عابدینی گفت: پخش کنندگان کتاب بیشتر دنبال این هستند که کتاب را با قیمت بالاتری تهیه کنند.

حسین عابدینی، مدیرمسئول انتشارات سفیراردهال در  گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر انتشار کتاب با قیمت بالا در کار پخش کنندگان کتاب گفت: پخش کنندگان کتاب بیشتر دنبال این هستند که کتاب را با قیمت بالاتری تهیه کنند. هرچه قیمت کتاب بالاتر باشد، باتوجه به میزان تخفیفی که از ناشر می‌گیرند برایشان سود بیشتری به همراه دارد. اتفاقا این مسئله برای آن‌ها جذابیت دارد؛ چون پخش کننده کتاب کاری به قیمت تمام شده انتشار آن ندارد، بلکه میزان تخفیفش را از قیمت پشت جلد کتاب می‌گیرد. در این میان این ناشر است که روی کتاب سرمایه گذاری می‌کند.


بیشتربخوانید


وی افزود: اگر زمانی ناشر با ۱۰۰ میلیون تومان می‌توانست ۱۰ عنوان کتاب منتشر کند، الان با همین میزان سرمایه می‌تواند تنها شش تا هفت عنوان کتاب منتشر کند. برای همین مجبور است مبلغ بیشتری برای سرمایه گذاری روی کتاب در نظر بگیرد. این مسئله برای پخش کننده کتاب فرقی نمی‌کند. چون وی پس از فروش کتاب، مبلغ کتاب‌های فروخته شده را آن هم در یک چک شش تا هشت ماهه به ناشر می‌دهد. در این میان ناشران هستند که باید برای بازگشت سرمایه شان مدت زمان بیشتری صبر کنند.

مدیرمسئول انتشارات سفیراردهال ادامه داد: وقتی هزینه انتشار کتاب از جمله هزینه‌های صحافی، چاپ و کاغذ افزایش می‌یابد این افزایش هزینه‌ها برای تمام ناشران اتفاق می‌افتد. از این نظر فرقی میان ناشران نیست. ناشران هم مجبور هستند قیمت تمام شده کتاب هایشان را متناسب با کشش بازار تعیین کنند. برای مثال اگر در گذشته قیمت پشت جلد کتاب سه برابر هزینه‌های تولید بود الان این میزان به دو تا دو و نیم برابرهزینه‌های تمام شده انتشار کتاب کاهش می‌یابد. در غیراین صورت تهیه کتاب برای مخاطبانش غیرممکن می‌شود.

عابدینی بیان کرد: تنها تیراژ کتاب در تعیین قیمت پشت جلد کتاب تاثیرمی گذارد. کتابی که با تیراژ ۲ تا ۳ هزار نسخه منتشر می‌شود با قیمت پایین تری به دست مخاطب می‌رسد. برای همین هزینه انتشار آن کمتر از چاپ دیجیتال کتاب است. قیمت تمام شده کتاب‌های ناشرانی که به صورت افست کتاب هایشان را منتشر می‌کنند ده تا پانزده درصد کمتر از ناشرانی است که آثارشان را به صورت دیچیتال منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.