یک کارشناس اقتصادی گفت: ارتباطمان با سرمایه گذار خارجی در حد یک کارمند است و وقتی مدیری وعده می‌دهد و بعد از مدت کوتاهی می‌رود با تغییر مدیریت سرمایه گذار خارجی با چالش مواجه می‌شود.

حسام محمدی پژوهشگر مناطق آزاد و کارشناس اقتصادی درباره اهمیت سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: امروزه یکی از شیوه‌های توسعه زیرساخت های مناطق آزاد در کشور‌های مختلف به دنبال آن رفتند قرار داد از طریق b. o. t است. به عنوان مثال کشور عربستان بندر عبدالعزیز را با کشور سنگاپور به این صورت احداث کرده و از آن استفاده می‌کند.

محمدی افزود: به این صورتی که سرمایه پذیر در کشوری که نیاز به جذب سرمایه دارد مجوز می‌دهد کشور یا شرکتی زیرساخت مورد نظر را ایجاد کند و در مدت معینی مانند دوره‌های ۵- ۱۰ و ۱۵ ساله منافع مالی را برداشت کتد.

این پژوهشگر مناطق آزاد تصریح کرد:  کشوری که زیرساخت ها را  ایجاد کرده است بعد از سپری شدن مدت زمان مشخص شده منافع مالی متعلق به دولت یا کشور سرمایه پذیر خواهد بود. این شیوه به خصوص در کشور‌هایی که منابع محدودی برای تامین زیرساخت دارند بکار می‌رود.

کارشناس اقتصادی ادامه داد: سند جامع همکاری میان ایران وچین در حوزه مناطق آزاد می‌تواند اولین گام آن تکمیل زیرساخت‌ها در مناطق آزاد باشد از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی و قرارداد bot که با کشور چین منعقد شده است. این کشور در کشور‌های در حال توسعه دیگری از طریق این قرار داد‌ها به تکمیل زیرساخت در این کشور‌ها کمک می‌کند.

محمدی درباره  نقش تحریم‌ها در عدم توسعه مناطق آزاد تصریح کرد: وقتی توافق راهبردی در لایه حکومتی بسته می‌شود می‌تواند تحریم‌هایی را که علیه کشورمان اعمال می‌شود و منابع مالی را محدود می‌کند دور بزند به این صورت که ایران و چین توافق می‌کنند واز طریق مبادی که دو کشور تصمیم می‌گیرند جذب و تبادل سرمایه انجام می‌شود؛ و تحریم‌ها با این ورند کمرنگ می‌شوند.

او  یادآور شد: وقتی در مناطق آزاد مختلف با سرمایه گذاران خارجی محدودی که وجود دارند صحبت می‌کنیم و مشکلاتشان را بررسی می‌کنیم ازیک مسئله گلایه دارند اینکه دوره مدیریتی در مناطق آزاد محدود است؛

محمدی بیان کرد: باید گفت  ارتباطمان با سرمایه گذار خارجی در حد یک کارمند است و وقتی مدیری وعده می‌دهد و بعد از مدت کوتاهی می‌رود با تغییر مدیریت سرمایه گذار خارجی با چالش مواجه می‌شود.

او ادامه داد: یکی از فواید توافق ایران و چین در این است که در لایه حکومتی توافق صورت گرفته است می‌تواند اطمینان خاطری به سرمایه گذار خارجی بدهد که حقوقش تضمین شده است و با تغییر مدیریت می‌تواند به بهره وری مالی که در جریان سرمایه گذاری مدنظر دارد دست پیدا کند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار