با احداث سد «کمندان» اهالی روستای کمندان اراضی خود را از دست داده و ۱۶ سال است در بلاتکلیفی به سر می‌برند؛ حالا استاندار لرستان گفته که اعتبار خرید املاک و اراضی مردم تامین شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد،  استان لرستان با قرارگیری در سومین منطقه پرباران کشور از مناطق مهم کشورمان در حوزه آب است، پتانسیلی که سال‌هاست بدون استفاده رهاشده و مردم این استان منتظرند تا پروژه‌های سدسازی در این استان به بار بنشیند.

سدی غرق در وعده‌ها!

سد «کمندان» یکی از طرح‌های مصوب سفر هیئت دولت به استان لرستان بوده که آب دو شهر ازنا و الیگودرز را تأمین می‌کند، عملیات اجرایی این سد که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا در دست احداث است از سال ۱۳۸۳ آغاز و در زمان‌های مختلف وعده آبگیری و بهره‌برداری از آن به مردم داده‌شده است.

از مهم‌ترین اهداف سد کمندان تأمین آب شرب شهر‌های ازنا و الیگودرز، مهار سیلاب رودخانه «ماربره» روستا‌های کمندان و عزیزآباد، تأمین آب اراضی کشاورزی پایین‌دست شهرستان ازنا و نیاز‌های زیست‌محیطی است.

به‌رغم این مزایا همچنان این پروژه به سرانجام نرسیده است و ماه‌به‌ماه و فصل‌به‌فصل تاریخ وعده‌های مسئولان برای بهره‌برداری از این سد به تعویق افتاد تا تنها وعده دهنده‌های بهره‌برداری پروژه تغییر کند و بین مسئولان ارشد استان ازجمله استاندار و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای جابجا شود.

علاوه بر مشکلات و موانع پیش روی احداث سد، بلاتکلیفی روستاییان حاشیه این پروژه برای ساخت‌وساز و وضعیت اراضی کشاورزی آن‌ها، بیکار شدن بسیاری از اهالی، خسارات جدی به ساختمان‌های روستا براثر احداث سد، عدم جابجایی روستا به بالادست و… از مشکلاتی است که برای اهالی روستای کمندان پیش‌آمده است تا آن‌ها هر بار به وعده‌های مسئولان دل‌خوش کنند.

وعده آبگیری از «کمندان» در پایان خرداد

سید موسی خادمی استاندار لرستان روز جمعه در سفر به شهرستان ازنا و دیدار با اهالی منطقه «کمندان» هدف از احداث سد «کمندان» را تأمین آب شرب شهر‌های ازنا و الیگودرز، تأمین آب چهار هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی پایین دست، کنترل سیلاب و تغذیه مصنوعی دشت ازنا و الیگودرز عنوان کرد و گفت: این سد خاکی با هسته رسی و ارتفاع ۶۸ متر از پی و با دهنه ۶۵۰ متر است که حجم مخزن آن ۷۰ میلیون مترمکعب آب است و پیشرفت فیزیکی این سد در ابتدای دولت تدبیر و امید ۵۷ درصد بوده که در حال حاضر به ۸۵ درصد رسیده است.

او گفت: تا پایان خرداد ماه عملیات آبگیری این سد صورت خواهد پذیرفت.

استاندار لرستان افزود: شبکه آبیاری درجه یک و دو سد «کمندان» با پیشرفت فیزیکی حدود ۹۰ درصد اجرا شده است که می‌طلبد جهاد کشاورزی نسبت به اجرای آبیاری‌های تحت فشار اقدام کند.

خط قرمز ما جلوگیری از تضییع حقوق مردم منطقه «کمندان» است

خادمی در ادامه با اشاره به ساکنان حاشیه سد «کمندان» نیز اظهار داشت: امیدواریم به واسطه حضور در شهرستان ازنا بتوانیم اقدامات مؤثری در راستای کمک به مردم انجام دهیم و با پیگیری هدفی مشترک میان مردم و مسئولین به دنبال عمران و آبادانی در منطقه «کمندان» هستیم.

او  گفت: هدف از احداث سد «کمندان» تبدیل زمین‌های دیم به آبی، افزایش سطح آب مورد نیاز منطقه، رونق کشاورزی و در نهایت افزایش سطح رفاه و درآمد مردم منطقه است.

استاندار لرستان با اشاره به این مطلب که خط قرمز ما جلوگیری از تضییع حقوق مردم منطقه «کمندان» است، افزود: دولت برای اجرای پروژه سد در منطقه «کمندان» اعتباری بالغ بر ۱۷۸ میلیارد تومان اعتبار هزینه کرده است که امیدواریم با بهره برداری از سد تأثیر مثبت خود را در زندگی مردم منطقه بگذارد.

هزینه و اعتبار خرید املاک و اراضی حاشیه سد تأمین شده است

خادمی ادامه داد: با اجرای پروژه عمرانی سد «کمندان» بخشی از اراضی و املاک واقع شده در محدوده اجرای عملیات باید تخلیه و به حریم آن اضافه شود که امیدواریم اهالی منطقه با اسکان در مناطق کارشناسی شده به جای نقل مکان به حاشیه شهر‌های اطراف از مزایای احداث سد بهره‌مند شوند.

او  با تاکید بر کارشناسی مناطق مورد نظر برای اسکان اهالی، یادآور شد: در زمینه اسکان روستا‌هایی که املاک آن‌ها خریداری می‌شود، موضوع استاندارد محل اسکان به خوبی لحاظ شود تا از وقوع حوادث بعدی جلوگیری شود.

استاندار لرستان تصریح کرد: با توجه به توافقات حاصل شده در رابطه با ساخت سد و لزوم بهره برداری از آن، همکاری مردم منطقه برای پیشبرد امورات مربوط به سد ضرورت دارد.

خادمی عنوان کرد: هزینه و اعتبار خرید املاک و اراضی واقع در محدوده مورد نظر تأمین شده و اقدامات زیرساختی در مناطق جدید مانند جاده، آب، برق و امثال آن برای اسکان اهالی انجام خواهد گرفت.

منبع: مهر

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.