دبیرکل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: مسائل بانکی، مالیاتی و بیمه، تامین مواد اولیه و رکود بازار از مهمترین موانع تولید به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی نیازی دبیرکل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: موانع تولید به کلان و بخشی  تقسیم بندی می شود. در بحث موانع کلان، نوسانات اقتصادی، نرخ ارز و نرخ تورم و اصلاح قوانین مطرح است و موانع بخشی به موضوعاتی مثل مسائل بانکی و مالیاتی، مسائل حوزه بیمه تامین اجتماعی و تامین مواد اولیه مربوط می شود.

او افزود: ما اهم موانع تولیدرا شناسایی کرده ایم و برای آن‌ها بسته‌هایی تهیه کرده ایم که برخی رفع شده است و برخی موانع هم نیاز به اصلاح قوانین دارد که با رایزنی‌های که شده مراحل رفع آن در حال انجام است.

دبیرکل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با اشاره به موضوع تامین مواد اولیه گفت: بخشی از مواد اولیه تولید از طریق تولید کنندگان داخلی تامین می‌شود و بخشی هم از واردات باید تامین شود که سیاست اصلاح فرآیند‌ها برای رفع موانع در هر دو بخش انجام شده است.

نیازی بیان کرد: اصلاح سیاست‌های تجاری از اول سال انجام شده و بخشی از نظام ارزی برای تامین مواد اولیه را ارتقا داده ایم.

دبیرکل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: به دلیل رکود پیش آمده در بازار ، امسال و سال آینده ممکن است برای برخی از کالاهای تولیدی نیاز به تحریک تقاضا باشد که ما برای این موضوع تسهیلات ارزان قیمت را در کنار توسعه صادرات در دستور کار داریم.

افزایش قیمت مواد اولیه در سطح جهانی و قاچاق کالا مهمترین موانع تولید

در ادامه برنامه غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه در سطح جهانی ، رکود بازار و قاچاق کالا از جمله موانع تولید است.

غزنوی ادامه داد: بخشی از موانع تولید با اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به بخش تقاضا و افزایش تسهیلات سرمایه در گردش تولید کنندگان رفع می‌شود.

ایم مقام مسئول تصریح کرد: باید وزارت صمت با بانک مرکزی برای تامین تسهیلات ارزان به منظور تحریک تقاضا تعامل کند چراکه ما نگران رکود بازار و دپوی کالا‌های با دوام هستیم.

او از نحوه توزیع و عرضه مواد اولیه محصولات پتروشیمی در بورس گفت: برخی شرکت‌های نامعتبر مواد اولیه را از بازار بورس تهیه می‌کنند، اما تولیدی انجام نمی‌دهند و آن مواد اولیه را در بازار آزاد چند برابر قیمت نهایی به تولیدکننگان دیگر که نیاز دارند می‌فروشند.

او همچنین خواهان اصلاح نظام تعرفه واردات شد و از بالا بودن تعرفه‌های مواد اولیه انتقاد کرد.

مشکل خاصی برای ترخیص کامل یا درصدی مواد اولیه وجود ندارد

در ادامه برنامه  ارونقی معاون فنی امور گمرک ایران گفت: سال گذشته در بحث مواد اولیه چالش‌های مختلفی داشتیم که از نیمه دوم سال با تمهیداتی که اندیشیده شد آن چالش‌ها کمتر شد.

او ادامه داد: در حال حاضر با تمهیداتی که ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و وزارت صمت اندیشیده اند هیچ مشکل خاصی برای ترخیص کامل یا درصدی مواد اولیه وجود ندارد.

ارونقی تصریح کرد: تنها مشکلی که واحد‌های تولیدی با آن روبرو هستند قرار نگرفتن مواد اولیه آن‌ها در لیست وزارت صمت است و بحث دیگر هم بحث ویرایش ثبت سفارش است.

معاون فنی گمرک با ضروری دانستن اصلاح حقوق گمرکی مواد اولیه با اشاره به بسته پیشنهادی گمرک برای رفع برخی موانع تولید گفت: ۱۲ مورد احصا شده که برخی از موانع درون سازمانی گمرک و برخی برون سازمانی است که روند ترخیص مواد اولیه را طولانی می‌کند. اگر این موارد رفع شوند هیچ گونه ایستایی در گمرک نخواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار