به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح نشان ایرانی، سال ۱۳۹۸ و در نخستین گام نخست خود با هدف معرفی دستاوردها و توانمندی شرکتهای دانشبنیان، فناور و صنعتی آغاز به کار کرد. این طرح نوآورانه در گام دوم خود تحت عنوان «نشان ایرانی ۲» با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در شرایط موجهای پی در پی کرونا و وضع نامساعد اقتصادی با موج استقبال شرکتهای دانشبنیان، شرکتهای خلاق و مخترعان روبهرو شد.
استقبال ۵۹۶ شرکت
محمدعلی قندهارینیا مدیرعامل یک موسسه فرهنگی مطبوعاتی با بیان اینکه طرح نشان ایرانی با استقبال بسیار خوبی از سوی فعالان زیستبوم فناوری و نواوری مواجه شد و به همین دلیل وارد گام دوم شد، افزود: ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری و موسسه ما این اقدام را در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت رسانهها از کالاهای تولید داخلی کلید زدند و خوشبختانه اثربخش افتاد و مورد استقبال نیز قرار گرفت.
او با اشاره به مشارکت بیش از ۵۹۶ شرکت در نشان ایرانی ۲ ادامه داد: ثبت نام طرح «نشان ایرانی ۲» از پنجم بهمن ماه آغاز شد و تا روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ ادامه داشت. با بررسی مدارک ارسالی و دعوت فعالان دانشبنیان، خلاق و مخترعان، گفتگوها برای تولید محتوا از نیمه دوم بهمنماه سال ۹۹ آغاز شد و همچنان در جریان است.
رسانه در خدمات معرفی توانمندیهای ایران ساخت
به گفته قندهاری، روزانه به طور میانگین ۳ تا ۴ شرکت و مخترع معرفی میشود و تا کنون توانمندیها و دستاوردهای ۱۸۴ فعال زیستبوم نوآوری و فناوری در مسیر ترویج، اطلاعرسانی و فرهنگسازی قرار گرفته است.
قندهارینیا با اشاره به سهم بالای مشارکت شرکتهای دانشبنیان و خلاق در طرح نشان ایرانی ۲ افزود: ۵۷ درصد شرکت دانشبنیان، ۳۷ درصد خلاق، ۶ درصد مخترعان در این طرح حضور یافتند.
قندهاری نیا از مشارکت فعالان دانشبنیان، خلاق و فناور تهرانی به عنوان یکی از فعالترین قطبهای اقتصادی کشور در طرح نشان ایرانی ۲ گفت و افزود: استان تهران با ۳۵۳ شرکتکننده، اصفهان با ۳۶ و خراسان رضوی با ۳۵ شرکت در نشان ایرانی ۲ به ترتیب بیشترین سهم را در طرح نشان ایرانی ۲ داشتند.
حمایت ۵۴ میلیارد ریالی برای معرفی فعالان زیستبوم نوآوری و فناوری
مدیرعامل این موسسه فرهنگی مطبوعاتی با اشاره به نحوه فراخوان شرکتها و مخترعان برای مشارکت در این طرح بیان کرد: موشن گرافی ۶۰ ثانیهای برای انتشار در رسانه ملی، شبکههای اجتماعی و تلویزیونهای شهری با محوریت معرفی طرح تولید و روزانه ۲ نوبت در شبکههای استانی پخش شد که مخاطبان با مشاهده آنها از نحوه و مقررات ثبت نام آگاه شدند.
او پادکست معرفی طرح نشان ایرانی ۲ را یکی دیگر از محصولات تبلیغی برشمرد و گفت: این پادکستها که برای پخش در شبکههای رادیویی تولید شده بود در سطح وسیعی توزیع و منتشر شد و شبکههای رادیویی به انتشار این محتوا برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان با طرح پرداختند.
قندهارینیا با اشاره به انتشار پوستر تبلیغاتی طرح نشان ایرانی در ۲۳ استان کشور بیان کرد: از دیگر روشهای تبلیغات برای این طرح ارسال پیامکهای سازمانی از ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود.
او گفت: برای اینکه مخاطبان بتوانند ارتباط مستمر و راحتی را با طرح نشان ایرانی برقرار کنند سایت نشان طراحی و در دسترس قرار گرفت و بارگذاری شد. یکی از ابزارهای تبلیغی طرح نشان ایرانی تولید فلش بنر تبلیغی و توزیع در بین رسانههای مختلف بود. در طرح نشان ایرانی تاکنون معادل بیش از ۵۴ میلیارد ریال آگهی منتشر شد که برابر با ۴۴۱۶ کادر روزنامه و ۱۸۴ بنر در فضای مجازی است.
بیشتربخوانید
انتهای پیام/