هر یک از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری با در نظر گرفتن خط مشی و سیاست خود به مسائل نگاه می کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و اتفاقات این رویداد آینده ساز جزو یکی از مهم ترین مسائل کشور محسوب می‌شود.

بر آن شدیم تا جواب برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آینده را در کنار هم گذاشته تا شاید تفاوت نگاه‌ها برای مردم بیشتر ملموس شود. در ادامه پاسخ هر یک از کارشناسان را به تفکیک می‌خوانید.

باشگاه خبرنگاران جوان: گفته می‌شود که دولت سیزدهم بر مبنای بیانیه گام دوم؛ یک دولت جوان و جهادی خواهد بود؛ این معنای جوان و جهادی را چه می‌دانید؟

صادق خرازی سفیر پیشین کشورمان در فرانسه که در روزهای ابتدایی فصل انتخابات با قدرت وارد میدان شد، اما خودش کنار کشید: به معنای دولتی می‌دانم که برنا و اهل کار باشد و تکاپو و تلاش و تولید فکر و اشتغال جزو دغدغه هایش باشد. مفهوم گام دوم این است که ما در یک جامعه جوان زندگی می‌کنیم و جوانانی که در دوران جنگ برای ما امنیت را فراهم آوردند نباید فراموش شوند که برخی از این‌ها میان‌سال هستند، اما چرا پیران عرصه سیاست را رها نمی‌کنند؟ پیران باید مورد مشورت قرار گیرند و کشور را با جهان‌بینی جلو ببرند.من دولت جوان و جهادی را در این می‌بینم که رئیس جمهورِ آن روزی ۲۰ ساعت کار مفید انجام دهد.

 گفته می‌شه که دولت سیزدهم بر مبنای بیانیه گام دوم؛ یک دولت جوان و جهادی خواهد بود؛ این معنای جوان و جهادی را چه می‌دایند؟

مسعود پزشکیان فعال سیاسی اصلاح طلب: ما در جهاد بودیم و جهاد کردیم، کسانی که در این کشور جهادی کار کردند حالا پول کرایه خانه خودشان راهم ندارند و حالا گم شده‌اند و کسی از آن‌ها یاد نمی‌کند؛ وقتی کسانی که جهادی عمل کرده اند را فراموش می‌کنیم نمی‌توانیم الگو‌های جهادی جدید درست کنیم.

در وهله اول به کسانی که جهادی عمل کردند باید احترام و ارزش ویژه‌ای بگذاریم، جهادی عمل کردند یعنی بدون اضافه کاری شبانه روز برای حل مشکلات مملکت کار کردند، صادقانه برای خدا و مردم خدمت کردند، چنین باوری را در کشور خراب کرده ایم و نگذاشتیم باقی بماند حالا فقط حرفش را می‌توانیم بزنیم.

 گفته می‌شه که دولت سیزدهم بر مبنای بیانیه گام دوم؛ یک دولت جوان و جهادی خواهد بود؛ این معنای جوان و جهادی را چه می‌دایند؟

محمد ناظمی اردکانی دبیرکل جامعه اسلامی مدیران که قرار بود بیاید، اما نیامد: برنامه‌ای که برای دولت سیزدهم تدوین کردیم بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است و تلاش شده رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دم انقلاب اسلامی، اساس و پایه این برنامه ریزی قرار گیرد.

در این بیانیه ما سه فراز را مشاهده می‌کنیم که یکی در خصوص استفاده از ظرفیت‌های انسانی موجود در کشور است که به نظر من بخشی از مشکلات کشور به همین خاطر است که نتوانستیم از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم؛ در رابطه با توسعه منابع انسانی جزو مقامات برتر دنیا و دارای استعداد‌های فراوان هستیم که اگر این استعداد‌ها تجمیع شود می‌توانیم رشد خوبی در جایگاه خود داشته باشیم.

 گفته می‌شه که دولت سیزدهم بر مبنای بیانیه گام دوم؛ یک دولت جوان و جهادی خواهد بود؛ این معنای جوان و جهادی را چه می‌دایند؟

فراز دیگرِ آن به ویژگی‌های مدیریتی و موضوع دیگر مربوط به استفاده از ظرفیت‌های مردمی است که ما هم تلاش کردیم بر این اساس برنامه را تدوین کنیم. با توجه به سیاست‌های جمعیتی که در سال‌های ۶۰ و ۷۰ در کشور به اجرا در آمد، امروز از نظر جوانان دارای ظرفیت‌های خوبی در کشور هستیم که باید این ظرفیت در بدنه اجرایی کشور به کار گرفته شود. دولت مردمی و تحول‌گرا پرچمدار نیروی جوان و حزب اللهی برای حضور در امور اجرایی کشور است.

سردار علیرضا افشار که بعد از ثبت نام در انتخابات به نفع آیت‌الله رئیسی کنار کشید: تمام برنامه‌های من در راستای همین دولت جوان و جهادی در راستای هفت محوری خواهد بود که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم تبیین فرمودند؛ البته ایشان بحث سبک زندگی را موکول کردند به بعد و در این بیانیه به آن نپرداختند، اما ما از نظرات ایشان مطلع هستیم و قبلا هم در سفری که به بجنورد داشتند درباره سبک زندگی و آسیب‌های اجتماعی صحبت کردند و جمع بندی از مباحث مختلف داشتند که خیلی مفید و راهگشاست، به هر حال در همه این مباحث دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم و دیدگاه‌های نظام را مد نظر قرار دادیم.

معنای دولت جوان و جهادی را چه می‌دانید؟

برنامه‌های دولت‌های قبل هم برای ما مهم است، نباید وقتی یک دولت جدید روی کار می‌آید همه برنامه‌های دولت‌های قبلی را کنار بگذارد و از صفر شروع کند، زیرا این یک خسارت بزرگ است. برای مثال مسکن مهر یک اقدام موفقی بود که دارای یک اشکالاتی بود که باید برطرف می‌شد و ادامه پیدا می‌کرد. چرا کارت سوخت باید قطع و وصل شود؟ اینها همه برای کشور خسارت آور است؛ بنابراین برنامه‌های دولت‌های قبل باید ادامه داشته باشد؛ معتقدم که باید برنامه‌های دولت‌های قبل بازخوانی شود و اشکالات آن برطرف و با قدرت ادامه یابد که این می‌تواند برای آن دولت جهادی موثر باشد، البته باید طرح نو هم داشته باشیم. در بحث جوانگرایی هم که گفتید بارها مقام معظم رهبری فرموده‌اند که موضوع سن مساله دوم است، بلکه این فرد باید روحیه جوانگرایی داشته باشد، برای مثال ممکن است فردی مانند شهید حاح قاسم سلیمانی سن بالایی داشته باشد اما دارای روحیه جهادی باشد. ما چنین افرادی را کم نداریم.

معنای دولت جوان و جهادی را چه می‌دانید؟

رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه: من معتقدم که باید بیشترین مخاطب ما جوان ها باشند، زیرا ما در کشور خود حدود چهل میلیون جوان حدود ۱۵ ساله تا رده سنی حدود چهل ساله داریم و از همین رو نیز همه کشور باید بسیج شود تا برای رفع نیازهای این قشر از جامعه تلاش کند. حتی خانواده هایی که افرادشان از سن بیشتری برخوردارند دغدغه شان  جوان هایشان هستند، یعنی اگر مساله بیکاری به یک بحران برای جوان ها تبدیل شده باشد و ازدواج و مسکن و آینده فرزندانشان دغدغه آنها باشد معنی‌اش این است که همه باید برای زندگی بهتر این جوانان طراحی داشته باشیم. جوانان ما پنج نیاز اساسی دارند که دولت جوان بعدی حتما باید به این نیازها توجه جدی کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
بازی با کلامات برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدیها
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۰:۵۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
اولا که شورای نگهبان باید و وظیفه دارد انتخاب را برای ملت آسان کند دو یا سه نفر کاندیده اصلحتر را به ملت معرفی کند نه 40 یا 50 نفر کاندیده را معرفی کند چرا که انتخاب برای ملت بسیار سخت می شود و نمی توانند صلحترینشان را رای بدهند توی کشورهای پیشرفته متمدن دو تا کاندیده را به مردمشان معرفی می کنند همیشه ولی مثلا در کشور افغانستان 50 نفر را به مردمش معرفی می کنند !!! امید که شورای نگهبان ایران اسلامی متمدنین تمدن سازان هم دو کاندیده اصلحتر را به ملت معرفی کنند و مابینشان مناظره بگذارند و ملت بتوانند انتخاب اصلحتر را مابین این دو انجام دهند نه مابین 50 نفر تا اینجاش مغز مطلب افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد و اما بعد مردم از رئیس جمهور و دولت آیندشون فقط چند چیز را می خواهند اگر می تواند اینها را برآورده کند بیان بشن رئیس جمهور اگر نمی توانند ملت گوششون از شعارها و وعدهای تو خالی و حرفهای بسیار قشنگ زدن مخ کارگیری خشک خالی که دوزار به مردم بینوا نمی ماسه و نمی رسه مانند بزک نمیر بهار میاد کمبیزه با خیار میاد پر و لبریز شده است مردم از رئیس جمهور خسیس بخیل تنگ نظر ناخون خشک باند باز جناح باز خودکامه متنفرند می دونید معنی متنفر یعنی چی اگر نمی دونید برید بپرسید از خردمندان تا براتون بشکافنش مردم رئیس جمهور خردمند سخاوتمند عادل نظر بلند گره گشای مشکل گشای صاف و صادق مومن می خواهند نه رئیس جمهوری که با ملتش شامورتی بازی کند سر ملتش شیره بمالد و فکر کند ملتش نمی فهمند مردم از رئیس جمهور و دولتشون می خواهند بهشون کار شغل پایدار بدهد اگر هم نتوانست شغل و کار پایدار بدهد از ثروت ملی ملت پول نقد برای خرجی تمام و کمال ماه تا ماهشون رو به حساب یارانه ایشون تزریق کند نه یارانه 45500 تومنی مسخره صدقاتی شرم آورانه که همه می دانند از صفر تا صدش دروغ است و امنیت و ایمنی و سلامتی بهداشت و رفاه و ثروت و حفظ محیط زیست سالم و پیشرفته در حد استاندارد حقوق بشرانه انسانی همانند کشورهای پیشرفته جهان برای ملتش فراهم کند و برای کل کشور هم اقتدار و قدرت و ثروت و اعتبار و عزت در کل منطقه و کل جهان ایجاد کند با تعاملات و تجارات خوب و سازنده . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد.
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
آخرین اخبار