مدیر پایگاه ملی حسنلو نقده گفت: ۶۹ قلم از اشیای مکشوفه از محوطه تاریخی حسنلو شامل ظروف سفالی، اشیای مفرغی و ادوات جنگی در فهرست آثار ملی ثبت شد.

حسن شیری، مدیر پایگاه ملی حسنلو نقده در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، گفت:  ۶۹ قلم از اشیای موجود در موزه‌های باستان‌شناسی ارومیه، نقده و پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو که از محوطه این اثر تاریخی کشف شده اند،  در فهرست آثار ملی ثبت شد.

او افزود: اشیا ثبت شده در فهرست آثار ملی، عمدتا شامل ظروف سفالی، اشیای مفرغی و ادوات جنگی را شامل است.

شیری اظهار داشت: محوطه تاریخی حسنلو با حدود هشت هزار سال قدمت یکی از مهمترین سایت‌های باستان‌شناسی کشور است که هزاران اشیای فرهنگی تاریخی نفیسی از قبیل ظروف سفالی، اشیای مفرغی و برنزی، زیورآلات، ادوات جنگی و اشیای تزئینی در اثر کاوش‌های انجام شده از آن به دست آمده است.

مدیر پایگاه ملی حسنلو نقده ادامه داد: اشیا به دست آمده عمدتا مربوط به هزاره‌های اول و دوم قبل از میلاد بوده و هم اکنون در موزه‌های مختلف داخل کشور مانند، موزه ملی ایران باستان تهران، موزه آذربایجان تبریز، موزه‌های باستانشناسی ارومیه، نقده و پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو و همچنین موزه‌های مختلف خارج از کشور در معرض نمایش است.

شیری بیان کرد: معروفترین اثر باستانی یافت شده از این محوطه جام زرین حسنلو است که حدود سه هزار سال قدمت دارد و این کشف در تاریخ باستان‌شناسی ایران و جهان یکی از مهمترین اکتشافات علمی و از نادر‌ترین آثار تاریخی، دینی و هنری دنیای باستان به شمار می‌رود.

او تصریح کرد: این جام در حفاری‌های انجام گرفته توسط رابرت دایسون در تابستان سال ۱۹۵۸ یافت و حدود ۹۵۰ گرم وزن دارد و از طلا ساخته شده و به شکل ساغری با دیواره‌های نسبتا زاویه‌دار است.

مدیر پایگاه ملی حسنلو نقده گفت: همچنین این ظرف حدود ۲۰ سانتیمتر ارتفاع و در قسمت لبه حدود ۱۸ سانتیمتر قطر دارد که هم اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

شیری اضافه کرد: در راستای حفاظت از آثار ملی و میراث فرهنگی در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ با انجام مطالعه، مستند‌نگاری و گردآوری اطلاعات اشیاء منقول تاریخی و فرهنگی مکشوفه از محوطه تاریخی حسنلو، تعداد ۶۹ قلم از اشیای موجود در موزه‌های باستانشناسی ارومیه، نقده و پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو که عمدتا شامل ظروف سفالی، اشیای مفرغی و ادوات جنگی بوده در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید که از این حیث در جایگاه نخست آذربایجان غربی قرار گرفته است.

موزه پایگاه ملی حسنلو در سال ۹۲ در جوار تپه تاریخی حسنلو احداث شده است که در حال حاضر محل نمایش ۱۲۴ قلم از اشیای مکشوفه از این محوطه تاریخی بوده و همه روزه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

محوطه تاریخی حسنلو در ۸۰ کیلومتری ارومیه و ۹ کیلومتری شهرستان نقده قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.