شهر اقلید، یکی از شهرهای سردسیر شمالی استان فارس است که میزبان دو خاتون جلیلةالقدر از فرزندان امام باقر(ع) است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ایران میزبان یک هزار و ۳۲۳ امامزاده زن بوده و سال ها است سایه خاتون‌های پربرکت بر سر سرزمین ما گسترده شده، بزرگوارانی که گل سرسبدشان، دختر ارجمند حضرت موسی‌ابن جعفر و خواهر گرامی علی‌بن موسی‌الرضا (ع) یعنی حضرت فاطمه معصومه (س) بر تارک ایران می‌درخشد.
 
با توجه به سفرهایی که فرزندان و نوادگان اهل بیت(ع) به ایران داشتند و مبارزاتی که در این میان انجام شد وجود امامزادگان زن امری طبیعی بوده زیرا حضور زن و فرزند و همراهی خانواده ها در این کاروان‌ها مشهود است.

استان فارس بعد از اصفهان با ۱۷۵ بقعه، میزبان بیشترین تعداد امامزادگان بانو است و این بقاع متبرکه در شهرهای مختلف استان پراکنده‌اند.

 ام، خاتون، بی‌بی، شاهزاده، سیده و ستی، مهمترین واژه‌هایی بوده که این بانوان با آن خطاب می‌شوند و از نظر منزلت و کرامت نیز تفاوتی بین جایگاه امامزادگان زن و مرد نیست، هر چند از لحاظ بنا و بقعه و بارگاه، بقاع امامزادگان زن مثل امامزادگان  مرد نیست و گاهی چند خاتون در یک بقعه مدفون هستند که البته این موضوع به نشانه احترام و حرمت خاص خاتون‌ها صورت گرفته‌ است.

بقاع منوره بی‌بی خدبجه(س) و بی‌بی دختران(س) در شیراز، سیده بنت‌الهدی(س) در نورآباد و خاتون‌هایی که در جهرم مدفون هستند که وجود این بقاع در بسیاری از شهرها و روستاهای استان فارس، بیانگر پراکندگی این بقاع در استان است.

شهرستان اقلید، مانند بسیاری از شهرستان‌هاز فارس، مزین به حضور خاتون‌های صحیح النسبی چون زبیده خاتون و زینب خاتون (س) است.

این دو امامزاده در شهر اقلید قرار دارند و هر دو از فرزندان منتسب به امام باقر(ع) هستند.

بقعه بی ولی زینب خاتون، در کنار یکی از خیابان‌های شهر اقلید و نزدیک موزه مردم شناسی، قرار دارد که کتیبه نصب شده در دیوار بقعه متبرکه، دختر امام محمد باقر(ع) ذکر شده است.

در کتیبه، روی سنگی که به دیوار نصب شده آمده است، هوالباقی ـ قد توفت و ارتحلت سیدة الجلیله الطاهره زینب خاتون بنت الامام الهمام محمد باقر علیه السلام فی شهر رمضان المبارک ثلثل بعد المائه و ستین.

وجود این دو خواهر در شهر اقلید، رونق و برکت معنوی را دوچندان کرده و هر دو بارگاه به عنوان دو قطب مهم فرهنگی در این شهر مطرح است.

توسل به فرزندان اهل بیت(ع) که برگرفته از ارادت ایرانیان به خاندان اهل بیت(ع) است مرد و زن نمی‌شناسد اما در مواردی نیز می‌بینیم که آقایان به حسب احترام کمتر در بقاع منتسب به خاتون‌ها حضور می‌یابند و دورادور عرض ارادت می‌کنند.

بنای بقعه در دست توسعه  پیشرفت خوبی داشته و با مشارکت مردم و اوقاف ساختمان و فضای زیبای این بقعه در حال تکمیل شدن است.

منبع: فارس 

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار