کاهش ۶۰ درصدی بارندگی‌های بهاری در مناطق قشلاقی عشایر استان سمنان

بروز خشکسالی سراسری و کاهش ۶۰ درصدی بارندگی‌های بهاری در مناطق قشلاقی عشایر استان سمنان را با چالش جدی برای تامین خوراک و علوفه دام و آب و همچنین تلفات احشام در مسیر کوچ ییلاقی مواجه کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، محمد سعیدی مدیر کل امور عشایری استان سمنان گفت: نزولات آسمانی سال زراعی کنونی در مقایسه با میانگین بلند مدت ۴۳ درصد افت داشته و مراتع قشلاقی را به شدت دچار بحران کرده و این پدیده مشکلات فراوانی از جمله نبود و افزایش قیمت نهاده‌ها برای تامین خوراک دستی عشایر را به همراه داشته است.

او افزود: تامین نشدن خوراک مورد نیاز دام و افت شدید منابع آبی و ضرورت آبرسانی تانکری سبب شده در مسیر ایل راه‌ها نیز عشایر به رغم انتقال ماشینی از عهده رسیدگی به گله‌های کم توان خود بر نیایند و همین مسئله زمینه ساز بیماری و تلفات دام سبک بخصوص بره‌ها و بزغاله‌های تازه زایش شده است.

سعیدی از تمهیدات استانی برای تشدید آبرسانی روزانه مداوم در محل‌های مشخص گذر ایل راه عشایر خبر داد و گفت: رایزنی‌هایی نیز برای تامین تا نهاده‌های مورد نیاز خوراک دستی دام‌ها انجام شده است.

به گفته سعیدی بدلیل آماده نبودن مراتع ییلاقی و به فصل رویش نرسیدن و از سوی دیگر انتقال تدریجی دام عشایر یک و ماه نیم زودتر از موعد مقرر از مراتع قشلاقی و ضعیف و کم علوفه بودن مراتع میان بند دوره کوچ ییلاقی عشایر استان سمنان بسیارسخت و هزینه بر شده است.

مدیر کل امور عشایری استان سمنان با قدردانی از تصمیمات اخیر شورای استانی و عالی عشایر از مسئولان استان و نمایندگان مجلس خواست تا با اتخاذ تصمیم ویژه و تعیین اعتبارات خاص برای کاهش اثرات مخرب خشکسالی امسال بین قشر عشایر هر چه زودتر چاره اندیشی کنند.

عشایر و دامداران استان سمنان حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که حدود یک میلیون ۱۰۰ هزار راس دام کوچ رو محسوب می‌شوند و با پیمایش ۱۲۰۰ کیلومتر مسیر بین قشلاق و ییلاق طولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر کشور را به خود اختصاص داده اند از بین عشایر استان سمنان ایل عشایر سنگسری بیشتر خانوار و تعداد دام سبک و مراتع ییلاقی و قشلاقی را در اختیار دارند و نیمی از تولید گوشت قرمز و لبنیات استان را بر عهده دارند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.