اگرچه وجود جمعیت جوان، یکی از موضوعات مهمی است که نبض رشد و تعالی جامعه در دستان آن است اما این مهم، نیازمند برطرف شدن موانع اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در روزهای گذشته بود که امیرحسین بانکی پور فرد رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت در رابطه با موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت اظهار کرد: ۶۰ درصد جمعیت کشور به داشتن فرزند سوم علاقه دارند و ما در صدد این هستیم که این بخش را تقویت کنیم. به همین منظور،  یکی از کارهای خوبی که در این طرح دیده شده، بحث اعطای زمین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متری است که به کسانی داده می شود که فرزند سوم به بعد آن‌ها به دنیا می‌آید.
 
وی درباره نحوه اعطای این زمین‌ها به خانواده‌ها بیان کرد: این شرایط برای همه خانواده‌ها در نظر گرفته شده است، اما زمین‌ها در شهرهایی با جمعیت کمتر از ۵۰۰ هزار نفر به خانواده‌ها اعطا می‌شود و در کلانشهرها چنین زمین‌هایی اهدا نمی‌شود و کسانی که در کلانشهرها زندگی می‌کنند، می‌توانند این زمین‌ها را در خواست کنند.
 
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت تصریح کرد: نکته مهم این است که این زمین ها با قیمت تمام شده و نه با قیمت کارشناسی، به خانواده‌ها اهدا می‌شود چراکه در سال‌های اخیر، هر زمانی که صحبت از زمین بود، قیمت‌ها بر اساس قیمت کارشناسی در نظر گرفته می‌شد و تنها اوایل انقلاب، زمین با قیمت تمام شده اهدا می‌شد و حالا این زمین‌ها با قیمت تمام شده محاسبه می‌شوند و نحوه پرداخت آن‌ها به صورت اقساطی با دو سال تنفس محاسبه می‌شود که یک پشتوانه مالی برای خانواده‌ها و فرزندان است.

بانکی پورفرد با اشاره به اینکه وام ۱۵۰ میلیون تومانی مسکن برای خانواده‌ها هم در نظر گرفته شده است، گفت: ما برای هر خانواده‌ای که فرزند سوم به بعد آن‌ها به دنیا می‌آید، یک وام ۱۵۰ میلیون تومانی مسکن و از طرف دیگر، برای هر فرزند اول یا دوم نیز یک سهام یک میلیون تومانی در نظر گرفته‌ایم که این مسئله را در بودجه امسال هم مدنظر قرار داده ایم که این سهام، رشد می‌کند و آینده خوبی دارد.
 
صحبت هایی که واکنش های زیادی به همراه داشت تا جایی که برخی آن را نقطه عطفی برای فرزندآوری و در مقابل برخی دیگر، آن را مُسکن موقت خواندند چراکه بر این باور هستند این مشکل باید به صورت ریشه ای حل شود و اگر یکی از مهم ترین موانع آن که مسئله اقتصادی است به صورت اصولی برطرف نشود نمی تواند مفید واقع شود.

بیشتر بخوانید

برای این منظور کافی است نگاهی به بسته های تشویقی که دیگر کشورهای جهان به منظور فرزندآوری و مبارزه با خطر سالخوردگی  در جامعه خود اتخاذ کرده اند، بیندازیم. به طور مثال؛ در کشورهای روسیه و فرانسه تمهیداتی برای این منظور قائل شده اند که از آن جمله می توان به حمایت های مالی و معاف از پرداخت مالیات تا سقف معین و حقوق و مزایا اشاره کرد تا جایی که دولت روسیه برای تولد فرزند سوم، خانه ای را به والدین نوزاد هدیه کرده و مادر دارای بیش از دو فرزند نیز کمک هزینه قابل توجهی را دریافت می کند و حمایت های مالی به صورت سبد کالا و پرداخت وجه های نقدی به خانواده ها از دیگر موارد حمایتی هستند و با وجود تمامی این تشویق ها، جریمه های مالیاتی نیز برای خانواده های بدون فرزند اتخاذ شده است و این موضوع فقط شامل این کشور نمی شود چرا که مادران فرانسوی نیز در صورت بچه دار شدن می توانند از مرخصی های ۱۶ هفته ای با حقوق و مزایای کامل که از قبل از تولد فرزندانشان شروع می شود، بهره مند شوند و دولت این کشور نیز تمامی هزینه های  تحصیل فرزندان خانواده ها از پیش دبستان تا دانشگاه را متقبل می شود که این موارد جدای از سبد کالا و دیگر موارد حمایتی است.

سوال اینجاست که در کشور ما تا چه حدی به سیاست ها و طرح های تشویقی فرزندآوری جامه عمل پوشانده شده است و تا چه اندازه این موضوع مهم در سال های اخیر، در دستور کار دولت ها و نهادهای مربوطه قرار گرفته است؟! 

 

 

/////////

 


بیشتر بخوانید


صالح قاسمی کارشناس جمعیت‌شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی  باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با کاهش فرزندآوری در کشور اظهار کرد: کاهش فرزندآوری و نرخ باروری در جهان طی یک قرن اخیر در حال وقوع بوده است و این کاهش به دلیل موانعی اسا که پیش روی فرزندآوری قرار گرفته است.

وی بیان کرد: این موانع، دو دسته جدی هستند که بخشی از این موانع، اقتصادی و رفاهی و بخشی دیگر موانع فرهنگی، نوع نگرش و سبک زندگی هستند و کشور ما هم از این ساختار مستثنی نبوده چراکه کاهش فرزندآوری در کشور ما نیز اتفاق افتاده است.

این کارشناس جمعیت شناسی مطرح کرد: طی دهه‌های ۵۰ و ۶۰ و در نهایت دهه ۷۰، اوج کاهش فرزندآوری با سرعت زیاد اتفاق افتاد به نحوی که از حدود ۶ فرزند به ازای هر زن در دهه ۶۰ تا سه دهه بعد یعنی در دهه ۹۰، این میزان به حدود ۱.۶ فرزند به ازای هر زن رسید و سرعت کاهش نرخ باروری در جهان را به نام ایران ثبت کردیم.

قاسمی گفت: جهان برای مقابله با بحران کاهش فرزندآوری دقیقا ناظر بر اوضاع اقتصادی و فرهنگی دو راهبرد دارد که هر دو راهبرد ناظر بر این مسائل هستند. یعنی راهبرد اقتصادی و راهبرد‌های فرهنگی که راهبرد اقتصادی یعنی اعطای مشوق‌های اقتصادی و مالی برای رفع موانع اقتصادی خانواده‌هایی که قصد فرزندآوری دارند و راهبرد فرهنگی هم که به معنای ارزش‌گذاری اجتماعی برای فرزندآوری است یعنی تغییر نوع نگرش و سبک زندگی به فرزندآوری است.

/////////

وی ادامه داد: به هر حال، سبک زندگی است که ما را به سمت اصالت رفاه فرد، اصالت لذت، اصالت تنهایی و فردگرایی افراطی برده است و این‌ها ناظر به سبک زندگی هستند که در موضوع راهبرد فرهنگی تعریف می‌شوند.

این کارشناس جمعیت‌شناسی تاکید کرد: از اوایل دهه ۹۰، رهبر معظم انقلاب و کارشناسان دلسوز کشور نیز هشدار‌هایی برای این منظور دادند و آمار‌هایی را منتشر کردند، اما متأسفانه مورد توجه جدی بسیاری از نهاد‌ها قرار نگرفت.

قاسمی افزود:در سال های اخیر بود که  سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ شد و باوجود این که چند روز دیگر  هفتمین سالروز سیاست‌های کلی جمعیت است اما طی این ۷ سال گذشته از ابلاغ سیاست‌ها، آن طور که باید به این موضوع پرداخته نشده است و حتی در مواردی، مصوباتی مخالف با سیاست‌های کلی جمعیت وجود داشته است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که دولت لایحه‌ای مربوط به جمعیت را ارائه نکرد، خود مجلس، ابتکار عمل به خرج داد و یک طرح ارائه داد؛ طرحی که در مجلس نهم و دهم تحت عنوان طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در جریان بود، ولی هیچگاه مصوب نشد چون دولت و سازمان برنامه و بودجه هیچگاه همراهی نکردند.

این کارشناس جمعیت‌شناسی گفت: در مجلس یازدهم، این طرح تحت عنوان طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با جدیت زیاد پیگیری شد و در کمیسیون مشترک با ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی در اسفند سال ۱۳۹۹ مصوب شد که این قانون در صدد همین ۲ راهبرد اصلی است یعنی ۱- رفع موانع اقتصادی خانواده‌ها که این کار با اعطای مشوق‌های مالی اقتصادی پیگیری شده و ۲- فرهنگسازی و اصلاح نگرش عمومی نسبت به فرزندآوری است و در واقع به دنبال ارزش‌گذاری برای فرزندآوری است.

قاسمی تاکید کرد: این طرح با ۷۴ ماده به شورای نگهبان ارسال شد و شورای نگهبان نیز اشکالاتی را به این طرح وارد کرد و این اشکالات وارده در دو تا سه دسته قرار می‌گیرند که این نوع از اشکالات برای طرح‌هایی که در مجلس مطرح می‌شود مرسوم و متداول است و چیز عجیبی نیست.

وی بیان کرد: دسته اول اشکالات، اشکالات نگارشی و متنی است که با یک ویرایش متنی و حقوقی در متن این طرح قابل اصلاح است و دسته دوم اشکالات، ابهامی است. یعنی بعضی از مواد، ابهاماتی در خود داشتند که شورای نگهبان خواسته است تا مجلس این ابهامات را برطرف کند و بدنبال آن، ابهاماتی هم که ممکن است در اجرای این قانون، مشکل ایجاد کنند، برطرف شوند و دسته سوم نیز اشکالات محتوایی هستند که به بعضی از بند‌ها به صورت کارشناسی  وارد شده است.

این کارشناس جمعیت‌شناسی ادامه داد: من فکر می‌کنم مجلس در مقطع زمانی بسیار مهمی قرار دارد و حتما باید کار ناتمام خود را به پایان برساند و این مقطع زمانی مهم را فرصت و غنیمت بشمارد تا جایی که به سرعت باید این اشکالات مورد نظر شورای نگهبان برطرف شود و طرح به تصویب شورای نگهبان هم برسد و به قانون تبدیل شود تا در آینده نسبت به موضوع جمعیت احساس وظیفه شود و سیاست‌های کلی جمعیت که همه نیرو‌های کشور موظف هستند اجرا کنند در دستور کار قرار گیرد و این طرح اجرایی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به این ترتیب، ما هم باید مطابق با کشور‌های دیگر و تجربه این کشور‌ها هر دوی این راهبرد‌های اقتصادی و فرهنگی را در نظر داشته باشیم که در این طرح به شکل مناسب و قابل قبولی دیده شده است.


بیشتر بخوانید


گزارش از فاطمه میرزایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۱۸ دی ۱۴۰۰
پول نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
امیدوارم مسولین کشورمون اینقدربه جوانها رسیدگی بکنند مثل کشور روسیه خانه مجانی حمایت پولی زوجین رابکنندک اونها هم بتونندصاحب اولادبشند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
اقتصاد را بسازند، زوج های جوان به جای ۳ فرزند، ۱۰ تا فرزند می آورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
درجامعه ایی ک ازپس کرونا نتونستن بربیان برمردم واکسن تهیه کنند نیازی ب جمعیت زیادندادند چون برا همین جمعیت هم نتونستن کاری بکنند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ان شاءالله که شاهد افزایش بیش از پیش نسل مسلمین باشیم و فتَن و نقشه های استعماری تحدید نسل دشمنان محو و منهدم گردد .
ضمناً نباید "خود" را روزی دهنده‌ی کودک بدانیم ...
متشکرم بابت درج پیام این کمترین.
Germany
ا
۱۹:۰۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما برای بیکاری جوونها و گرونی انقدر برنامه نساختین که برای فرزند آوری حرف زدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
متن دعای ندبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
تمام تنظیمات مردم واخلاق ورفتار مردم بعد ازانقلاب کم کم خراب ونابود شد، جامعه ایی به این خرابی درهیج جای دنیا نمی بینید!!!؟ ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۵۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
الان من سه تافرزنددارم چه کمکی بهم کردین،اینده بچه هامون چی میشه تواین تورم،گرونی،اختلاس،بیکاری،فقر،گرونی،ناامیدشدیم دیگه نه شغل داریم نه بیمه...به هزاربدبختی شکممون روسیرمیکنیم چه خدمتی به ماکرده این دولت..فقط دروغ و وعده دادن تاکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
عزیزم این روحیه رو به فرزندانت هم منتقل کردی که منتظر کمک بمون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
مسؤلین ما که درناز ونعمت ودرکاخ درحال خوشگذرونی هستند ومردم وجوانان برای آنهاکیلویی چند!؟! مردم ونسل ایرانی راسوزاندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
من خانومم جزو گروه هاییست که خانم های مختلف از سراسر کشور با هم هستن و دوست هستن، ظاهرا این مساله ی باروری سخت و ضعیف شدن قدرت باروری ها مخصوصا بین آقایان ظاهرا خیلی شایع هست و خیلی از زوجین در گیر بچه دار شدن هستند و از نظر قدرت باروری ضعیف هستند. باید ریشه یابی بشه که علت های دقیق این که این همه مشکل باروری به وجود اومده چیه، مثلا تاثیر سموم و کودهای بی رویه مثلا بازمانده ی نیترات در محصولات کشاروزی هست و یا محصولات غذایی کارخانه ای مثل روغن های تراریخته و یا استرس زیاد مردها و .....
این که واقعا جوان ها ازدواج دیگه جرات نمیکنن چه دلایل اقتصادی و مهریه و طلاق و غیره دیگه بماند.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
پول حلال مشکلات هستش واقعا کی میتونه یه خونه بخره با این تورم مثلا یه خونه شصت متری توکیانپارس اهواز هفتصد میلیونه ادم با این حقوق کم ومخارج بالا تازه کارم ک نیست ادم با خودش میگه من فقط بچه اور م توی دنیا بدبختش کردم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما آدم ها حساب کتاب هیچی رو نداریم و نمی‌کنیم الا بچه،همون که تو قرآن گفته بهش فکر نکن،هزینه اینترنت خودمون؟؟؟هزینه مصرف ی بودن خودمون؟؟؟؟؟ولی برا بچه تمام هزینه هاشو میدونیم،ولی نمیدونیم تو ماه چقدر خرج الکی برای همه کار داریم به طوریکه حساب ش رو هم نداریم،ولی همه حتی بدون بچه ها مبلغ خرج یک بچه رو تو ماه میدونن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما بایدازاروپاییها یادبگیریم تا هیجده سالگی به بچه های مردمشون یه پولی میدن وحمایتشون میکنندتازه یه پرستا مجانی هم دراختیارخانواده قرارمیدند تا ازبچشون نگهداری کنن با هزینه دولت های اروپایی اینقدربه بچه هاشون اهمیت میدن ک نگو اونوقت بچه هایی که توکشورما هستند هنوزبه کلاس اول نرسیده میرن سراغ دستفروشی ومیشن بچه کار براهمینم مردم کشورمون انگیزه ندارند بچه دار بشن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
یعنی الان تو اون کشورها هیچ بچه کار و کارتن خواب و بدون خانواده نیست؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۱۲:۱۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اول مطالعه و تحقیق کن، بعد نظریه هاتو تایپ کن. اصلا از این دنیا بی خبری. کی گفته اروپا ها اینجورین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
حتما نیست دیگه!!!
-
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
حاصل مدیریت غربگرایان .
Netherlands
Reza
۱۲:۲۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما اقتصاد رو ژاپن کنید ما جمعیت رو چین میکنیم

وقتی من نتوانم واسه خودم گوشت و لبنیات بخرم چرا فرزند آوری کنیم؟
فقط واسه ما یک سرافکندگی و غم و ناراحتی داره چرا که پرپر شدن آروزهای بچه هامون رو میبینیم و در آینده با بیکاریشون هم ما و هم اونا زجر میکشن
زمین دادن شما انگار لقمه رو دور سر پیچوندن هست
الکی دارین فقط وقت و بودجه رو تلف میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
وقتی همه چیزگرون شده حتی کارنیست که دونفرباهم ازدواج کنند چطورانتظاردارید بچه دارهم بشند تازه خیلی از زوجین بخاطر فقر ومشکلات اقتصادی وفشارزندگی برا اثرتورم زندگیشون داره ازهم میپاشع زندگی فقط دادن وعدهای توخالی ازطرف مسولین نیست باید سفت وسخت ب حرفی ک میزنند عمل کنند وگرنه منم هی وعده وعیدمیدم وقتی عملی نمیشن چ فایده داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس ***
۱۳:۳۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بقول مسیحی ها ی عزیز چشم در برابر چشم
مسوولین وعده دادن ملت هم وعده بدهند باشه بچه داریم میشیم ایشالله ماشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
این دلیل درست نیست
پس چرا پولدارها اکثرا ازدواج نکردن؟
پس چرا پولدارها اکثرا یک فرزند دارن؟
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۱۲:۱۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
ی پروژ ه ای از دهه ۷۰ برای ایران کلید زدن که با فرهنگ و مشکلات اقتصادی تعمدی جمعیت مردم ایران رو کم کنند. الان ما وسط این برنامه ها هستیم و تسلیم محض این تصمیمات قرارگرفتیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مگه جمعیت پولدارها چقدره من جمعیت مردم با وضع متوسط رومیگم نمیتونن بچه داربشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بحران واقعي، ازدحام جمعيت، آلودگي هوا و ترافيكهاي سنگين و نبود امنيت اجتماعي در شهرهاي بزرگ و ويراني محيط زيست و حيات وحش كشوره. اگه اينا درست بشه سيستم به طور اتوماتيك خودش رو درست مي كنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودمونم زیادی هستیم چه برسه به بچه
Iran (Islamic Republic of)
*******
۱۲:۱۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینایی که گفتی فعلا نسیه است وعده وعید بسه ؟
زندگی خرج داره از روز اول باید تحت نظرماما باشه هزینه درمان میدونی چقدر هست سونوگرافی انواع و اقسام دارو برای مادر حامله تا زایمان
خب بعد از تولد مسکن: شغل مناسب : هزینه های جاری زندگی : اموزش :درمان :رفاهیات زندگی : تحصیلات ایا همچین کسی رو داریم همه اینا رو ضمانت کنه.
راستی سال 88 یا 89 قرار شد به هر نوزاد متولد شده یک میلیون (معادل 1000 دلار ان سال ) حساب باز کنند و بدهند چی شد تکلیف اینو روشن کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
‌واقعا یه بچه میخوای بیاری سند چشم انداز راه میندازی
برا همه کارهات اینطوری هستی؟؟؟؟
خوب که پولدار شدی خونه،شغل عالی،ماشین و......
حالا تازه میگی بچه میخوام چیکار کنم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
من خیلی از زوجها رومیبینم ک ازدولج میکنند ولی اصلا تمایلی ندارند که حتی صاحب یه بچه بشند چون میگن ما خودمون کاربرامون نیست اجاره نشینیم تورم هست ازاینده ی نداشته بچمون میترسیم ازکجا بدونیم دراینده بچمون صاحب کارمیشه یانه هیچ امیدی به اینده ندارند ترجیح میدن فقط درکنارهم پیربشند متاسفانه هم زمین گرونه هم مسکن گرون هم کارنیس هم تورم هست مردم با این جورمسایل منطقی برخوردمیکنند چون دولت ومسولین فقط وعده وعید میدندوهیچ کاری نمیکنند مردم هم مجبورندصاحب اولادنشند چون نا امیدند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ا37 سالمه ازدواج نکردم نه کار دارم نه سرمایه.. با چی ازدواج کنم اصلا ازدواج کنم که یه دختر رو هم بدبحت کنم و یه بچه هم به دنیا بیاره تا اونم بدبخت بشه؟ یه سری به خیابان ها بزنید ببینید جوانان دارن چیکار میکنن یا معتادن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
تو منتظر بمون تا یه نفر بیاد دستت رو بگیره،تو سال هم برو ازمون استخدام بده و باز هم منتظر تا یه میز نصیب ت بشه،اونایی هم که کف خیابون هستن منتظر یکی هستن بیان دست شون بگیره،
آخه همشون میگن یکی نبود دست ما رو بگیره اینطور نشیم.
بهانه زیاد هست ولی عمل یه حرف هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اولا اين ايده نشدني است ثانيا براي رشد جمعيت فكري براي مجردان كنيد الان چقدر مجرد قطعي داريم؟ آمار مطلقه هايي كه ديگر ازدواج نميكنند.؟ چرا سن ازدواج بالاست؟ هزينه ناباروري زوج ها چرا تحت پوشش بيمه نيست ؟ با حرف چيزي درست نميشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
مردم تو همی ی بچه هم موندن. ی دختر تا بزرگ بشه. لباس پوشاک جهیزه سرسام اور دختر که مثل پسر نیست که با لباس تک پوش بره بیرون که براش حرف در بیارن مانتو میخواد چادور مقنه کفش کیف دفتر. پس نگین جمعیت رو زیاد کنیم بگین جنس ارزان کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
تمام زندگی ما از دید نهادهای مربوطه مغفول مانده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
من سه تا بچه کوچیک دارم خدا رو هم بسیار شکر میکنم بخاطر این نعمت بزرگش ولی بسیا بسیار دغدغه دارم دغدغه اینده
چه از لحاظ مادی و مهتر از اون فرهنگی
تو رو خدا به فکر باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
إن شاءالله غروب ابدی و افول سبک زندگی تمدن غربی که برخلاف سلامت خلقت الهی است ! اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط بلدین امثال شما شعار بدین !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
شعار نیست تنها راه چاره و حقیقتی هست که راهپیمای بلا به جون بخر نداره! هرچه تعداد بیشتر قدرت بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
جوانان بی کار معتاد شدند افسرده شدن خانواده ها به فقر و نداری طلاق جمعیت اضافه بشه که چی بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر به اطراف نگاه کنید مرگ و میر در جوانان بیشتر از افراد با سن بالا است ، متاسفانه بیشتر جوانان ما حالا به هر دلیلی دچار بی انگیزگی شده اند هر روز تو خیابان شاهد فرسایش این جوانان و حتی نوجوانان هستم ، خیلی ها را می بینم که سیگار می کشند در حالی که هنوز پشت لبشان به قول قدیمی ها هنوز سبز نشده، خیلی ها را می بینم زباله گرد شدند. جوانا نی که با پوشش های نادرستشان جامعه را به بی هویتی کشاندند.
من آدم بد بینی نیستم ولی وقتی اوضاع جامعه را اینجوری می بینم قلبم درد می گیرد که چرا باید بجای اینکه به سوی کمالات انسانی سوق پیدا کنیم این طوریه.
متاسفانه داره جای ارزشهای والای انسانی را میگیره و ما همچنان نظاره گر هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
وقتی اقتصاد درستی وجود نداره
بچه خرج داره
از پوشک و شیر خشک گران بگیر
تا مدرسه و خرج پوشاک و بهداشت و درمان
هر وقت دلار به 1000 تومن پرایدو 5 میلیون و بنزینو 100 شد میشه اونوقت فکر بچه کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینا رو از بچه پرسیدی؟؟؟
یا خودت میخوای؟؟؟؟
خانواده ات هم اینا رو داشتن تو رو به دنیا اوردن؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
الان میشه 80 میلیون جمعیت رو اداره کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
با این خرج گرون ی بچه هم زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما خودمون هم اضافی هستیم بچه بیاریم مدیون اون هم بشیم.
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدا را شکر که مردم به بلوغ فکری رسیده اند. مردم گاهی به نان شب محتاج شده با چه امکاناتی میخوان آینده فرزندانشان را بسازند با کدام رفاه و تفریح خیلیها سرپناه برای خود ندارند بچه را کجا میخوان بزرگ کنند از98 تا الان قیمت مسکن 10 برابر شده آیا توانسته اند 10% قیمت مسکن را کاهش بدهند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
یه عده ایی مثل شما بلوغ فکری رو با نزول فکر اشتباه میگیرن،بچه خودش باید آینده ش رو بسازه
همه جای دنیا نشون داده که سر ریز امکانات هم روی سر یه بچه اون رو آینده دار نمیکنه.
Iran (Islamic Republic of)
hooman
۰۹:۵۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
برای ادامه زندگی مهمترین اصل ارزانیه وقتی همه چیزارزون باشه جمعیت زیادمیشه البته موضوع جمعیت بستگی داره دیدگاهمون چی باشه.جمیعت ازچندبخش تشکیل میشود
اول.فرهنگ واصلاح جمعیت
دوم .افزایش جمعیت برچه مبنای صورت میگردد
سوم.تقذیه سالم درجمعیت بالا
چهار.محورهای اصلی از برخورد داری ازجمعمیت
پنجم.سبک زندگی
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۰۹:۵۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
یکی از بزرگترین فیزیک دانان دنیا قشنگ گفت؛که دنیارو چند انسان داره میچرخونه(البته منظورش سیاسی،اقتصادی،فرهنگی و...و حتی فرزند آوری بود) این مهم تو کشور ما هم نفوذ شدیدی تو این چند سال اخیر(دوره سیاست اصلاحات)داشت ولی به هوشیاری(ب معنی حقیقی)مقام معظم رهبری با شکست و به سد افکار خدایی ایشون برخورد کرد و ب لطف خداوند در آینده هم کشورمون کشور جوانی خواهد بود،درسته در برهه ی از زمان افراد مسن جامعه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما به دو دولت نیاز داریم یکی "دولت عادی" و دیگری "دولت علمی" تمام منایع به دو تقسیم بشه .جوانان و دانشگاهیان و کارآفرینان برن سمت دولت علمی . حتما همه چیز حل میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
تازه به این نتیجه رسیدن،نیروی کارگر و سرباز کم میارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس *
۰۹:۳۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اولا اینجا این موضوعات در حد حرف باقی می ماند
دوما اینهایی که گفتی مربوبط به تولد نوزاد هست
برای رفا و اسایش و درمان و اموزش و شغل و مسکن همین نوزادنی که برای تولدتشون اظهار نظر میکنید چه تمهیداتی در نظر گرفتید
سال 88 یا 89 بود برای تولد هر کودک مبلغ 1 میلیون تومان (چیزی در حدود 1000 دلار )در نظر گرفته شد که داده نشد چرا ؟
این وعده وعیده ها هم مثل همون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
فعلاً فرزند نیاوری از دید مسئولان مغفول نمانده و هر کاری میکنند تا با نابودی اقتصاد جوانان را از ازدواج و فرزند آوری و حتی زندگی ساقت کنند. انشاا.. مردم با دید باز به افراد اصلح و مومن و خدا ترس خوش فکر کسی که به با عشق به اسلام و انقلاب و ملت وارد عرصه انتخابات می شود با بصیرت تمام رأی می دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بصیرت رو لطفا به صورت دقیق توصیف کنید و به دور از شعار توضیح دقیق بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
در مورد شهریه مدارس هیأت امنایی هم بنویسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا الکی فقط وعده میدید الان من خودم دوتا بچه کوچیک دارم و مستاجرم
وعده سر خرمن ندید .شماها دلتون خوشه.همه چیزتون مهیاس از خونه های لوکس ماشینهای گرون قیمت حقوقهای کلان
ما مستاجر ها با این وضع مملکت و گرونی و صاحب خانه های بی وجدان با کرایه های بالا مگه میشه بچه دار شد.
آخه این چ وضعییه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینا رو بچه نمیدونه تو هم بهش نگو.....
نیروی قوی یه خانواده هر مشکلی رو باید حل کنه تا به بچه ها منتقل نشه،یه مدلی که حتی کسی از بیرون هم این نیرو رو ببینه و جرات نکنه تا به فرزندت نداشتن رو تلقین کنه،وقتی برای بزرگای یه خانواده انواع وسایل رفاهی و سرگرمی و آموزشی مهم باشه،برا بچه دغدغه میشه،ولی اگر یاد بگیره که اینا اینقدرها نیست،اون با هاش کنار میاد،
اونایی هم که گفتین همه چیزشون مهیاست باز هم از بچه فراری هستن خاطر جمع باش.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ترافيكهاي سنگين، آلودگي هوا و محيط زيست، از بين رفتن حيات وحش، نبود امنيت اجتماعي كه هر روز بيشتر مي شوند، بحران واقي هستند و بحران فرزندآوري يك توهم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه گلی به سر ما زدید گه سر بچه هامون بخواید بزنید شایدم میخوایید میدان مین پاکسازی کنید به جوانهای بیشتری نیازدارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
حاجی دلتون خوشه وضع اشتغال ودرآمد خیلیها با اون چیزی که دولت تعیین میکنه زمین تا آسمون فرق داره تو ایران کارگر دچار سو استفاده قرار میگیره اینا رو حل کنید جوون بتونه ازدواج کنه فرزند آوری هم حل میشه.
Iran (Islamic Republic of)
مهدي صادقي
۰۷:۵۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام با كدام امنيت شغلي و منبع درامد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
کشوری که برنامه ای برای تشکیل خانواده جوان هاش نداره چطور می تونه از بحران کاهش جمعیت بیرون بره ،بیشتر جوان ها در صورت داشتن پول ترجیح میدن اونو خرج مهاجرت از کشور بکنن تا ازدواج ؛ البته با دیدن افراد متاهل جامعه که توان تهیه مسکن و حتی تامین یک فرزند هم ندارن به این نتیجه رسیدن
Iran (Islamic Republic of)
هم وطن
۰۷:۳۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت مردان این جوانهای بی خانمان وبیکار وازدواج نکرده را سرسامان بدهد فرزند آوری بقیه پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
کدوم زمین ، کدوم وام ، اینا چرا اینقدر خیال بافی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
تو فرزند آو ری سال ۸۸ و سال ۹۱ بنا بود ۱ میلیون به والدین آنها بدهند که هیچ عددی نبود تازه از اون هم خبری نشد از این ور میگن وام بدیم حتما با قوانین دست پا گیر و بهره های کلان اگر واقعی و عملیاتی این کار حمایت بشه خوبه اما صد سال تو ایران انجام نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا حق عایله مندی دختران بالای ۱۸ سال که ازدواج نکرده اند را قطع میکنید عایله مندی دختر من از سال گذشته تاکنون قطع شده بدون انکه ازدواج یا عقد کرد ه باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر ب فکر آینده کشور هستید،چرا ناباروری رو تحت پوشش بیمه قرار نمیدید؟؟بسیاری از زوج های جوان ب دلایلی ب صورت طبیعی باردار نمی شوند،باید از طریقivf صاحب فرزند شوند،ولی متآسفانه ب دلیل هزینه های هنگفت و زیر پوشش قرار نگرفتن بیمه قید فرزند رو میزنند..
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۶:۱۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
من مشکلم فقط یه کار هست. فوق لیسانس دارم. بیکارم.

کارداشته باشم همون ماه اول زن میگیرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
تخصص ت چی هست؟؟؟؟
با چند نفر هم فکر و هم تخصص یه کار ی رو شروع کن،ولو از توی اتاقت،تا بهت نگن بیکار این توجیه خوبی نیست که کار نیست،آدم متخصص ولو شده تخصص ش رو تو خونه ها با پای پیاده ببره کاسبی میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
تا زمانی افراد پیر با مغز های پیر هستن تفکرات هم پیر هست
با این همه هزینه من تو ۲تاش موندم کارمند هستم و با اسنپ هم کار میکنم نه فرزند میفهم چیه نه مزه ی بزرگ کردنش
فقط شدم مثل این مورچه های کارگر که شب و روز کار میکنن
هیچ لذتی نه بازی با بچه ها نه تفریح نه مسافرت نه گوشت و ماهی
نه خونه ....مسکن ملی ثبت نام کردم هر سه ماه ۵۵ میلیون باید بدم با حقوق ۳ الی ۴ میلیونی کارمند شرکتی دولتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدارو شکر کن کار داری.
ما کار نداریم.هر روز مجبورم تو خیابونا و سایت ها دنبال کار بگردم.به خدا تاریکی پیدا کنم میشینم زار زار اشک میریزم.
خدارو شکر کن داری حرکت میکنی.ما نشستیم هر چی تلاشم میکنیم نمیتونیم بلند شیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
من واسه مسکن ملی نداشتم و انصراف دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
۴ساله درگیر درمانم،نزدیک ۶۰-۷۰ میلیون خرج کردم
درصد خیلی کمی بیمه داده....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اقتصاد مردم حل شود همه چیز حل میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
از ترس طلاق اصلا دلم نمیاد ازدواج کنم.خیلی طلاق زیاد شده.توی طلاقم که اقایون ضرر کننده اصلین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
منظورش ضرر مالی هست ، خرج خرید وسایل سنگین و خرج عروسی و ... و خرج زندگی مشترک و آخر سر هم مهریه هم باید بدی .....! خوبه والا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
چشم ت رو باز کن تا ضرر نکنی
مقصر خودتون هستین تو این کرونا چرا باز،همه زوج ها اصرار به مراسم عروسی دارن،مثل یه مرد وایسا و بگو اینقدر سکه و این شکل عروسی،میخواد قبول کنه میخواد نکنه،دخترها میخوان مرد بالا سر شون باشه،خرج که خودشون هم میتونن کار کنن و در بیارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه سیاستی که گردم باید زندگیشون طبق سیست شما جلو بده یه بار میگید فرزند کمتر زندگی بهتر بعد ۱۸۰ د جه برعکس میشید تو گرونی و بدبختی و بیکاری میگید فزگرزند بیشتر زندگی بهتر تا چتد سال دیگه می بگید معلوم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
باید بحران جمعیت به فاجعه تبدیل بشه تا به فکر بیفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
حتما وام۲۰درصده باکلی ضامن و آخرشم پشیمانی اون۱میلیونم بذارم جلو آینه چون پول چندبسته پوشکه,
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
يا اين گراني ها ميخواين جمعيت زياد باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
هزینه زندگی انقدر بالا رفته گاهی وقتها فکر مکنیم خودمونم اضافه هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ازدواج نمیشه کرد چه برسه بچه دار بشی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ارزونی کنید بعد هی بگید فرزندآوری . یه پوشک بچه چخبره هزینش آخه . دیگه وای بحال بقیه چیزا...ما بچه دلمون‌میخواد خیلیم دلمون میخواد . ولی تو خرج خودمون دوتا موندیم . خرج یکی دیگه رو تو این گرونیا چه کنیم . ما بچه بیاریم‌ دو روز دیگه‌ با نداریمون تو این قیمتای سرسام آور کی دستمونو میگیره ?
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس۹
۰۰:۳۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما ده شصتیاکه فنا شدیم رفتیم .بخدا دلم برای بچهای نسل ما میسوزه .سوختن خودمون کم بود باید شاهد سوختن نسل بچه هامونم باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
پسرا ازدواج نمیکنن و دخترا خاستگار ندارن
آخرین اخبار