مرادی گفت: مدت فعالیت صندوق پس انداز یکم مسکن ۵ ساله بود و اکنون ثبت نام جدیدی در این صندوق صورت نمی‌گیرد اما بانک ها به تعهدات قبلی خود عمل می‌کند.

به گزارش خبرنگار  بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صندوق پس‌انداز مسکن یکم  به عنوان سیاست پس‌انداز برای خانه دار شدن مردم در خرداد ۹۴ راه اندازی شد اما اکنون فعالیت این صندوق متوقف شده است.

محمد حسن مرادی معاون مدیرعامل بانک مسکن در امور طرح و برنامه در این خصوص تصریح کرد: در زمان راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم، مدت فعالیت آن ۵ سال اعلام شد که اکنون به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دوره ۵ ساله این صندوق در تاریخ ۱۸ خردادماه ۹۹ به پایان رسید، بانک مسکن تا ۱۸ آذرماه ۹۹ از طریق استمهال بازپرداخت اقساط مسکن مهر اقدام به پرداخت تسهیلات کرد، اما با توجه به اینکه دیگر منابع این صندوق تامین نشد عملا این صندوق امکان ادامه نداشت.

وی گفت: در این مدت ۶۷۰ هزار نفر جذب صندوق پس‌انداز یکم شدند و از این تعداد ۲۴۳ هزار فقره تسهیلات پرداخت شد و ۲۷۱ هزار و ۱۹۱ نفر هنوز از تسهیلات خود استفاده نکردند.

مرادی افزود: افرادی که در گذشته در این صندوق ثبت نام کردند، اما هنوز برای دریافت تسهیلات اقدام نکرده اند ، نگران نباشند بانک به تعهدات خود عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه سقف تسهیلات در صندوق پس‌انداز یکم در تهران ۸۰ میلیون تومان و برای زوجین ۱۶۰ میلیون تومان است گفت: با توجه به افزایش قیمت مسکن، در تاریخ ۶ بهمن ۹۹، برای تسهیل در دریافت تسهیلات، سن بنا در خارج از بافت فرسوده را از ۱۸ سال به ۲۵ سال افزایش دادیم.

معاون مدیرعامل بانک مسکن در امور طرح و برنامه افزود: در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۴۰۰، نیز مبلغ تسهیلات برای متقاضیان شهر‌های جدید اطراف تهران از جمله اندیشه، پرند و پردیس به ۸۰ میلیون تومان رسید، پیش از این ۶۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شد. همچنین در شهر‌های جدید فولاد شهر اصفهان و صدرا در فارس به سپرده‌گذاران صندوق یکم ۶۰ میلیون تسهیلات پرداخت می‌شود.

مرادی ادامه داد:‌ در حال حاضر بانک مسکن از طریق حساب پس انداز جوانان و حساب ممتاز (اوراق تسهیلات مسکن) اقدام به پرداخت تسهیلات خرید مسکن می‌کند.

وی افزود: حساب پس انداز جوانان محدودیت سنی ندارد و متقاضیان با هر شرایط سنی می‌توانند افتتاح حساب کنند و بعد از ۵ سال از تسهیلات این حساب استفاده کنند.

معاون مدیرعامل در امور طرح و برنامه بانک مسکن گفت: متقاضیانی که قصد خرید مسکن دارند می‌توانند از طریق بورس اوراق خریداری کنند. سقف انفرادی این اوراق در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۸۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۶۰ میلیون تومان است و این مبلغ برای زوجین ۲ برابر می‌شود.

وی افزود: در کنار این تسهیلات افراد می‌توانند ۴۰ میلیون تومان نیز اوراق جعاله خریداری کنند و با این مبلغ سقف تسهیلات بانک مسکن برای خرید ملک برای زوجین به ۲۴۰ میلیون تومان می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار