سخن از تجسّم و نماد امداد و کمک است؛ نهادی که بدون چشم داشت مادّی، به یاری محرومان می‌شتابد و از ایشان دلجویی می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، انسان‌ها همیشه در امنیت، آسایش و آرامش نیستند و گاه حوادث طبیعی و غیرطبیعی، این آرامش را به هم می‌زند. در این زمان، ندای یاری طلبیِ حادثه دیدگان به گوش می‌رسد و انسان‌هایی آموزش دیده، صبور و نیکوکار، فقط برای رضای حضرت حق به کمک آن‌ها می‌شتابند و دردهاشان را تسکین می‌بخشند.

سخن از تجسّم و نماد امداد و کمک، یعنی «جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران» است؛ نهادی که بدون چشم داشت مادّی، به یاری محرومان می‌شتابد و از ایشان دلجویی می‌کند.

به منظور تقدیر از زحمات خستگی ناپذیر این عزیزانِ فداکار، هفته‌ای در نظر گرفته شده است برای اینکه به همه این مردان روز‌های سخت، خسته نباشید بگوییم.

تاریخچه

در قرن نوزدهم میلادی، جنگ خونینی بین ایتالیا و فرانسه از یک سو، و اتریش از سوی دیگر درگرفت. در آن زمان، تاجری سوئیسی به نام «ژان هانری دونان» با سرمایه شخصی خود به مداوای پنج هزار مجروح این نبرد پرداخت و بعد‌ها در سال ۱۸۶۲، در خاطرات خود از این جنگ، پیشنهاد‌هایی انسان دوستانه را مطرح ساخت؛ پیشنهاد‌هایی برای کمک به آسیب دیدگان جنگی، بدون در نظر گرفتن اولویت‌های سیاسی، عقیدتی و نژادی.

هلال احمر

در سال ۱۸۶۳، نخستین کنوانسیون ژنو و کمیته بین المللی صلیب سرخ پایه گذاری شد؛ البته کشور عثمانی، در آن زمان نشان صلیب سرخ را نپذیرفت و به جای آن، هلال احمر را قرار داد که تمام کشور‌های اسلامی نیز آن را پذیرفتند. کشور ما ایران هم در سال ۱۳۰۸ ش، به عضویت آن جمعیت درآمد.

هلال احمر در ایران

دولت ایران، در چهاردهم آذرماه ۱۲۵۳، معادل پنجم دسامبر ۱۸۷۴، قرار داد ژنو و در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۲۷۹، قوانین الحاقی را امضا کرد؛ ولی تا ۲۳ سال بعد، هیچ سازمان و ارگانی رسمی در کشور به وجود نیامد. در خرداد ماه ۱۳۰۲ و چند ماه بعد به دنبال وقوع چند زلزله در شرق خراسان، سیرجان و کرمان، برای نخستین بار نیرو‌های ارتش به عنوان عوامل حکومت و با استفاده از امکانات موجود، به کمک آسیب دیدگان شتافتند و اولین استمداد ملی برای کمک به آسیب دیدگان در سطح کشور انجام گرفت. بدین ترتیب، در سال ۱۳۰۲، این جمعیت در کشور تأسیس شد که در سال ۱۳۵۹، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نام گرفت.

هلال احمر

خدمت داوطلبانه

خدمت داوطلبانه، به عنوان هدف و انگیزه اصلی تشکیل نهضت‌های بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر مطرح بوده است. این خدمت بدان معناست که این جمعیت ها، به عنوان پُلی میان توانمندان و نیازمندان ایفای نقش نموده، با سازماندهی و برنامه ریزی نیرو‌های داوطلب، و جمع آوری کمک‌ها و هدایای نیکوکاران، در زمان نیازِ آسیب دیدگان، به یاری آن‌ها می‌شتابند.

خدمت داوطلبانه به این دلیل که از طرف انسان‌های داوطلب، برای التیام رنج و آسیب هم نوعانشان صورت می‌گیرد، بدون هیچ توقعی انجام گرفته و خیریه می‌باشد، چرا که همه انسان‌ها ممکن است در یک موقعیت اضطراری، به کمک و مساعدت دیگران نیاز داشته باشند و آنانی که امروز کمک دهنده هستند، ممکن است فردا گیرنده کمک باشند.

خدمت داوطلبانه

اصول هفتگانه

بر مبنای اساسنامه و مقررات صلیب سرخ و هلال احمر جهانی، این نهاد اجتماعی، باید از دخالت در امور سیاسی، نظامی و تبعیض‌های قومی و فرقه‌ای به طور کامل دوری کند.

از این رو، در کنفرانس جهانی این تشکیلات در سال ۱۳۴۹، هفت اصل اساسی و مهم به تصویب رسید که هیچ گاه نباید در ارائه خدمات از آن سرپیچی کرد.

*خدمات بشردوستانه
* استقلال
* بی غرضی و عدم تبعیض در ارائه خدمات، بدون توجه به نژاد، رنگ و طبقه
* خدمت داوطلبانه، خیریّه و بلاعوض
* بی طرفی
* وحدت و انحصار در همه جا
* جهانی بودن این جمعیت و خدمات آن (جهان شمولی)

خدمتی پرارزش

حضرت امام خمینی (ره) در دیدار نماینده خود در جمعیت هلال احمر، و نیز جمعی از کارکنان این نهاد در سراسر کشور، از کار ایشان به نیکی یاد کردند و آن را در عین دشواری، پرارزش خواندند.

ایشان در این زمینه می‌فرماید: «البته این کار [هلال احمر]بسیار ارزنده است؛ با معلولین سرو کار داشتن و با ضعفا سر و کار داشتن و با اشخاصی که در جنگ هستند و در بیمارستان‌ها هستند سرو کار داشتن، در عین حالی که مشکل است، پرارزش است».

هلال احمر

ایشان همچنین، عمل کارکنان هلال احمر را در صورت نیّت سالم، همان تقوا و علم دانستند و فرمودند: «[هلال احمر] ایده اش اگر یک ایده انسانی ـ اسلامی باشد، این هم یکی از اموری است که دنبال همان تقواست، دنبال همان علم است.»


بیشتر بخوانید


شعار امسال هفته هلال احمر «یک قرن خدمات داوطلبانه مقایسه نشدنی»

هفته هلال احمر امسال با شعار «یک قرن خدمات داوطلبانه مقایسه نشدنی» نامگذاری شده است. جمعیت هلال احمر کشورمان به عنوان عضوی از خانواده این نهضت بین المللی در دو سال اخیر به منظور کمک به حادثه دیدگان حوادث و بلایای مختلف از جمله بحران کرونا تلاش کرده است و در کنار مهارت امدادگران و مشارکت جوانان عضو خود در این مسیر، از توانمندی‌ها و حمایت‌های مادی و معنوی داوطلبان نیک اندیش و نیکوکار عضو این جمعیت خوشنام و مردمی بهره‌مند شده است.

توزیع ۱۳ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان چهارمحال و بختیاری

ایرج کیانی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۳هزار و ۶۰۰ بسته معیشتی به ارزش ۴۰ میلیارد ریال توسط این جمعیت در بین نیازمندان آسیب‌دیدگان توزیع شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

هلال احمر

او افزود: در این مدت هفت هزار بسته بهداشتی به ارزش سه میلیارد ریال، ۲۰۰ هزار عدد ماسک سه لایه به ارزش چهار میلیارد ریال و ۵۰۰ بسته نوشت‌افزار و پوشاک به ارزش پنج میلیون ریال تهیه و بین نیازمندان و آسیب‌دیدگان کرونا توزیع شد.

کیانی به پرداخت بیش از چهار میلیارد ریال کمک هزینه درمان برای ۶۳۱ بیماران کرونایی و سایر بیماران در استان اشاره کرد و گفت: در قالب طرح همای رحمت نیز ۶۰۰ بسته معیشتی به ارزش سه میلیارد ریال تهیه و بین نیازمندان توزیع شد.

او با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۰۰ خانه هلال در استان فعال شده است ادامه داد: سازماندهی، عضوگیری و ارائه آموزش لازم به اعضای این خانه‌ها در دستور کار قرار دارد و تهیه و توزیع اقلام امدادی برای خانه‌های هلال از دیگر برنامه‌های امسال این جمعیت است.

مردان روز‌های سخت

کیانی گفت: هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر عضو داوطلب این جمعیت در استان هستند که از این تعداد، افرادی‌که تا ۳۵ سال سن دارند در سازمان جوانان و مابقی در بخش امداد و سازمان داوطلبان عضویت دارند.

جایگاه جمعیت هلال احمر از نظر عرف بین‌المللی نیز بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر صلیب سرخ و هلال احمر بین‌المللی بزرگ‌ترین شبکه بشردوستانه غیرسیاسی و امداد رسانی جهانی را تشکیل می‌دهد.

امروزه در سطح بین‌المللی یکی از معیار‌های سنجش میزان فعالیت‌های بشردوستانه و غیرسیاسی در هر کشور، وضعیت جمعیت ملی صلیب سرخ و یا هلال احمر و عدم وابستگی و غیرسیاسی بودن آن است.

هلال احمر

با یکصد ساله شدن جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ در دنیا یک قرن تازه برای دوباره مهربانی کردن، دوباره با هم بودن، دوباره دوستی کردن، دوباره و دوباره و دوباره ارائه خدمات داوطلبانه مقایسه نشدنی آغاز شد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.