دبیر شورای حفاظت منابع آب استان گلستان گفت: کشت غرقابی شالی در گلستان ممنوع شده است و کشاورزان فقط خشکه کاری کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، سید محسن حسینی دبیر شورای حفاظت منابع آب استان گلستان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی استان (درسال آبی جاری) و تاکید کارگروه سازگاری با کم آبی استان مبنی بر استمرار ممنوعیت کشت شالی، شورای حفاظت منابع آب گلستان نیز کشت شالی در استان (درسالجاری) را ممنوع اعلام کرد.

او افزود: شالی کاران تنها مجاز به خشکی کاری در گلستان هستند و شالیکاری با استفاده از آب‌های زیرزمینی (چاه آب) ممنوع است.

او گفت:سازمان جهاد کشاورزی استان باید به منظور حمایت از کشاورزان، برای معرفی کشت محصولات جایگزین شالی در استان که برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد و معیشت آنان را تامین کند، در دستور کار قرار دهد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به تبعات آزادی مطلق کشت شالی در گلستان گفت: آزادی مطلق کشت شالی در استان گلستان اشتباه بزرگی است و کشت بیش از ۱۵ هزار هکتار نسق قدیمی شالی در استان (نسق قدیمی شالی در استان از طریق آب‌های سطحی و رودخانه‌ها آبیاری می‌شوند) را جایز نمی‌بینیم.

سید محسن حسینی افزود: بدون شک هدف از ممنوعیت کشت شالی در گلستان، حراست و حفاظت از منابع آبی و کشاورزی بوده است و با توجه به اینکه شالی محصولی است با نیاز آبی بالا به همین منظور در استان نباید کشت شود، اما با توجه به کشت ۱۵ هزار هکتاری نسق قدیمی شالی در استان، درصدد بودیم با همکاری نمایندگان دوره قبل (دوره دهم)، مصوبه هیات دولت را اصلاح کنیم بگونه‌ای که کشت شالی را فقط برای ۱۵ هزار هکتار از اراضی گلستان (فقط نسق‌های قدیمی کشت شالی در استان) آزاد سازیم.

او ادامه داد: بنا به مصوبه مجلس شورای اسلامی، آزادی کشت شالی در گلستان باید زیر نظر "شورای آب استان" انجام شود، این درحالیست که نه تنها در استان گلستان بلکه در کشور چنین شورایی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود: بدنبال تصویب " آزادسازی کشت شالی در گلستان"، شورای نگهبان نیز با قید تبصره‌ای اعلام کرد: کشت شالی در سالجاری در مناطق مختلف کشور، در چهارچوب سیاست‌های کلی نظام و با هماهنگی دستگاه‌های ملی به تشخیص "کارگروه سازگاری با کم آبی استان" تعیین می‌شود.

حسینی ادامه داد: طی سال‌های گذشته درصدد بودیم با فرهنگ سازی، کنترل چاه‌های مجاز و برخورد با دارندگان چاه‌های غیرمجاز از منابع آبی استان حفاظت و از اضافه برداشت توسط کشاورزان جلوگیری کنیم.

او افزود: اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی علاوه بر تبعات جبران ناپذیر بر منابع آب و خاک، زیربنا‌های استان، چون خطوط برق، گاز، شهرها، روستاها، راه‌ها و ... را در معرض تخریب و نشست قرار می‌دهد که خسارات سنگین و جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.