رئیس جمعیت مامایی ایران با اشاره به فعالیت ۱۲ هزار ماما در سراسرکشور گفت که در ایام کرونا ۱۹ نفر از آن‌ها جزو شهدای سلامت شدند.

آریا صادقی رئیس جمعیت مامایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،به مناسبت روز جهانی مامایی اظهار کرد: همکاران ما در دوران کووید ۱۹ پر توان  در زمینه غربالگری کنترل کرونا ایفای نقش کردند عمده خدماتی که برای غرلبالگری و پیش گیری در نظام شبکه بهداشتی انجام شد بر دوش ماماهای ما بود.

او گفت: حدود ۱۲ هزار نفر از همکاران ما در سراسر کشور فعالیت دارند  به طوری که در هر مرکز ۱۶ ساعته حدود ۴ الی ۵ ماما مشغول به فعالیت تریاژ و غرلبالگری هستند.

صادقی با اشاره به اینکه در طول مدت کرونا  ۱۹ نفر از همکاران ما جان خود را از دست دادند، بیان کرد: امسال شعار  بین المللی کنفدراسیون مامایی «دنبال کردن جزئیات؛ سرمایه‌گذاری روی ماماها» است، شعاری پرمحتوا به این معنی که تا روی ماما‌ها سرمایه گذاری کردیم می‌توانیم انتظار داشته باشیم در سلامت جامعه در خیلی از شاخص‌ها رشد کنیم.

صادقی بیان کرد: حتما باید تلاش کنیم که سلامت روان زنان جامعه ارتقا پیدا کند، در حال حاضر امسال تغییرات رویکردی جامعه مطرح است مثل تشویق افزایش رشد جمعیت یعنی سوق دادن خانواده‌ها به بچه دار شدن که در این مورد‌ها می‌توانیم از توصیه‌های جامعه پزشکی بهره‌مند شویم.

او با اشاره به اینکه حوزه فعالیت‌ها ماما‌ها صرفا مربوط به خانم‌های باردار نیستند، بلکه زنان می‌توانند ازکمک‌های آن‌ها تا یائسگی کمک بگیرند، گفت: دسترسی داشتن ماما‌ها از زمان تولد تا زمان یائسگی می‌تواند جزمعیار‌های کیفیت سلامت زنان جامعه تلقی شود.

رئیس جمعیت مامایی ایران با اشاره به مشکلات کاری ماماها تصریح کرد: اولین مشکل بیمه این قشر است که شورای عالی بیمه تصویب کرد تا  آنها  تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، ولی درسطح کشور اجرایی نشده است. مشکل دیگراین است که از پتانسیل‌های مختلف نیرو‌های ما استفاده نمی‌شود. خانواده‌ها نمی‌توانند به خوبی از خدمات مامایی استفاده کنند، زیرا تعهد‌هایی ازسمت بیمه گران وجود ندارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدا حفظشون کنه
آخرین اخبار