نان یکی از اصلی‌ترین غلات سبد غذایی خانوار بوده که کیفیت پخت آن به دلیل گستردگی شغل نانوایی در سطح شهر، نیازمند پایش و نظارت کافی از سوی نهاد‌های ذی‌ربط است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ قصه تکراری عرضه نان بی‌کیفیت در بسیاری از مناطق اردبیل بعد از سال‌ها بی‌توجهی یا کم‌لطفی در رسیدگی به این موضوع مهم، حالا به یک مشکل جدی تبدیل شده است، به طوری که در طول ماه رمضان علاوه بر درجه کیفیت پایین نان، پخت کم، عرضه در ساعاتی مشخص از روز یا عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در دوران اوج انتشار کرونا به این مشکل اضافه شد، مسائلی که اعتراض بسیاری از مردم استان را به دنبال داشت.

در بررسی‌های میدانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل در سطح شهر، مشخص شد که بسیاری از نانوایی‌ها علاوه بر کوتاهی در عرضه نان باکیفیت به مردم علی‌رغم تخلفات ثبت شده به تعداد دفعات بالا و جرایم اعمال شده باز هم از ارتکاب تخلف ابایی ندارند.

همین موضوع کافی بود تا به سراغ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رفته و روند بازرسی و پایش از نانوایی‌های سطح شهر را جویا شویم.

چرا که در مسئله‌ای مهم مثل پخت و عرضه نان به مردم بی‌شک بررسی عملکرد نانوایی‌ها و نظارت دقیق، مستمر و جدی می‌تواند یکی از اصلی‌ترین عوامل برقراری آرامش در عرضه این محصول به جامعه مصرف‌کننده باشد.

۲ هزار واحد نانوایی تحت نظر اداره بازرسی است

رامین صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این باره اظهار کرد: کیفیت نان پخت و عرضه شده نه تنها در سطح شهر اردبیل بلکه در سطح استان مشکل خاصی ندارد و در صورت احصای مواردی از قبیل تخلف در پخت، عرضه یا گرانفروشی مراتب فورا و به صورت جدی بررسی و برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بالغ بر ۲ هزار واحد نانوایی در سطح استان فعال هستند که نحوه عملکرد این نانوایی‌ها در هر ماه با حضور مستقیم ماموران بازرسی بررسی شده و این موضوع از حضور ماموران بعد از گزارش‌های مردمی در محل نانوایی متخلف، سوا است.

این مسئول همچنین متذکر شد: در مواقعی که نیاز به حضور جدی مدیران یا معاونان سازمان صنعت، معدن و تجارت در محل ارتکاب تخلف احساس شود من به شخصه در محل حضور یافته و به صورت ناشناس مسئله را از نزدیک بررسی می‌کنم که نهایتا منجر به اتخاذ تصمیم درست به صورت قطع سهمیه آرد نانوایی یا پلمب واحد صنفی می‌شود.

جرایم اعمالی از سوی مراجع رسیدگی بازدارنده نیست

یکی از بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان که نخواست نامش فاش شود، در رابطه با تعامل بین دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و رسیدگی به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: هر چند بازرسی‌های دقیق از روند پخت نان و عرضه این محصول به مردم در سطح استان به صورت مستمر انجام شده و نانوایی متخلف بعد از شناسایی به مراجع رسیدگی معرفی می‌شود، اما در این میان چیزی که بازدارنده نیست میزان جرایم ناچیز برای متخلفان حوزه نان است.

او تصریح کرد: در صورتی که حکم صادره از سوی مراجع رسیدگی حالت بازدارندگی داشته باشد تخلفات در این حوزه نیز به حداقل خواهد رسید.

همین اظهارات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کافی بود تا برای شفاف‌سازی مسئله به سراغ تعزیرات حکومتی استان اردبیل برویم و از جریان صدور جرایم در خصوص این مواد غذایی جویا شویم.

علی رحیمی‌آذر، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بر اساس ماده ۲۸ قانون مجازات اسلامی و با پیشنهاد وزیر دادگستری و مصوبه هیات وزیران جرائم تعزیرات حکومتی به تناسب نرخ تورم تعدیل و از سال جدید اجرایی و تشدید گردیده است.

او اضافه کرد: علاوه بر این اگر متهم تکرار تخلف نماید در هر مرتبه جرائم آن تشدید حتی در برخی جرائم تعطیلی واحد اقتصادی نیز در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل ادامه داد: همین موضوع در کنار اینکه دست نانوایان را برای تکرار تخلف می‌بندد، راه فراری از زیر بار جرایم نیز برای آن‌ها باقی نمی‌گذارد.

رحیمی‌آذر کیفیت پایش و نظارت‌ها را در بحث جلوگیری از تخلف واحد‌های صنفی نانوایی در اردبیل را مهم برشمرد و یادآور شد: در صورتی که نظارت‌ها به طور دقیق و با جدیت انجام گیرد بی‌شک مسئله تا این حد جدی نشده و به مراجع رسیدگی انتقال داده نمی‌شود.

سیاه و خمیر؛ وضعیت نان در بسیاری از مناطق اردبیل!

یکی از شهروندان محلات حاشیه شهر اردبیل ضمن گلایه از کیفیت پایین نان عرضه شده گفت: نانی که ما از نانوایی محل تامین می‌کنیم علی‌رغم کیفیت پایین به قیمت بالا به مردم عرضه می‌شود که سر همین موضوع بار‌ها با سازمان صنعت، معدن و تجارت تماس گرفته‌ایم تا در محل حاضر شده و پاسخ دهند که متاسفانه این موضوع از سوی نهاد مربوطه پی‌جویی نشده است.

او که خود بازنشسته دولتی است می‌گوید: مردم این محله چیزی تحت عنوان رسیدگی از سوی سازمان‌های دخیل در موضوع ندیده‌اند و در این باره می‌توانیم اذعان خود را به صورت شفاف اعلام کنیم.

این شهروند در تشریح کیفیت نان عرضه شده گفت: قرص نانی که بسیاری از نانوایی‌ها پخت و به جامعه عرضه می‌کنند بسیار کوچک‌تر از اندازه استاندارد بوده که علاوه بر این گاهی رنگ غیرمتعارف نان یا بوی بد آن دلیل این همه عصبانیت مردم می‌باشد.

یکی دیگر از شهروندان اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل تصریح کرد: دادن نان سیاه و خمیر به دست مردم در حال‌حاضر یک مسئله عادی شده است به طوری که مردم نه به آن صورت گله‌مندی خود را اعلام می‌کنند و نه در صورت اعلام و ابلاغ چاره‌ای برای این مشکلات اندیشیده می‌شود.

او متذکر شد: در روند پخت نان در بسیاری از مناطق شهر اردبیل چیزی به نام استاندارد وجود ندارد و همین موضوع در کنار عدم رسیدگی مسئولان سبب شده تا هر یک از نانوایی‌ها به هر شیوه‌ای که برای آنان می‌صرفد نسبت به پخت و عرضه نان به مردم اقدام نمایند.

به اذعان دیگر شهروندان اردبیل در این اوضاع کرونا بسیاری از نانوایی‌های سطح شهر به هیچ وجه شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نکرده و از قید رعایت این شیوه نامه‌ها فقط به چسباندن اطلاعیه «در صورت نبستن ماسک از عرضه نان معذوریم» در پشت واحد خود اکتفا می‌کنند.

سامانه ۱۲۴ پاسخگو نیست

مردم شهر اردبیل در اظهاراتی اذعان داشتند: سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت که به اذعان مسئولان همواره آماده پاسخگویی به شکایات مردمی است متاسفانه در رسیدگی به شکایات مطروحه کمترین همکاری را با مردم دارند.

یکی از شهروندان در این رابطه می‌گوید: دیرکرد در حضور ماموران بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در محل تخلف موجب اذیت شهروندان می‌شود و حتی گاهی بعد از تماس‌های مکرر هیچ بازرسی برای بررسی وضعیت پیش آمده یا تخلف صورت گرفته در محل حضور نمی‌یابد.

این اظهارات در حالی بود که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با رد کردن آن‌ها گفت: سامانه ۱۲۴ سازمان صمت به صورت شبانه‌روز به صورت اپراتور یا ضبط تماس در خدمت همشهریان بوده و به تمامی شکایات واصله به این سامانه با سعه صدر و دقت رسیدگی می‌شود.

حتی یک کیلو کمبود آرد نداریم

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل گفت: با اذعان به اینکه سهمیه آرد استان اردبیل بر اساس سرانه مصرفی جمعیت استان تعیین شده و اختصاص می‌یابد در همین رابطه حتی یک کیلو کمبود آرد در استان نداریم.

علی نوبخت ظرفیت تولید گندم استان را بالا عنوان و تصریح کرد: متاسفانه در سال ۱۳۹۹ به دلیل مصرف بالای داخلی مجبور شدیم بخشی از نیاز مردم استان به گندم را از طریق واردات جزئی پاسخ دهیم که برای امسال هیچگونه کمبودی در حوزه آردسازی و خرید گندم در استان پیش‌بینی نمی‌شود.

او با اشاره به درجه کیفیت آرد تولیدی در اردبیل اظهار داشت: گندم اردبیل بالاترین میزان گلوتن و پروتئین را دارا بوده و در میان گندم‌های تولیدی سایر استان‌ها مرغوب‌ترین کیفیت را دارد که همین گندم با نظارت مستقیم بازرسان و شرکت غله به شکلی استاندارد در واحد‌ها تبدیل به آرد می‌شود.

این مسئول به وجود مشکل در حوزه سبوس‌گیری در بحث آرد نان سنگک گفت: این مشکل مختص اردبیل نبوده و مشکلی ملی است که هم‌اکنون بازرگانی دولت تصمیم دارد این مشکل را برطرف کند.

نوبخت با بیان اینکه سهمیه آرد هر استان بر اساس نیاز جامعه مصرف‌کننده تعیین می‌شود، افزود: بعد از تعیین این سهمیه در کارگروه استانی با حضور سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت غله و خدمات، استانداری، فرمانداری تعیین و سپس برای تخصیص در سامانه بازرگانی دولتی ابلاغ می‌شود که نانوایان به صورت مستقیم با کد ثبتی خود نسبت به خرید آرد سهمیه از طریق این سامانه اقدام می‌کنند.

وضعیت ذخیره گندم در سال گذشته خوب نبود

به گفته مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان از سال‌های گذشته گندم مورد نیاز استان ذخیره‌سازی شده بود که متاسفانه در سال گذشته به دلیل کمبود بارندگی‌ها و خشکسالی تمام گندم ذخیره به مصرف اختصاص یافت که بخشی از این کمبود به وسیله واردات گندم رفع شد.

نوبخت ظرفیت ذخیره‌سازی استان را ۳۵۰ هزار تن دانست و افزود: مصرف داخل استان ۲۵۰ هزار تن می‌باشد که سالانه مقدار قابل توجهی از گندم خریداری شده در سیلو‌های استان ذخیره می‌شوند.

او همچنین تصریح کرد: هم‌اکنون تعداد ۱۲ واحد آردسازی در استان با ظرفیت ۵۰ درصد در حال فعالیت هستند که امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی در صدور مجوز تاسیس سیلو و کارخانه آردسازی تعامل خوبی را داشته باشد چرا که در این رابطه نیاز شدید احساس می‌شود.

در کنار مشکل کیفیت پایین نان عرضه شده به جامعه مصرف‌کننده در استان اردبیل، گرانی قیمت نان و حضور سودجویان و واسطه‌گران در بازار خرید و فروش آرد و عرضه و تقاضا از جمله مشکلاتی است که بر اثر عدم رسیدگی به موقع و جدی در مواعد قبلی حالا بر روی هم انباشته و تبدیل به یک معضل جدی شده است.

اما آنچه اکنون برای بهبود وضعیت نان در اردبیل لازم بوده، همت جدی برای کنترل تخلفات صورت گرفته از سوی اداره بازرسی و تیم کنترل سازمان صمت، جدیت در اعمال جرایم، آگاهی مردم نسبت به این موضوع و اطلاع‌رسانی و پی‌جویی مسئله تا زمان برطرف‌سازی کامل است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.