گسترش همکاری های ایران و چین در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای

نشست توسعه همکاری‌های مشترک حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ایران و چین برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، در نشست مشترک توسعه همکاری‌های حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ایران و چین که با حضور سفیر جمهوری خلق چین برگزار شد، اظهار کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند پیشتاز اجرای برنامه‌های همکاری بلند مدت بین دو کشور باشد.

علی اوسط هاشمی معاون وزیرتعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، در نشست با چانگ هوا سفیر جمهوری خلق چین که دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد، گفت: رابطه ایران و چین قدمت تاریخی دارد و در بین مردمان دو کشور آثار و نشانه‌های این پیوند را به خوبی می‌بینیم.

وی افزود: سند اخیر همکاری دو کشور که هدفگذاری ۲۵ ساله را در نظر گرفته است که نشانگر ارتباط هدفمند، پایدار و همه جانبه است و می‌تواند برای دوکشور فرصت ارزشمندی باشد.

هاشمی همچنین گفت: چین امروز جزو کشور‌های پیشرو است، که توانسته است با کثرت جمعیت حرف‌های نو و ارزشمندی برای طرح در افکار جهانی داشته باشد.

وی ادامه داد: مبادله تجارب و هم افزایی داشته‌های دو کشور می‌تواند در این مسیر به دو طرف بسیار کمک کند و راه را برای دستیابی به اهداف بزرگی که در چارچوب اسناد بین دو کشور ترسیم شده است تسهیل کند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: خوشحال می‌شویم که این نوع روابط، خود را در زمینه‌های آموزش و توانمندسازی جامعه برجسته‌تر نشان دهد، تا آثار آن فراگیر و در لایه‌های مختلف جامعه خودنمایی کند، زیرا امروز آموزش فنی و حرفه‌ای و دستیابی به مهارت و نائل شدن به جامعه توانمند، آمال و آرزوی مردمان هر کشوری است.

معاون وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی گفت: ما در جستجوی تحکیم روابطی هستیم که آثار زیبای آن بر مردمان به گونه‌ای بنشیند که برای توسعه ارتباطات دو جانبه، اشتیاق و اقبال مردمی پشتوانه دولت‌ها قرار گیرد.

وی افزود: از جمله آثار روابط دوجانبه که بعد مردمی خواهد داشت توجه به حوزه مهارت، آموزش و توانمند سازی است که می‌تواند هویت زا و موقعیت دهنده باشد و اشتغال فراگیر را نوید دهد.

وی در ادامه بیان کرد: در این راستا سعی کرده ایم که با بخش‌های غیردولتی در رابطه با مهارت آموزی ارتباط برقرار کنیم و با این هدف با انجمن دوستی ایران و چین جلساتی داشته ایم تا بتوانیم بخش‌های مردمی در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را پشتوانه اهداف دو دولت قرار دهیم.

هاشمی گفت: کشور چین تجارب خوبی در خصوص کسب مهارت و توزیع مهارت در لایه‌های مختلف جامعه خود داشته است، از مشاغل خانگی تا کارخانه و به نوعی مهارت از خانه تا کارخانه و از خانه تا بازار یک رویکرد ارزشمند بوده که در این راستا چین توفیقات ارزشمندی به دست آورده است و مایل به تبادل تجارب بین دو کشور هستیم.

وی گفت: مسئولیت آموزش‌های مهارتی در کشور ایران برعهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است که تدوین استاندارد، آموزش و ارتقای مهارت در صلاحیت این سازمان است.

هاشمی با اشاره به مسابقات آتی جهانی مهارت که در شانگ‌های چین برگزار خواهد شد گفت: ایران از سال ۱۹۷۵ تجربه حضور در مسابقات جهانی مهارت را دارد و از این طریق آماده تبادل تجربیات بین دو کشور هستیم و آماده ایم در مسابقات حوزه نفت و گاز که سال آینده در کشور چین برگزار می‌شود، با توجه به تجارب خوب ایران در این حوزه مشارکت و همکاری کنیم.

وی همچنین از آمادگی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای همکاری در زمینه تدوین استاندارد‌های مهارتی خبرداد و گفت: در این زمینه نیز می‌توانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

همکاری‌های مشترک ایران و چنین در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گسترش می‌یابد

در ادامه چانگ هوا سفیر جمهوری خلق چین با اشاره به رابطه عمیق پنجاه ساله بین ایران و چین گفت: دو کشور ارتباط خوبی با هم دارند و همواره در مسیر توسعه از یکدیگر حمایت داشته اند و همکاری دو کشور از زمان همه گیری کوید ۱۹ بیشتر شده است.

وی گفت: همکاری در زمینه منابع انسانی بخش مهمی از روابط دو جانبه است و در سال ۲۰۱۶ دو کشور دراین زمینه با هم گفتگو‌هایی داشته اند و در این راستا یاداشت تفاهمی امضا شده است.

وی افزود: بعد از امضای تفاهم مذکور، همکاری دو کشور در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای افزایش پیدا کرده است و کارمندان بخش دولتی، مسئولین شرکت‌ها و مهندسان ایرانی با سفر به چین از آموزش‌های مهارتی برخوردار شده اند.

چانگ هوا با اشاره به برگزاری پروژه آموزشی مهندسان که در چارچوب سازمان همکاری شانگ‌های برگزار می‌شود گفت: آمادگی داریم از مهنداسان ایرانی در حوزه هوش مصنوعی برای مشارکت و همکاری در این پروژه استفاده کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۳:۲۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
عالی
آخرین اخبار