه و همراه با جاده چالوس مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

براساس این گزارش پیش از این همکاری بنیاد مستضعفان و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل برای تکمیل فاز اول این پروژه نتیجه بخش بوده و قطعه اول این آزاد راه پس از گذشت چندین سال بالاخره در اسفند ماه سال ۹۸ به بهره برداری رسید.

اما در همان زمان اعلام شد که یک باند از قطعه دوم آزاد راه تهران شمال که حدود ۲۲ کیلومتر است را در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسانند که به نظر می‌رسد سرعت اجرای این پروژه با تزریق منابع مالی افزایش یابد و در تابستان امسال هم بخشی از این پروژه به بهره برداری برسد.

البته پس از این مرحله نوبت به تکمیل آزادراه و ساخت فاز سوم آن به طول ۴۷ کیلومتر می‌رسد که برای این فاز نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی است که از سرمایه‌گذاران داخلی چنین حجمی سرمایه‌گذاری بر نمی‌آید و تاکنون نیز کسی برای آن پا پیش نگذاشته است.

خیر الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ یک باند رفت و برگشت قطعه دوم آزاد راه تهران- شمال در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد گفت: قطعه دوم آزاد راه تهران شمال یکی از سخت‌ترین مناطق این آزادراه از نظر اجرای فعالیت‌های عمرانی و سازه‌ای است، در این منطقه، ۹۲ درصد مسیر پل و تونل است و ۸۵ درصد مسیر از داخل تونل می‌گذرد؛ بنابراین سازه‌های بسیار سنگینی در حال احداث است.

او ادامه داد: عملیات اجرایی منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال پیش از اتمام منطقه یک، آغاز شده بود و پیمانکاران در آن منطقه مستقر شده بودند و طی هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان، پیمانکاران کار می‌کردند، اما با بهره‌برداری از منطقه یک کار در منطقه دو تسریع شد.

خادمی با بیان اینکه قطعه دوم آزاد راه تهران شمال یکی از سخت‌ترین مناطق این آزادراه از نظر اجرای فعالیت‌های عمرانی و سازه‌ای است و در این منطقه، ۹۲ درصد مسیر پل و تونل و ۸۵ درصد مسیر از داخل تونل می‌گذرد.

او اظهار کرد: بنابراین سازه‌های بسیار سنگینی در حال احداث است و عملیات اجرایی منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال، پیش از اتمام منطقه یک، آغاز شده بود و پیمانکاران در آن منطقه مستقر شده بودند و با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان، پیمانکاران کار می‌کردند، اما با بهره‌برداری از منطقه یک، کار در منطقه دو تسریع شد.

خادمی با بیان اینکه البته باند برگشت منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال هم در حال اجرا است و در بسیاری از قطعات مسیر، لاین برگشت منطقه ۲ هم در حال انجام است، به عنوان مثال در طول مسیر منطقه ۲ آزادراه، تونل‌های دوقلو داریم که باید با هم کار شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: پیشرفت باند رفت منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال را بیش از ۶۰ درصد است به طوری که باند برگشت منطقه ۲ آزادراه نیز حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در عملیات عمرانی دارد.

او بیان کرد: با توجه به بهره‌برداری از منطقه یک آزادراه تهران - شمال، در سال گذشته و با بهره‌برداری از باند رفت منطقه ۲ و تونل البرز، از تهران تا پل زنگوله در استان مازندران، مسیر به صورت چهار خطه خواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور گفت: بخشی از قطعه دوم آزاد راه تهران شمال تا محدود تونل البرز در تابستان زیر بار ترافیکی خواهد رفت و مابقی این پروژه هم با توجه به آنکه در قطعه اول آزاد راه تهران شمال مهندسان و پیمانکاران داخلی توانستند خوش بدرخشند و در مدت زمان تعیین شده این پروژه را به اتمام رسانند بنابراین در قطعه دوم هم از مهندسان و پیمانکاران ایرانی استفاده خواهد شد.

معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: در بحث سرمایه گذاری و تامین منابع مالی این قطعه با چند شرکت چینی در حال مذاکره هستیم و در صورتی که به نتیجه برسد سرعت اجرای پروژه افزایش خواهد یافت.

او با بیان اینکه منطقه ۳ آزادراه تهران-شمال سخت‌ترین منطقه این آزادراه از نظر وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی است، این منطقه حد فاصل پل زنگوله - سه راهى دشت نظیر و مرزن‌آباد به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر است، افزود: مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود؛ در این منطقه نیز هیچ‌گونه اقدامی در مورد عملیات اجرایی انجام نگرفته است، اما مطالعات اجرایی آن که به دلیل گذشت مدت‌زمان زیاد به اتمام رسیده وباید به روز شود.

خادمی با بیان اینکه در منطقه ۳ هنوز هیچ عملیات عمرانی انجام نشده است و فعلا تمرکز بر تکمیل منطقه ۲ آزادراه است، گفت: برای ساخت منطقه ۳ آزادراه تهران- شمال احتمالا از منابع خارجی استفاده خواهد شد و در این باره مذاکراتی با ۵ شرکت چینی انجام شده است و ادامه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر دولت با یکی از شرکت‌های چینی برای تأمین مالی سهم دولت به توافق برسد، طرح اجرایی منطقه ۳ آزادراه به سرعت آماده می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: حمل ونقل ، آزاد راه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
این همه ادعا داریم
انوقت باید منتظر چینی ها باشیم که چه وقت حالش دارند بیایند چند متر جاده درست کنند
United States of America
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
میترسم برادران با چینی ها سر برداشتن پروژه ها دعواشون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
چین یا هر کشور دیگری که باعث پیشرفت طرحهای عمرانی و تبدیل ثروت زیر زمین کشور به ثروت روی زمین کشور شود نه تنها خوب هست بلکه عالی هم هست. البته خدا کند اینطور شود
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۵۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
یه سفره ای ۳۰ ساله که پهن شده .
تا ۳۰ سال دیگه هم میشه خورد .
اهل سفره اجازه نمیدن این اتوبان افتتاح بشه .
Iran (Islamic Republic of)
Bahktiyar
۲۱:۴۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
مسولان و مدیران کشوری آزاد راهی از چابهار به تهران بکشید،لطفا
یک ابر شاهراه و یک بزرگراه چند بانده بزرگ
United States of America
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
مانند اتوبان امام علی زمانی به بهره برداری میرسه که دو ریال هم ارزش نداره البته باید به فکر ویلا نشینان شمال بود و هزینه های انچنانی کرد که خوش بگذرانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینقدر از بغلش خوردین هنوز سیر نشدین . بعد چندین سال تازه افتتاح کردین
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
کشورهای دیگه دارن میرن کره مریخ ما اینجا بیست ساله که میخوام آزادراه تهران شمال را تکمیل کنیم هنوز تموم نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
یعنی ایران سرمایه نداردتمام شد تعدادی ازمعدنهای دیگرم مثل دریای جنوب بدن چین تاازریشه بروبه وقورت بده دوسال دیرترخودمهندسان وکارگران ایرانی تمامش میکنند
Iran (Islamic Republic of)
68
۱۹:۰۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
به شخصه فکر می کنم با توجه به اینکه شهر های شمالی خصوصا آمل به چالوس با آزاد راه به هم متصل هستند ، اگه یک دهم بودجه همین قطعه افتتاح شده آزاد راه تهران شمال خرج تعریض محور هراز شده بود تا این قسمت های باقی مونده ش هم از حالت دو باند خارج بشه با هزینه بسیار کمتری اتصال استانهای تهران به مازندران فراهم میشد و محور چالوس هم به عنوان یه جاده توریستی زیبا دست نخورده می موند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا عبور از آزاد راه ها پول زور می گیرن .۳سال قبل برایم پیاما آمده که شما از آزاد راه تهران قم ...عوارض نپرداخته اید من حتی نمیدانم تهران کجای دنیاست تا چه رسد به عبور .....
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۰:۵۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
فکر کنم از مریخ تازه آمدی نمیدانی کجاست تهران حالا عوارض اش را بده میفهمی بعدش کجاست نادان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
از ملت تقاضا میکنم از دولتی ها بخواهند که به وقت و عمر مردم ارزش قائل بشن هرچه سریع تر دولت کار آمد الکترونیک رو در همه دستگاههای اجرایی و بانکها به اجرا دربیاورند تا وقت مردم و کل کشور به هدر نره و هزینه ها و ترافیک جاده ها به شدت کاهش پیدا می‌کنه

اگه دولت الکترونیک کارآمد راه اندازی بشه فساد اداری و بانک ها حداقل ۷۰ درصد کاهش پیدا می‌کنه

مردم عزیزم اگر میخواهید در صف بانک ها و ادارات بهتون ظلم نشه و یکسری کارمندان بی ادب به مردم عزیزم بی احترامی نکنن
حتما دولت کارآمد الکترونیک رو پیگیری کنیم کشور متحول میشه جلوی فساد گرفته میشه

از همه مهم تر دیگه چندین روز گرفتار رفت و آمد از این اداره به اداره نمیشیم وقتمون ارزش پیدا می‌کنه هزینه الکی رفت و آمد نمیدیم در ثانی تلفات جاده ای و هزینه های جانبی به شدت کاهش پیدا می‌کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنام خدا
با عرض سلام
خواهشمندم خواهران درحضورمردنامحرم ازجوراب ضخیم بجای جوراب نازک زنانه پانما در رنگ های مختلف استفاده نمایند
باتشکر
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
چند تا کاندید چینی هم اتفاقا ثبت نام کردند . رئیس جمهورمونم چینی خواهد بود و برای معاون ها هم از روسیه استفاده خواهیم کرد . اخرشم نه شرقی نه غربی
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۷:۰۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام ،

امیدوارم در ببست سال آینده پایتخت از تهران به جای دیگری منتقل نشود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقا جلوی این تندرو ها رو بگیرید هرچی ثروت ملی بود رو تو این چند ماه نابود کردند.
آخرین اخبار