مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : با توجه به بروز خشکسالی به کشاورزان مناطق سردسیر و معتدل توصیه می‌شود مرحله دوم مبارزه با سن گندم را انجام دهند.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، شریفی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : با توجه به بروز خشکسالی به کشاورزان مناطق سردسیر و معتدل که مزرعه آن‌ها پتانسیل تولید ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم گندم در هکتار را دارد، توصیه می‌شود مرحله دوم مبارزه با سن گندم را انجام دهند.

او با بیان اینکه مرحله اول مبارزه با آفت سن مادر در مزارع گندم پایان یافته و از هفته گذشته مبارزه با پوره سن آغاز شده است، گفت : پیش بینی می‌شود ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار از مزارع گندم مناطق معتدل و سردسیر علیه آفت پوره سن سمپاشی شوند.

او افزود: اهمیت این مرحله در این است که در صورت مبارزه نکردن علیه آفت گندم، محصول از لحاظ کمی و کیفی خسارت می‌بیند و به شدت عملکرد محصول پایین می‌آید در صورتی که در مرحله آفت سن مادر فقط خسارت کمی به محصولات وارد می‌شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان افزود: اگر تراکم آفت در مزارع زیاد باشد حتی تا ۹۰ درصد هم به محصولات خسارت وارد می‌کند.

شریفی ادامه داد: با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی اخیر، گندم‌های مزارع دیم ضعیف هستند و اگر مبارزه علیه آفت‌ها نیز انجام نشود، عملا کل محصول از بین خواهد رفت و در چنین شرایطی که گندم قوت غالب مردم است باید گندم زار‌هایی که عملکرد مناسبی داشته اند را حفظ کنیم.

او با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۲۹۹ هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه به کشت گندم دیم اختصاص پیدا کرده، گفت: متاسفانه به علت خشکسالی بیش از ۱۹۰ هزار هکتار از این مزارع خسارت دیده اند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.