محقق موسسه تحقیقات رازی گفت: واکسن رازی کووپارس یک گام جلوتر است و علاوه بر تحریک سیستم ایمنی مرکزی، موجب تحریک بخش بالایی سیستم تنفسی نیز می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، سید رضا بنی هاشمی،  محقق موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی   در وبینار علمی و بین المللی با موضوع دستاورد‌های ایران در حوزه تولید واکسن کووید ۱۹ که از سوی شبکه آزمایشگاهی بین المللی ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به نزدیک به یک قرن سابقه واکسن سازی و تولید بیش از ۸۰ نوع واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک در موسسه رازی، درباره واکسن رازی کووپارس گفت: این واکسن بر پایه پروتئین نوترکیب اسپایک SARS COV-۲ ساخته و از دو بخش آنتی ژن و ادجوانت تشکیل شده است.

محقق موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به مقالات ژورنال نیچر افزود: واکسن‌های پروتئینی بالاترین میزان ایمونوژنیسیتی را ایجاد می‌کنند.

 بنی هاشمی در ادامه با این یادآوری که واکسن ماده‌ای برای جلوگیری از بروز بیماری و جلوگیری از گردش ویروس در جامعه است، گفت: تمامی واکسن‌هایی که تا کنون به کارآزمایی‌های بالینی رسیده اند باعث می‌شوند فرد دریافت کننده بیمار نشود؛ اما در سیستم‌های تزریقی فقط سیستم ایمنی مرکزی تحریک می‌شود و سیستم مخاطی و یا بخش بالایی تنفسی تحریک نخواهد شد. از این رو احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

او افزود: بنابراین باید تعداد زیادی از افراد جامعه واکسینه شوند تا به حد ایمنی حداکثری برسیم. اما واکسن موسسه رازی یک گام جلوتر است؛ زیرا رویکرد این بوده که برای جلوگیری از بیمار شدن افراد، یک دوز استنشاقی نیز دریافت کنند تا سیستم بالای تنفسی آن‌ها تحریک شود و میزان انتقال ویروس به حداقل برسد.

محقق موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: شروع واکسیناسیون با رازی کووپارس در ۵۰۰ موش و ۲۵ میمون سبز آفریقایی در مدت یک سال انجام و در ادامه پس از ارسال CTD به سازمان غذا و دارو و دریافت تاییدیه‌های کمیته اخلاق فاز یک و دو کارآزمایی بالینی آغاز شد.

گفتنی است؛ فاز یک کارآزمایی بالینی اسفندماه سال گذشته آغاز و نیمه فروردین ماه با ۱۳۳ داوطلب به پایان رسید. فاز دوم کارآزمایی بالینی با حضور ۵۰۰ داوطلب تا تیرماه انجام خواهد شد. فاز سوم نیز تا مهرماه به انجام خواهد رسید و تولید انبوه واکسن پس از دریافت تائیدیه سازمان غذا و دارو آغاز می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.