حبیبی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نخبگان، مهم‌ترین سرمایه خلاق کشور

رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: نیرو‌های فکری و نخبه یک جامعه، مهم‌ترین سرمایه خلاق و سازنده یک کشور به شمار می‌آیند.

عزیزالله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهاجرت نخبگان اظهار کرد: نیرو‌های فکری و نخبه یک جامعه، مهم‌ترین سرمایه خلاق و سازنده یک کشور به شمار می‌آیند. طبیعتا جامعه ما برای تربیت نیرو‌های نخبه سرمایه گذاری خوبی کرده، به نوعی که زمینه رشد و ارتقای دانشجویان را تا مقطع دکتری فراهم کرده است.

حبیبی افزود: شاید موضوع مورد غفلت ما در جامعه و دولت‌ها این باشد که بعد از فارغ التحصیلی زمینه ماندگاری، اشتغال و حمایت از افراد نخبه در کشور ضعیف بوده است، برای مثال وقتی فردی در جامعه ما فارغ التحصیل می‌شود، تمام فکر و دغدغه خود را معطوف به بازار کار و نداشتن شغل می‌کند.

رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: اینکه نمی‌توانیم نیرو‌های فارغ التحصیل را بعد از تربیت دانشگاهی در کشور خودمان نگهداریم شاید به علت اشکالات ساختاری باشد. باید برای بعد از فارغ التحصیلی روی سازوکار‌های قوی‌تر از آنچه که در حال حاضر وجود دارد، سرمایه گذاری شود و افراد نخبه و ایده‌های خلاقانه شان مورد حمایت‌های مالی قرار بگیرند.

حبیبی با بیان اینکه معاونت علمی فناوری، مراکز رشد دانشگاهی، پارک‌ها و ... بستری برای نگهداشتن نخبگان در کشور فراهم کرده اند، تاکید کرد: این بستر‌ها به میزان کافی پاسخگو نیستند چراکه نیرو‌های فکری ما همچنان قصد برنامه ریزی برای فعالیت در سایر کشور‌ها دارند. امیدواریم که مجلس و دولت آینده کاستی‌های موجود در این زمینه را رفع کند و حمایت‌های موثر و سازنده‌تر از حد فعلی برای آن‌ها فراهم شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
نخبه = سرمایه ملی
آخرین اخبار