حجت الاسلام و المسلمین قرائتی درباره پیام آیه ۶۳ سوره فرقان بیان کرد: افراد مومن با جاهلان با ملایمت برخورد می کنند.

به  گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه مبارک رمضان دل تنگ مومنان الهی را صفا داده است. در ماه رمضان، بسیاری از روزه داران هر روز یک جزء از قرآن کریم را می‌خوانند؛ برخی تنها به قرائت آیات الهی اکتفا می‌کنند و برخی معنی و تفسیر آن را نیز از نظر می‌گذرانند.

باشگاه خبرنگاران جوان هم در اقدامی تازه، به انتشار بخشی از تفسیر هر جزء با توجه به «تفسیر نور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی» می‌پردازد. هر روز ماه رمضان با انتخاب یک یا چند آیه از جزء مربوط، بخشی از صحبت‌های آقای قرائتی درباره آن را به صورت فایل صوتی در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

امروز سراغ سوره فرقان می رویم؛

خداوند در آیه ۶۳ سوره فرقان می فرماید:" وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا " بندگان خداى رحمان كسانى هستند كه در روى زمين به فروتنى راه مى‌روند و چون جاهلان آنان را مخاطب سازند، با آنها به ملايمت سخن گويند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی پیام این آیه را این گونه بیان کرد: پیام اول این است که وقار و نرمى از بارزترين صفات مؤمن است. رفتار هركس نشان دهنده‌ شخصيّت اوست. اسلام، دين جامعى است كه حتّى براى چگونه راه رفتن برنامه دارد.

وی افزود: ايمان واعتقاد انسان، در رفتار شخصى او مؤثّر است. تواضع، ثمره‌ بندگى و نخستين نشانه‌ آن است. سرچشمه‌ مدارا و نرم خويى بندگان خدا، ايمان است، نه ترس و ضعف آنان.  وقار و نرمى از بارزترين صفات مؤمن است. تواضع نسبت به همه‌ مردم لازم است (نسبت به زن و مرد، كوچک و بزرگ، دانا و نادان). آنچه به عبادت ارزش مى‌دهد، اخلاص است.  بهترين وقت عبادت، شب است و بين شب و نماز و مناجات، رابطه محكمى است. 

این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: با جاهلان مقابله به مثل نكنيد؛  مُدارا و حلم و حوصله، از صفات بارز مؤمنان است. تواضع بايد هم در عمل باشد، يَمْشُونَ‌ ... هَوْناً، هم در كلام، «قالُوا سَلاماً» و هم در عبادت. با افراد نادان و فرومايه مجادله نكنيد. «قالُوا سَلاماً» (آنان سخنى در شأن خود مى‌گويند، ولى شما سخنى عالمانه و كريمانه بگوييد)

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، رمضان1400
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
بدبخت تر و جاهل تر از انسان کیست وقتی از عدم امده و بر بقا تلاش میکند. از ساختار شگفت انگیز خود چیزی نمیداند اما ابراز دانایی میکند. نیازش اندک اما حرص فراوان دارد. در ضعیف حامی ضعفاست اما در قدرت بر ضعفا ظلم میکند. انتظار شفقت دارد اما به کسی رحم نمیکند. جثه ای کوچک دارد اما طالب تمام دنیاست. درونی متعفن دارد اما مغرور و خودپسند است. مرگ نزدیکان را می بیند اما مرگ خود را باور ندارد. جهان واقعی را فراموش کرده و درجهان ذهنی منحرف خود زندگی میکند. از خدا جز چند صفت چیز زیادی نمیداند اما خود را عارف و بنده برگزیده خدا میداند و از سوی او حکم میدهد. جهان و مخلوقات متنوع و ارزشمند ان در نظرش کوچک و کم اهمیت است چون فکرش محدود و ناقص است.