راه اندازی ۵ دستگاه سامانه ضدتگرگ در باغات هشترود

مدیر جهادکشاورزی هشترود از نصب پنج دستگاه سامانه ضدتگرگ با قابلیت پوشش ۵۰۰ هکتار در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،احمدی مدیر جهادکشاورزی هشترود  گفت: ۵ دستگاه سامانه ضدتگرگ در باغات سیب پنج روستای شهرستان هشترود نصب شده و برای هر دستگاه ۹۰ میلیون تومان هزینه شده است.

او با بیان این‌که تسهیلات و اعتبارات لازم برای راه اندازی این سامانه‌ها از محل تسهیلات و کمک‌های بلاعوض جبران خسارت حوادث غیرمترقبه و تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون و آورده شخصی خود باغداران تامین شده است گفت: این دستگاه‌ها به صورت کنترل از راه دور و با استفاده از تلفن همراه و ارسال پیام کوتاه فعال می‌شوند که با نصب آن‌ها از میزان خسارت سالیانه تگرگ در منطقه تحت پوشش به میزان قابل توجهی کاسته می‌شود.

او افزود: دستگاه ضد تگرگ ابر‌ها را در شعاعی حدود ۵۰۰ متر تحت تاثیر قرار داده و هر کدام از این دستگاه‌ها قادر است حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی اطراف خود را تحت پوشش قرار دهد.

احمدی گفت: دستگاه ضد تگرگ یک مولد امواج شوک است که تشکیل دانه‌های تگرگ در جو را مختل کرده و ساختار بارش را حین شکل گیری آن‌ها به نحو سودمند اصلاح می‌کند و برخلاف تصور هیچ نقشی در قطع بارش‌ها و یا شروع مجدد آن‌ها ندارد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.