حجت الاسلام بلوچ زاده گفت: دروغ پردازی در شبکه‌های اجتماعی چه با هدف تشویش افکار عمومی و چه برای داغ کردن تنور انتخابات صورت گیرد، جرم است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حجت الاسلام اسماعیل بلوچ زاده، دادستان و رئیس دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان زرند در نشست پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی که با حضور اصحاب رسانه و مدیران چاپخانه‌های شهرستان زرند برگزار شد، با اشاره به ضرورت پیشگیری با محوریت رسانه و فضای مجازی گفت: بسیاری از تخلفات و جرم‌های کوچک و بزرگ جامعه، ناشی از نداشتن آگاهی مرتکبین اعمال مجرمانه است.

او با مهم برشمردن نقش رسانه و فضای مجازی  به منظور تولید محتوا و بازنشر قوانین افزود: اگر رسانه نقش خود را برای افزایش آگاهی جامعه به خوبی ایفا کند، قطعا به کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر خواهد شد و از همین رو است که انتظار داریم قدرت رسانه  برای آگاهی بخشی مردم نسبت به قوانین و مقررات اجتماعی و نیز آشنایی با حقوق شهروندی  به کار گرفته شود. 

حجت الاسلام بلوچ زاده سپس به موضوع بسیار مهم انتخابات اشاره کرد و بیان داشت: انتخابات، مظهر دموکراسی مبتنی بر دین و نماد قدرت و عظمت نظام است و نباید برخی مشکلات اقتصادی جامعه که واقعا برای مردم مشکلات متعددی به وجود آورده است، باعث دل زدگی مردم شود. 

او ادامه داد: از طرفی  باید حواسمان به ترویج سیاه نمایی‌ها باشد و یقین می دانیم که ترویج سیاه نمایی‌ها کارِ بدخواهان نظام است تا باعث دلسردی، ایجاد یاس و ناامیدی بین مردم و حضور نیافتن حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای شود و با رصد تمام شبکه‌های اجتماعی قطعا نسبت به فرد یا افرادی که باعث سیاه نمایی و یا حتی جرائم انتخاباتی شوند، اعلام جرم خواهیم کرد.

رئیس دادسرای عمومی و انقلاب زرند به برخی باید و نبایدهای انتخاباتی از سوی کاندیدا‌ها و نیز فعالان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: طبق ماده‌ ۲۷ قانون انتخابات، رفتار‌ها و اعمال کاندیدا‌ها دقیقا رصد می‌شود و هر تخلف آنان پیگرد قانونی دارد.

او با قدردانی از همکاری‌ها و ارتباط نزدیک اهالی رسانه شهرستان با دستگاه قضایی برای  انتشار اخبار‌ این بخش که بیشتر جنبه‌ پیشگیرانه دارد، بیان داشت: اصل صداقت و اخلاق را در حرفه خود فراموش نکنید و سعی کنید؛ اگر اخبار اتفاقات و حوادث ناخوشایند را منتشر می‌کنید به تحلیل هم بپردازید، مثلا فلان اتفاق و حادثه  اتفاق افتاده، تنها صرف نشر خبر، فاقد ارزش است؛ بنابراین سعی کنید با تحلیل دقیق، منصفانه و آگاهانه، هم آسیب شناسی شود و هم از تکرار اتفاقات و حوادث ناخوشایند پیشگیری شود.

حجت الاسلام بلوچ زاده به جرائم سایبری و رایانه ای هم اشاره کرد و گفت: شایعه و دروغ پردازی و نشر اکاذیب در شبکه‌های اجتماعی چه با هدف تشویش افکار عمومی و دلسرد کردن مردم باشد چه برای داغ کردن تنور انتخابات باشد، جرم است و برای برخورد با مجرمان مماشات نمی‌کنیم.

او در ادامه، انقلاب اسلامی را محصول مجاهدت‌های رزمندگان و خون فشانی شهدا و جانبازان و رشادت جامعه‌ی ایثارگری دانست که تحت رهبری‌های ولایت فقیه همچنان به رشد و پیشرفت خود ادامه می‌دهند، گفت: دشمنان سعی دارند با ترویج سیاه نمایی‌ها از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی از پیشرفت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی جلوگیری کنند و همچنین در بسیاری مواقع، بر توفیقات نظام هم پرده پوشانی می‌کنند تا باعث جدایی مردم از نظام شوند و شما به عنوان پیش قراولان جبهه‌ فرهنگی انقلاب اسلامی باید با دانش و بینش و بصیرت هر حمله‌خصمانه‌ دشمن را بی اثر و خنثی کنید.

سیف الدینی، رئیس ارشاد اسلامی زرند هم با اشاره به بالا بودن سطح فرهنگ و شعور شهروندان زرندی گفت: در انتخابات قبلی با تشکیل کارگروه رسانه و فضای مجازی اتفاقات بسیار مهمی افتاد و شهرستان زرند که بیشترین مشارکت در انتخابات را در سطح استان و حتی فرا استانی داشت؛ حتی کم ترین تعداد تخلف و مشکلات مربوط به شبکه‌های اجتماعی را نداشت که این خود نشان دهنده‌ دانش و بینش مردم و فعالان شبکه‌های اجتماعی است و امیدواریم در این دوره هم اصحاب رسانه و فعالان شبکه‌ها نسبت به تشویق مردم به مشارکت حداکثری و نیز جلوگیری از جرائم و تخلفات به فراخور توانمندی که دارند عمل کنند.

محمد اسلامی، رئیس میراث فرهنگی زرند و دبیر کارگروه رسانه و فضای مجازی دادگستری زرند نیز در این نشست گفت: اصحاب رسانه نقش پررنگی در ترویج امید و نشاط اجتماعی دارند و حتما هم به سهم خود تلاش خواهند کرد  هم برای  پیشگیری از جرائم مجازی همت کنند و  هم به شور و نشاط انتخاباتی کمک کنند. 

او افزود: کارگروه رسانه و فضای مجازی پیشگیری از وقوع جرم شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، قبل، حین و بعد از انتخابات باز هم نشست‌هایی برگزار خواهد کرد تا به تناسب زمان انتخابات، عملکردِ خودمان را هم نقد و بررسی کنیم.

در ادامه خبرنگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات پرداختند. 

انتهای پیام / م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار