سرپرست جهاد کشاورزی مشهد گفت: برداشت گل محمدی در ۱۶۵ هکتار از گلستان‌های این شهر آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سعید خوش قامت سرپرست جهاد کشاورزی مشهد گفت: در صورت رخ ندادن حوادث غیرمترقبه و خسارت‌های ناشی از آن برای بخش کشاورزی، امسال افزون بر ۵۴۰ تن گل محمدی در مشهد برداشت می‌شود که نسبت به سال گذشته در حدود ۹۰ تن کاهش خواهد داشت.

او افزود: با توجه به قیمت پایین خرید گل تازه در چند سال گذشته علی رغم افزایش هزینه‌های تولید و عدم توجیه اقتصادی، طی سال گذشته تعدادی از باغداران اقدام به حذف گلستان‌های خود کردند و دلیل کاهش تولید نسبت به سال گذشته نیز کاهش سطح باغات می‌باشد.

سرپرست جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به میانگین تولید ۳٫۳تن گل محمدی در هر هکتار ادامه داد: در هر هکتار اشتغال دائم برای ۳ نفر و اشتغال موقت برای ۱۵۰نفر ایجاد می‌شود، ارزش تقریبی گل محمدی‌تر تولید شده امسال در مشهد ۸۱۰۰۰میلیون ریال تخمین زده شده است.

خوش قامت بیان کرد: میزان گلاب قابل استحصال حدود ۲۷۰ تن (حدود ۲۷۰ هزار لیتر) گلاب درجه یک می‌باشد.

او با اشاره به ۲ ویژگی بی‌نظیر گل محمدی مشهد تصریح کرد: این ویژگی‌ها شامل تنوع اقلیم و اختلاف ارتفاع از سطح دریا است که در افزایش زمان برداشت گل محمدی و میزان اسانس تاثیر گذار می‌باشد و از هر ۳ تن گل‌تر نزدیک به یک کیلوگرم اسانس تولید می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی مشهد همچنین قرار گرفتن محصول گل محمدی در الگوی کشت، بهره‌وری و صرفه‌جویی در آب با نیاز پایین آبی این محصول را از ویژگی‌های دیگر این محصول برشمرد و تاکید کرد: ۷۹۹۰۰ هکتار سطح زیر کشت کشاورزی (آبی و دیم) در مشهد وجود دارد که ۱۶۷۶۳ هکتارآن باغ‌ها است و میزان تولید محصولات باغی ۱۱۰۰۱۰ تن می‌باشد.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.