این روزها در حالی تعداد افراد نیازمندی که با جستجوی زباله‌ها به دنبال تامین معیشت خود هستند در زاهدان رو به افزایش است که به نظر می رسد مسئولان هیچ برنامه ای در این خصوص ندارند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، زباله گردی به عنوان یک پدیده منفی در کشور ما و مخصوصاً در سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود که متأسفانه تاکنون به اندازه کافی به آن پرداخته نشده است.

گروهی از مردم با جست و جو در میان زباله‌ها برخی اقلام قابل بازیابی را جدا و با فروش آن‌ها هزینه‌های زندگی خود را تأمین می‌کنند و از این راه به امرار معاش و گذران زندگی خود می‌پردازند.

پدیده زباله گردی در حاشیه شهر زاهدان به وفور دیده می‌شود. حاشیه شهر زاهدان به دلیل برخورداری از بافت جمعیتی خاص در حوزه‌های مختلف نیاز به فعالیت فرهنگی و اجتماعی بیشتری دارد. وقتی پای صحبت زباله گرد‌ها می‌نشینیم، به داستان‌های تراژدیک با شباهت‌های فراوان برخورد می‌کنیم. پدر و مادر با مشکلات فراوان و سرپرستی بد از این کودکان و نوجوانان، برادر و خواهر‌های کوچک‌تر و شکم گرسنه، سفره خالی و دست تنگ.

حرفه یا به عبارتی شغلی فارغ از جنسیت، سن، قد و قواره که در همه جای شهر زاهدان قابل مشاهده است و همه ما درگذر از خیابان‌های این شهر حتماً یک زباله گرد را می‌بینیم که تا کمر در سطل زباله خم شده و به دنبال مواد بازیافتی مانند بطری، قوطی، کارت و نظایر این‌ها است. متأسفانه گاهاً شاهدیم که علاوه بر مردان، زنان و کودکان نیز به این کار دست می‌زنند. نانی که به قیمت جان تمام می‌شود

به عقیده کارشناسان پدیده زباله گردی از دو نظر قابل توجه و بررسی است؛ جنبه فردی و جنبه اجتماعی. همه ما متوجه این موضوع که زباله گردی یکی از مهمترین دلایل برای ایجاد بیماری‌های مختلف عفونی و مسری است، هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری زاهدان اظهار داشت: زباله گردان همواره در معرض بیماری‌های پنهان موجود در مخازن زباله قرار دارند و امکان انتشار برخی از این بیماری‌ها توسط این افراد در سطح جامعه نیز وجود دارد.

محمد حسین زهی زمانی افزود: جابجایی و تفکیک پسماند‌ها توسط این اشخاص بی‌محابا و بدون وسیله‌های حفاظتی و اغلب بدون رعایت مسائل بهداشتی است.

وی ادامه داد: زباله گرد‌ها باعث انتقال بیماری‌های هپاتیت B، هپاتیت C و HIV و همچنین در برهه حساس کنونی، با توجه به شیوع غیر متعارف ویروس منحوس کرونا، باعث شیوع این ویروس در کنار سایر بیماری‌های پوستی و عفونی می‌شود.

اما نکته اینجاست که اغلب این زباله گرد‌ها از خطری که توسط این بیماری‌ها برای آن‌ها ایجاد می‌شود با خبر هستند، اما با این وجود به دلیل نیاز مالی و تأمین معاش و گذران زندگی، مجبور به ادامه این روند هستند.

زباله گردی فقط به بهداشت و سلامت شخصی زباله گردان خلاصه نمی‌شود. گذشته از وجهه فردی، این معضل بر جبهه اجتماعی و زیبایی شهر نیز تأثیر فراوانی دارد.

زباله گردی با افزایش احتمال شیوع بیماری‌های مسری، بهداشت و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. از طرفی به دلیل عدم تأمین مالی این افراد، فعالیت این اشخاص فقط به زباله گردی ختم نمی‌شود. در کنار زباله گردی، این اشخاص گاهاً دست به سرقت نیز می‌زنند.

هر روزه شاهد ریخت و پاش زباله‌ها در کنار سطل‌های زباله در سطح شهر زاهدان هستیم که موجب بر هم زدن زیبایی و ایجاد مشکلات فراوان دیگر از جمله بند آمدن جوی‌های آب و فاضلاب، از بین بردن درختان و گیاهان زینتی حاشیه خیابان‌های شهر می‌شود که این معضل نیز یکی از عوارض جانبی پدیده زباله گردی است. از طرفی زباله‌های پخش شده علاوه بر ایجاد بوی تعفن، باعث تجمع حشرات در محل پخش زباله‌ها می‌شود.

طبق قانون مدیریت پسماند و تفکیک آن‌ها مستقیماً برعهده شهرداری هاست که متأسفانه این مسئولیت تاکنون از سوی شهرداری زاهدان به خوبی انجام نشده است و بنا به گفته شهروندان زاهدانی مدیریت پسماند در این شهر بسیار ناکارآمد است و شهرداری تا به حال آن گونه که باید موفق عمل نکرده است.

شغل زباله گردی کاملاً غیر قانونی است

ابوالفضل طاهری، کارشناس شهرسازی اظهار داشت: شغلی رسمی به نام زباله گردی وجود ندارد، اما زباله گردی در جامعه پذیرفته‌شده و غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد: این فعالیت یکی از شغل‌های کاذبی است که در تمام دنیا رواج دارد و یکی از راه‌های امرار معاش تعداد زیادی از انسان‌هاست و در نتیجه به هیچ وجه نمی‌توان آن را ریشه کن کرد.

طاهری  با اشاره به اینکه جمع آوری، برخورد مستقیم و دستگیری این افراد یکی از بدترین شیوه‌های مبارزه با زباله گردی است، تصریح کرد: جامعه‌شناسان بر این باورند که افزایش پدیده زباله‌گردی به نوعی تداعی‌گر افزایش فاصله طبقاتی در جامعه است.

این کارشناس شهرسازی گفت: از همین رو اقداماتی که می‌توان در جهت کاهش پدیده زباله گردی انجام داد، در وهله اول مربوط به مسئولین مربوط به این حوزه از جمله سازمان مدیریت پسماند، شورای شهر و مدیران شهرداری‌ها در قبال این پدیده است.

وی اضافه کرد: در قدم بعدی می‌توان در جهت جمع آوری به موقع زباله‌ها و جلوگیری از ریخته و تلنبار شدن زباله‌ها گام برداشت و به جای درمان، به پیشگیری از این پدیده پرداخت از همین رو تجهیزات و ماشین آلات حمل زباله، باید نوسازی شده و حتی می‌توان در جهت هوشمند سازی و مکانیزه کردن جمع آوری پسماند از این وسایل استفاده کرد.

طاهری با اشاره به اینکه نمی‌توان پدیده زباله گردی را ریشه کن کرد و آن را به صفر رساند، تصریح کرد: بنابراین بهتر است این پدیده ساماندهی شود و این افراد تحت آموزش قرار بگیرند و وسایل بهداشتی لازم مانند دستکش، لباس کار و ماسک برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مختلف توسط سازمان مدیریت پسماند، شورای شهر و شهرداری زاهدان در اختیار این افراد قرار بگیرد و به جای اینکه این افراد زباله‌ها را به قیمت پایین‌تری به افراد دیگر بفروشند، خود سازمان مدیریت پسماند در جهت بازیافت پسماند‌های شهری این زباله‌ها را با قیمت مناسب‌تری از این افراد خریداری کند تا در جهت امرار معاش زباله گرد‌ها نیز قدم مثبتی برداشته شود.

در مجموع متأسفانه ما هر روزه شاهد صحنه‌های دلخراش زباله گردی توسط کودکان، زنان و مردان زیادی در سطح شهر زاهدان هستیم که با دیدن این صحنه‌ها فقط متأسف می‌شویم. به همین دلیل و به دلیل جلوگیری از افزایش شیوع بیماری‌های مسری، مسئولان مربوطه باید به فکر چاره‌ای برای این پدیده باشند.

منبع: مهر

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار