جفری فلتمن برای گفتگو درباره سد جنجالی النهضه و میانجیگری آمریکا میان سه کشور آفریقایی وارد سودان شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، جفری فلتمن، فرستاده آمریکا برای گفتگو درباره سد جنجالی که اتیوپی بر رود نیل احداث کرده و موجب تنش میان سودان و اتیوپی شده است، وارد خارطوم، پایتخت سودان شد.

بر این اساس، فرستاده ویژه آمریکا برای شاخ آفریقا در چارچوب سفر دوره‌ای ۱۰ روزه که چهارم ماه مه آغاز شده است، از مصر وارد سودان شد و قرار است به اریتره و اتیوپی نیز سفر کند. فرستاده آمریکا در دیدار دو روزه خود از سودان قرار است با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمه و عبدالله حمدوک، نخست وزیر این کشور دیدار کند.

مذاکرات درباره سد بزرگ النهضه اتیوپی و درباره تنش‌های مرزی میان سودان و اتیوپی، انجام خواهد شد. سد بزرگ النهضه اتیوپی که در شمال غرب این کشور احداث شده است، از زمان بنا گذاشتن نخستین سنگ آن در سال ۲۰۱۱، منشا تنش میان آدیس آبابا، خارطوم و قاهره شده است.

سودان و مصر که در پایین دست رود نیل واقع شده اند، این سد را به منزله تهدیدی برای منابع آبی خود می‌بینند و به طور مکرر به آدیس آبابا در این زمینه هشدار می‌دهند. با این حال، اتیوپی تاکید دارد این سد برای پاسخگویی به نیاز‌های خود در زمینه تامین انرژی برای ۱۱۰ میلیون جمعیتش حیاتی است.

اتیوپی در ژوئیه ۲۰۲۰ اعلام کرد به هدف سالانه خود برای پر کردن سد دست یافته است. آغاز مرحله دوم روند آبگیری سد برای ژوئیه ۲۰۲۱ پیش بینی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینجور جاها باید یه آدم بیطرف بیارن که تنها به فکر حل مشکل باشه نه آمریکا که اول به فکر خودشه بعد به فکر اونا
آخرین اخبار