معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از ارسال پرونده کاروانسرای بیستون برای ثبت جهانی در قالب پرونده "کاروانسرا‌های ایرانی" خبر داد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،کیومرث اعظمی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به برنامه ریزی وزارت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی کاروانسرا‌های ایرانی، گفت : از سال ۱۳۹۵ مقدمات اولیه برای تهیه پرونده ثبت جهانی این کاروانسرا‌ها در وزارت میراث فرهنگی آغاز شد و استان‌ها برای تهیه پرونده کاروانسرا‌های واجد ارزش خود اقدام کردند.

او گفت : در استان کرمانشاه هم پرونده سه کاروانسرای ماهیدشت، قصرشیرین و بیستون را تهیه و پارسال آن را به وزارت میراث فرهنگی ارسال کردیم.

او افزود: در نهایت از بین این سه کاروانسرا، کاروانسرای بیستون به دلیل دارا بودن شاخصه‌های لازم انتخاب شد و در فهرست کاروانسرا‌های ایرانی برای ثبت جهانی قرار گرفت.

اعظمی دارا بودن ارزش‌های منحصربفرد معماری، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی، حفظ اصالت و پایداری بنا، واقع شدن کاروانسرا در عرصه مجموعه جهانی، قرارگیری در مسیر اصلی، نداشتن مشکل حریم، نداشتن هرگونه دخل و تصرف در اصل بنا و داشتن زیرساخت‌های گردشگری را از جمله شاخصه‌های کاروانسرای بیستون برای ثبت جهانی شدن آن دانست.

او ادامه داد: متاسفانه سایر کاروانسرا‌های استان به دلیل نداشتن شاخصه‌های مورد نیاز در فهرست کاروانسرا‌های ایرانی برای ثبت جهانی شدن قرار نگرفتند.

معاون میراث فرهنگی استان با بیان اینکه پرونده کاروانسرا‌های ایرانی اسفند ماه به یونسکو ارسال شده، افزود: در این پرونده جمعا ۵۶ کاروانسرا از ۲۴ استان کشور برای ثبت جهانی شدن معرفی شده است.

 این مسئول گفت: باتوجه به نقش کلیدی کاروانسرا‌ها در معماری ایرانی و در تاریخ تمدن هنر و معماری و شهرسازی کشورمان ثبت جهانی آن‌ها در دستور کار قرار گرفت .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.