قاسمی نژاد گفت: برآورد نهایی خرید کلزا در خوزستان بیش از یکصد هزار تن است که نسبت به پارسال حدود ۵۰ درصد برتری نشان می‌دهد.

محمد قاسمی نژاد مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات در کشت ذرت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: پرداختن به زنجیره‌های تولید و کشاورزی قراردادی از رهیافت‌های کارشناسی و مهم برای فائق شدن به مشکلات کشاورزی کشور است و در تکمیل این رهیافت‌ها صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشور در بازار‌های جهانی نقش مهم و کلیدی دارد.

او افزود: در این میان امکان استفاده از بازار‌های جهانی برای رشد تولیدات داخلی مهیا می‌شود و در واقع درآمد ارزی که نبض اقتصاد زنده و فعال دنیا است، برای کشور حاصل می‌گردد.

قاسمی نژاد بیان داشت: در سال زراعی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ کشت قراردادی کلزا با ایجاد تفاهم نامه بین معاونت وزارت جهاد کشاورزی و بخشی از شرکت‌ها و کارخانجات روغن کشی کشور آغاز شد و به تبع آن، سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با برگزاری جلسات با شرکت‌هایی که تفاهم نامه بسته بودند، برنامه ریزی جامعی برای کشت قراردادی کلزا در سطح استان انجام داد.

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: از حدود ۷۴ هزار هکتار (آبی و دیم) کشت کلزا در استان با توجه به استقبال خوبی که کشاورزان کلزاکار از کشت قراردادی بعمل آوردند، حدود ۳۰ هزار هکتار به این شیوه کشت اختصاص یافت، همچنین قرارداد این سطح که حدود ۵۰ درصد کل کشت قراردادی کشور است، با مساعدت شرکت‌های روغن کشی نوید خلیج فارس و ماهیدشت به عنوان شرکت‌های سرمایه گذار با کشاورزان بسته شد.

او ادامه داد: برداشت محصول کلزا در کلیه مراحل تهیه زمین، کاشت، داشت و برداشت زیر پوشش کارشناسان در زمینه اصول به زراعی، مدیریت تغذیه، ارقام پرپتانسیل، مدیریت عوامل زیان رسان و انتقال دانش فنی قرار داشت که از تاریخ ۲۰ فروردین ماه به صورت خرید توافقی آغاز شد.

قاسمی نژاد بیان کرد: اکنون که در روز‌های پایانی برداشت قرار داریم، بالغ بر ۹۰ هزار تن کلزا خریداری شده است که بیشترین خرید کارخانجات روغن کشی مربوط به شرکت روغن کشی نوید خلیج فارس با حدود ۴۲ هزار تن و شرکت ماهیدشت با حدود ۱۳ هزار به صورت توافقی است.

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: اکنون درصد وجه محصول کلزا به حساب کشاورزان واریز شده است و با توجه به قول مدیران کارخانجات ما بقی وجه کلزا تا عید فطر ان شاءالله تسویه خواهد شد.

این مقام مسئول  با بیان اینکه برآورد نهایی خرید کلزا در خوزستان بیش از یکصد هزار تن است که نسبت به پارسال حدود ۵۰ درصد برتری نشان می‌دهد، اظهار داشت: توجه به تولید بدون نگاه تجاری و بازار مصرف مشکلات متعددی را برای کشاورزی کشور ایجاد کرده که با پرداختن به کشاورزی قراردادی و عبور از کشاورزی سنتی می توان بر این مشکلات فائق آمد.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار