با وجود اینکه طرح پویش، پایش و رویش زمینه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم کرده است، اما مشکلات اخذ مجوز مانع بزرگی در این راه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ضرورت اشتغالزایی به ویژه برای دانش آموختگان آن هم خارج از بستر‌های سنتی همچون راه اندازی صنایع آلاینده و مخرب محیط زیست مسئولان را بر آن داشته تا روی شرکت‌های دانش بنیان حساب ویژه‌ای باز کنند. رویکردی که پای ثابت آن دانشگاه‌ها هستند.

دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان از اولین دانشگاه‌های کشور بود که مرکز رشد و واحد‌های فناور را با هدف توسعه اشتغال دانش‌بنیان تأسیس کرد و هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناوری دارد.

طرح پویش حاصل سرای نوآوری مشترک دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با اتاق بازرگانی است که در قالب آن فرصت اشتغال همزمان با تحصیل برای دانشجویان فراهم شده است و این طرح قابلیت این را دارد که دانشجویان با کسب مهارت کافی بتوانند پس از فارغ‌التحصیل شدن، شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان را ایجاد کنند؛ اما در این میان اخذ مجوز برای این افراد نه تنها مشکل‌ساز و موجب دلسردی‌شان می‌شود بلکه حتی توقف کار را نیز به دنبال دارد.

دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان پیشتاز در توسعه اشتغال دانش‌بنیان

پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به فعالیت‌ها و دستاورد‌های تأثیرگذار این واحد دانشگاهی در توسعه اشتغال دانش بنیان، گفت: شرکت‌هایی را از صفر دایر کردیم که اکنون در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان بسیار مؤثر و توانمند هستند و محصولاتشان را تجاری‌سازی کرده اند، همانند شرکت بذر و شرکت‌هایی که در زمینه آزمایشگاهی یا حوزه پزشکی فعال و موفق هستند.

او افزود: باتوجه به فعالیت‌هایی که شده و تجربه‌های بسیار خوب، در این خصوص که چگونه یک مجموعه می‌تواند برای دانشجویان و دانش آموختگان برای ایجاد اشتغال دانش‌بنیان پیش رود، شناخت پیدا کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان درخصوص سرای نوآوری مشترک با اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: در تعاملات دانشگاه با دستگاه‌های مختلف سرا‌های نوآوری متعددی همانند سرای نوآوری مشترک دانشگاه با اتاق بازرگانی اصفهان راه اندازی شد که حاصل آن طرح پویش یا اشتغال همزمان با تحصیل شد.

پویش، جرقه‌ای برای تولد شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا

نجفی با اشاره به کاربردی بودن طرح پویش و ارتباط بسیار خوب دانشگاه با صنایع ادامه داد: تلاش ما براین است که زمینه اشتغال و مهارت‌آموزی را برای دانشجویان همزمان با تحصیل آن‌ها فراهم کنیم تا با کسب مهارت کافی و شناخت مشکلات صنعتی، پس از فارغ‌التحصیل شدن بتوانند شرکت‌های دانش‌بنیان نوپای جدیدی را راه‌اندازی کنند.

او با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی برای جذب سرمایه گذاران به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار امیدواری کرد: مردم، سرمایه گذاران، دولت و بانک‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه گذاری کنند؛ زیرا علاوه بر اینکه ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی دارد، می‌تواند بازدهی بسیار خوبی نیز داشته باشد.

خروج دانشگاه‌ها از محدوده آموزش و پژوهش در آینده

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: در محور بعدی به حمایت شرکت‌های استارت‌آپ در قالب سرا‌های نوآوری همانند سرای نوآوری «IT»، سرای نوآوری گیاهان دارویی و سایر سرا‌های فعال در دانشگاه، می‌پردازیم.

نجفی ادامه داد: تلاش ما بر این است که برای بحث سرمایه گذاری از صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد و صندوق پژوهش و فناوری کشور استفاده کنیم، علاوه بر این سعی می‌کنیم که در حوزه بین‌المللی، ظرفیت‌سازی لازم را در کشور‌های اطراف، فراهم کنیم.

او درباره آگاه‌سازی دانشجویان برای ورود به شرکت‌های دانش‌بنیان و سرا‌های نوآوری، بیان کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا جلسات و کارگاه‌های حضوری برای آشنایی دانشجویان با شرکت‌های دانش‌بنیان و سرا‌های نوآوری برگزار می‌کردیم، ولی در حال حاضر با توجه به شرایط موجود این آگاه‌سازی به صورت مجازی صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: دانشگاه در حد توان ظرفیت‌سازی و قوانین و مقرراتش را اصلاح کرده است، علاوه بر این حمایت‌های خیلی خوبی از طرف معاونت فناوری ریاست جمهوری می‌شود و صندوق پژوهش و فناوری نیز کمک می‌کنند.

پویش، جرقه‌ای برای تولد شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا

نجفی با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های مهم دانشگاه‌ها ظرفیت‌سازی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید است، تأکید کرد: دانشگاه‌ها در آینده صرفاً آموزشی و پژوهشی نیستند بلکه موتور‌های محرک اقتصاد کشور هستند و می‌توانند فرصت‌های اقتصادی جدید ایجاد کنند.

اخذ مجوز مهم‌ترین معضل شرکت‌های دانش‌بنیان

مجید طغیانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما در تشریح مهم‌ترین معضلی که شرکت‌های دانش‌بنیان با آن روبرو هستند، گفت: مشکل بزرگ این شرکت‌ها بروکراسی‌های اداری، تسهیلات مالی و اخذ مجوز‌هاست؛ اما با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۰ را سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» اعلام کردند، امیدواریم که مشکلات اخذ مجوز کاهش پیدا کند تا موجب دلسردی دانشجویان و نخبگان نشود و توسعه شرکت‌های دانش بنیان را شاهد باشیم.

او اظهار کرد: در حال حاضر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان دارای بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناوری است که در هر کدام از این شرکت‌ها ۳ تا ۵۰ نفر مشغول کار هستند و بیمه می‌شوند، به همین علت شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بسزایی در اشتغال‌زایی ایفا می‌کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با اشاره به اثر بخش بودن طرح پویش یا اشتغال همزمان با تحصیل در کاهش نرخ بیکاری، گفت: در قالب این طرح دانشجویان می‌توانند از همان ابتدای تحصیل در صورت تمایل به صورت مستمر، هفته‌ای یک یا دو روز در بخش صنعت فعالیت کنند.

طغیانی ادامه داد: دانشجویان در قالب این طرح علاوه بر اینکه مشکلات صنعت را شناسایی می‌کنند، درآمد کسب می‌کنند و بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی با مهارتی که به دست آورده اند جذب همان کار می‌شوند

او با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان سال ۱۳۸۴ مرکز رشد و واحد‌های فناوری را تأسیس کرد، گفت: این دانشگاه اکنون دو مرکز رشد دارد، مرکز رشد عمومی با مجوز از وزارت علوم و مرکز رشد تخصصی گیاهان دارویی که دارای مجوز از وزارت بهداشت است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد استان اصفهان دارای بیشترین تعداد سرای نوآوری در بین استان‌هاست، اظهار کرد: این سرا‌ها شامل سرای نوآوری IT، گیاهان دارویی، فرش ماشینی در واحد کاشان، بذر و گلخانه و سرای نوآوری اتاق بازرگانی است که با هدف توسعه اشتغال دانش‌بنیان عملی شده و مکمل شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

طغیانی ادامه داد: مجوز مدارس مهارتی گیاهان دارویی را هم اخذ کرده ایم که می‌تواند در اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری نقش مؤثری داشته باشد.

طرح پویش، پایش و رویش برای توانمندسازی دانشجویان

علی انصاری رئیس مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طرح پویش، پایش و رویش به منظورجذب دانشجویان، توانمند سازی آنان و به خصوص کسب مهارت‌های تخصصی اجرا می‌شود.

او در خصوص چگونگی طرح پایش، عنوان کرد: در قالب طرح پویش استادان به همراه دانشجویان دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در صنعت فعال می‌شوند و برای حل مشکلات و معضلات صنعت ایده می‌دهند.

رئیس مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان افزود: این موضوعات را یا دانشجو و یا استاد و یا صنعت در سامانه پایش قرار می‌دهد و در قالب موضوعات پایان‌نامه بررسی و عملیاتی می‌شود که اگر خروجی این تحقیقات به ثمر بنشیند و منجر به تولید محصول شود در قالب طرح رویش وارد مراکز رشد دانشگاه و به عنوان شرکت فناور یا دانش بنیان وارد مرحله تجاری‌سازی محصول می‌شود.

انصاری با بیان اینکه طرح پویش مشترک با اتاق بازرگانی اصفهان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان شروع شد، درباره مشکل اخذ مجوز در حوزه فعالیت‌های فناوری یا دانش بنیان، اظهار کرد: اخذ مجوز برای شرکت‌های فناوری یا دانش‌بنیان به خصوص شرکت‌هایی که در حوزه‌های غذایی و دارویی و یا تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند بسیار مشکل است و متأسفانه این مسئله باعث متوقف‌شدن طرح یا ایده شخص می‌شود.

چگونگی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

او درباره نحوه حمایت از شرکت‌های فناور یا دانش‌بنیان، بیان کرد: برای شرکت‌های فناور تا سقف ۳۰ میلیون تومان حمایت نقدی و ۳۰ میلیون تومان حمایت معنوی در نظر گرفته شده و می‌توانند از امکانات دانشگاه نیز استفاده کنند.

رئیس مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان افزود: دانشگاه آزاد آیین نامه اقتصاد دانش‌بنیان و فعالیت‌های دانش‌بنیان را مصوب کرده است که در آن ۱۰ مدل مشارکتی تعریفی شده است به این شکل که هر کدام از هسته‌های شرکت‌های فناور دانش‌بنیان، پس از نمونه‌سازی محصول خود زمانی‌که می‌خواهند وارد مرحله تجاری‌سازی شوند می‌توانند در قالب یکی از این ۱۰ مدل با دانشگاه مشارکت کنند.

انصاری با اشاره به بیماری کرونا و فعالیت شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، اظهار کرد: تلاش بسیاری شد تا محصولات حوزه فناوری و دانش‌بنیان در مبارزه با کرونا، مفید باشد.

او در خصوص صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: اکثر شرکت‌ها به صورت غیر مستقیم یا با واسطه محصولات خود را صادر می‌کنند، در واقع بعضاً با مشکلاتی روبرو بودند که‌تر جیح دادند محصولات را با واسطه بفروشند و به کشور‌های همسایه ارسال کنند.

رئیس مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، تأکید کرد: با توجه به اینکه اخذ مجوز برای شرکت‌های فناور یا دانش‌بنیان زمان‌بر و مشکل‌ساز است، امیدواریم تدبیری برای تسهیل شرایط اخذ مجوز اندیشیده شود.

سرمایه گذاری در بخش اقتصاد دانش‌بنیان راهکاری مؤثر برای اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری است؛ بنابراین بهتر است که سرمایه گذاران به شرکت‌های دانش‌بنیان روی آورند و مسئولان هم با تسهیل روند اخذ مجوز موجب قوت قلب دانشجویان و دانش آموختگان و زمینه ساز توسعه شرکت‌های دانش بنیان شوند.

گزارش از نرجس برهانی
انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.