جهانگیری: در دولت دوازدهم به اصرار روحانی معاون اول شدم / ارز قرار بود برای چند ماه ۴۲۰۰ تومان باقی بماند

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: وفای به عهد بعد از انتخابات ۹۶ این بود که وقتی مردم را دعوت کردیم که رای بدهند، باید در دولت می‌ماندیم که مسائل را پیگیری کنیم.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور امشب (جمعه) در شبکه اجتماعی کلاب هاوس در پاسخ به سوالات کاربران این شبکه اظهار کرد: کلاب هاوس فرصت خوبی است؛ به همه دوستانی که نگران هستند و طوری اظهار نظر می‌کنند که از فضای مجازی و توسعه آن می‌ترسند، می‌گویم گه چرا می‌ترسید؟ اتفاقا شفافیت در همین جا معنا پیدا می‌کند؛ بگذارید مردم آزادانه صحبت کنند.

جهانگیری گفت: اپراتور‌ها در کلاب هاوس اخلال ایجاد کرده بودند، اما آقای جهرمی پیشنهاد دادند که جرائم سنگینی برای اخلال گران در این شبکه اجتماعی ایجاد شود.

وی گفت: با پیشنهاد آقای هاشمی و آقای خاتمی و موافقت آقای روحانی، در سال ۹۶ وارد صحنه انتخابات شدم. وفای به عهد این بود که وقتی مردم را دعوت کردیم که رای بدهند، باید در دولت می‌ماندیم که مسائل را پیگیری کنیم. من مسئول بودم که از ۲۴ میلیون رای رئیس جمهور حفاظت می‌کردم.

جهانگیری گفت: دولت یازدهم کار‌های بزرگی انجام داد و در انتخابات ۹۶ با پیشنهاد هاشمی رفسنجانی، آقای خاتمی و دوستان اصلاح طلب و در نهایت خود آقای روحانی در صحنه انتخابات فعالیت کردم.

وی ادامه داد: هنگام چینش کابینه به روحانی گفتم که یک نفر دیگر را برای معاون اولی انتخاب کنید و من هم مشاوره می‌دهم. اما روحانی گفت که باید در سمت معاون اولی فعالیت کنم و قبول نکرد. تلاش کردم از عقبه حامی دولت در حد توانم حمایت و حفاظت کنم.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: من مسئولیت ستاد خنثی سازی تحریم‌های اقتصادی در دولت بودم و کار‌های مهمی در سازماندهی دولت و سایر موضوعات انجام دادم.

وی ادامه داد: فکر می‌کردیم نمی‌شود با ارز چند نرخی کشور را اداره کرد. با شروع دولت، سه نرخ ارز داشتیم، ارز ۱۲۰۰، ۲۴۷۷ و ارز آزاد که از اسفند ۹۱ حدود ۴ هزارتومان بود، ولی با شروع این دولت روند کاهشی پیدا کرد.

جهانگیری گفت: نرخ دلار در پایان دولت یازدهم ۳۸۰۰ - ۳۹۰۰ تومان بود. در سال ۹۵ یک شوکی در بازار ایجاد شد و عمدتا دولت به سوی ساز و کار‌های اقتصادی همچون افزایش عرضه سکه رفت که معلوم شد پایدار نیست.

وی افزود: از نیمه دوم ۹۶ جهش ارز داشتیم و بانک مرکزی فکر می‌کرد به خاطر سفر‌های ابتدای سال میلادی است. روز‌های اول، دوتا ارز اول را باهم ادغام کردیم، چون فکر می‌کردیم که باید تک نرخی شود.

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: اگر تنها این مسئولیت که باید تحریم‌ها را خنثی کنیم، می‌داشتم باید می‌ماندم و کار‌های بزرگی انجام دادیم. لوایح بسیار مهمی در این دوره به مجلس ارائه کردیم که مبارزه با فساد یکی از آن‌ها بود.

جهانگیری اظهار کرد: تمام تلاش به کار گرفته شد تا مواد مورد نیاز مردم به موقع تامین شود و ارز آن‌ها اختصاص یابد. مسئول مبارزه با مفاسد اقتصادی و همچنین ستاد اقتصاد مقاومتی بودم و فکر می‌کنم کار‌های خوبی انجام گرفت.

وی در پاسخ به چرایی اعلام نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ بنزین هم گفت: ما با شروع دولت سه نرخ ارز داشتیم، ارز ۱۲۲۶، ۲۴۷۷ و ارز آزاد که از اسفند ۹۱ حدود ۴۰۰۰ تومان بود، اما با شروع این دولت روند کاهشی داشت.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: در ابتدای دولت به سمت تک نرخی کردن ارز رفتم و دو نرخ ارز را ادغام کردم. در پایان دولت یازدهم نرخ آزاد و دولتی به هم نزدیک شده بود. در سال ۹۵ شوکی در بازار ایجاد شد، عمدتا دولت به سمت سازوکار اقتصادی رفت.

جهانگیری ادامه داد: این پیشنهاد اقتصاددانان دولت بود، اما به مرور مشخص شد که کارگشا نیست. اتفاقاتی در کشور‌های همسایه به خصوص آن‌هایی که ارز وارد می‌کردیم، رخ داده بود و گزارش‌های امنیتی بود که آن‌ها مانع ورود اسکناس ارز به داخل کشور شده بودند.

وی اضافه کرد: موجودی ارز در ابتدای ۹۷ کمتر از یک روز عرضه در سال ۹۶ بود. از آن سو، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده بود تصمیم جدیدی خواهد گرفت. سه راه کار روی میز بود.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه مسئولان سیاسی کشور تذکرات پی در پی می‌دادند که باید این وضع تغییر کند، اظهار کرد: سه گزینه روی میز بود، ادامه وضع موجود، تعیین عدد ثابت، تعیین عدد شناور تا بتوانیم هم تامین ارز داشته باشیم و هم از شوک ناشی از خروج آمریکا از برجام جلوگیری کنیم. قرار بود این نرخ برای چند ماه انجام شود، با خروج آمریکا از برجام هیچ اتفاق خاصی نیفتاد همچنانکه آن‌ها چنین پیش بینی کرده بودند. در مرداد ماه در نشست سران قوا سیاست ارزی مورد بررسی قرار گرفت، در آنجا بر اساس اصرار برخی سران قوای سه گانه، قرار شد نرخ ۴۲۰۰ تومان ثابت بماند.

وی افزود: در فروردین که تصمیم‌گیری شد، در پایان تصمیم‌گیری به رئیس جمهوری پیشنهاد کردند که برای اینکه در جامعه این خبر مطرح شود، خواستند که آقای جهانگیری اعلام کند و این کار انجام شد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: نرخ ثابت ۴۲۰۰ تومان، مصوبه سران قوا است.

جهانگیری با اشاره به تغییراتی که در مجلس شورای اسلامی در نرخ ارز اعمال شد، گفت: ارز کنترلی ثابت در ۹۰ درصد ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی انجام شده است.

وی افزود: ارز سه نرخی شد، در این دولت فقط در دوره جنگ اقتصادی چنین اتفاقی افتاد و عمدتا بر این اساس بود که به زندگی مردم کمترین آسیب وارد شود. ما محدودیت منابع ارزی داشتیم. همه اقتصاددان‌ها در این شرایط به تخصیص ارز معتقدند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به کاهش شدید منابع ارزی از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار ادامه داد: در هر سال تلاش شد، میزان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومان کاهش یابد و حتی تصمیم داشتیم که در آخر سال ۹۹ این ارز حذف شود. اما مجلس ناگهان این مساله را رسانه‌ای کرد و باعث شد که کالا‌ها انبار شوند.

جهانگیری اضافه کرد: ممکن است از این ارز در جا‌هایی سوء استفاده شود، دولت نخستین مدعی نسبت به این افراد بوده است. به هر نقطه سوء استفاده رسیدیم مدعی شدیم و قوه قضائیه هم همکاری کرد. مطمئن هستم در نخستین روز‌های عبور از جنگ اقتصادی، اکثر تصمیم‌ها از جمله ارز ۴۲۰۰ تومان به شرایط علمی اقتصاد باز خواهد گشت.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: من تلاش کردم که ۴۲۰۰ تومان ثابت نباشد و همراه با تورم تغییر کند. اما الان مهم‌تر این است که از زندگی مردم حفاظت کنیم. دولت ایران یارانه‌های پیدا و پنهان زیادی دارد. بیش از یک میلیون و چهارصد هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار پرداخت می‌کنیم.

جهانگیری یادآور شد: بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کنیم. ما حساسیت‌های سیاسی روی زندگی مردم را هم باید توجه داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: شهروندان همدیگر را در کنار صندوق رای می‌شناسند و اگر جمع نشوند، ممکن است شهر سقوط کند. هیچ راهی برای اصلاح عبور غیر از انتخابات نداریم. نباید اجازه دهیم کسانی که به انتخابات اعتقاد ندارند با اسم انتخابات پیروز شوند.

جهانگیری افزود: دود تحریم اقتصادی که برای مردم ما رقم خورده است، از دل تحریم انتخابات برآمده است. اگر در سال ۸۴ درست عمل می‌کردیم، شورای امنیت ما را تحریم نمی‌کرد و دشمنان ما طمع نمی‌کردند. البته درک می‌کنم شاید مردم نسبت به اثربخشی رای و قدرت واقعی دولت دچار تردید شده باشند، اما به عنوان یک خادم ملت عرض می‌کنم، رئیس دولت می‌تواند موثر باشد، یک وقت می‌گوید که تحریم کاغذ پاره است، یک وقت هم رئیس دولت می‌گوید باید تحریم را حل کنیم، پذیرفته می‌شود و از آن برجام می‌آید.

او ادامه داد: برجام چیزی جز رای ۹۶ نیست.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: شما وزیری دارید که جلوی اختلال کلاب هاوس را بگیرد، جریمه سنگین وضع شده است. دولت و رئیس جمهوری در این مسیر جدی است. کسانی که بخواهند در اینترنت اختلال ایجاد کنند، بازنده خواهند بود و دولت در کنار مردم است.

جهانگیری در پاسخ به این پرسش که در دوره دولت دوم روحانی بار‌ها از جنگ اقتصادی یاد کردید، چه موانعی در دولت دوم شما بود که در عرصه عمومی نتوانستید توضیح دهید. آیا حضور شما واقعا در دولت موثر بود، گفت: بین تحریم و جنگ اقتصادی باید تفاوت قائل باشیم. ما در شروع دولت با تحریم‌های شورای امنیت، اروپا و دیگر روبرو بودیم. در آنجا می‌شود ارزیابی از نحوه مدیریت در تحریم داشت.

جهانگیری افزود: معتقدم در جنگ اقتصادی آمریکا، در ۲۰۰ سال گذشته این حجم تحریم و پیگیری و اصرار بر اجرای آن بی سابقه است. تمام سفارت‌خانه‌های آمریکا موظف به رصد معاملات شده بودند، اصرار بر صفر شدن فروش نفت، فلج کردن سیستم حمل و نقل دریایی و شناسایی تمام گلوگاه‌ها داشتند.

او ادامه داد: به حدی جسور شده بودند که در هر جایی نفتکش ما را شناسایی می‌کردند، انفجار ایجاد می‌کردند. حدود ۲۰۰ نفتکش ما را دچار سانحه کردند. چه از طریق خودشان و چه از طریق نیابتی‌هایی همچون اسرائیل و سعودی انجام می‌شد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اعتراف مقامات آمریکا برای شکست فشار حداکثری، اضافه کرد: خیلی از سران کشور‌ها در دیدار با رئیس جمهوری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بودند، ترامپ گفته است سه ماه صبر کنید هیچ چیزی از این نظام و ایران باقی نمی‌ماند.

جهانگیری تصریح کرد: با این شکل، ایران ماند و سرافراز ایستادگی کرد.

معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که دولت روحانی با حمایت اصلاح طلبان روی کار آمد، آیا جهانگیری دولت روحانی را اصلاح طلب می‌دانند و آیا این کارنامه به نام اصلاح طلبان نوشته می‌شود؟ دستاورد دولت روحانی برای اصلاح طلبان چه بوده است، پاسخ داد: آقای روحانی هیچ وقت نگفتند که اصلاح طلب هستند و هیچ وقت هم نگفتند که دولت اصلاح طلب تشکیل دادند و اتفاقا پست کلیدی در اختیار صبغه اصلاح طلبی دارند. مهم‌ترین دستاورد این دولت این است که یکی می‌خواستند ایران از قطعنامه‌های شورای امنیت و تحریم‌ها نجات یابد، دوم می‌خواستند مسیر توسعه اقتصادی هموار شود.

جهانگیری افزود: اگر اصلاحات دنبال اصلاحی بود که منجر به توسعه ایران و حل مشکل مردم بود، برجام نتیجه بزرگترین دیپلماسی قرن است. وزارت خارجه در مقابل ۶ قدرت برجامی را تصویب کردند که آمریکایی‌ها اعتراف کردند سرما کلاه رفته است.

وی ادامه داد: اگر پس از خروج آمریکا ما هم بر اساس فشار برخی خارج می‌شدیم، امروز باید به چه چیزی باز می‌گشتیم و باید دوباره مذاکره می‌کردیم؟ دستاورد دولت دوازدهم که از چهار سال، ۲ سال در تحریم بود دستاورد خوبی بود و در دولت دوازدهم، بزرگترین دستاورد حفاظت از زندگی مردم و جمهوری اسلامی ایران بود.

معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به سوالی دیگری درباره اینکه بستر کلاب هاوس با وجود موانعی که وجود دارد، فرصتی را برای مطالبه گری فراهم کرده است که امروز معاون اول در معرض پرسش‌ها قرار گرفته است و باید پاسخ دهد. این قابل تقدیر است و امیدوارم دیگر اعضای دولت هم این همت را داشته باشند که در مظان پرسش‌های مردم قرار بگیرند و دستاورد‌های خود را تشریح کنند. واقعیت این است که بخش قابل توجه اعضای دولت از کابینه تا بخشداران در دفاع از عملکرد دولت، لکنت زبان دارند و مشارکت نمی‌کنند. این باعث می‌شود که همه از روحانی و شما انتظار پاسخگویی دارند. آیا این لکنت زبان و عدم مشارکت به معنای ضعف دولت است، اگر دولت دستاورد داشته چرا اعضای دولت پاسخگو نیستند، اظهار کرد: قبول دارم یکی از ضعف‌های ما همین لکنت زبان است که اشاره کردید. ما در دور اول درآمد‌های افسانه‌ای نداشتیم، تورم کاهش یافت، اشتغال زیادی ایجاد کردیم با همه این‌ها در سال ۹۶ مردم روحانی و دستاورد‌های آن را می‌شناختند.

جهانگیری افزود: پدیده ترامپ بسیاری از پیش بینی‌های ما را به هم ریخت، همین که چارچوب اقتصاد کشور مانده، قابل توجه است. ضعف سیستم اطلاع رسانی دولت جدی است، اما اگر فشار زندگی مردم نبود، اقتصاد ما در طول بیش از ۱۲ سال گروگان آمریکا و دیگران است، زندگی مردم و توسعه کشور در دست گروگانگیران افتاده است.

وی ادامه داد: همین الان بیشترین دستاورد را نسبت به دولت‌های سابق داشتیم. برداشت از ذخایر مشترک با قطر در دوره احمدی نژاد به نفع قطر شد، غارت اموال کشور فقط گرفتن وام و پرداخت نکردن آن نیست. امروز ما بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز برداشت می‌کنیم و قطر ۵۸۰ میلیون متر مکعب گاز مانده است.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: بزرگترین انتقال آب در استان‌های غرب کشور اجرا شد. کار‌های بزرگی شد، حجم ذخایر پتروشیمی و فولاد افزوده شد. بزرگترین کمک به حقوق بگیران ثابت، بازنشستگان انجام شد و امیدواریم در این دور مذاکرات تحریم برداشته بود و مشکلات مردم برطرف شود.

جهانگیری گفت: به همین دلیل، برخی از دوستان ما در دولت شرم داشتند که در این شرایط سخت معیشتی به اقداماتی که انجام داده‌اند بپردازند.

معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که تعامل بین دولت و مجلس می‌توانست به رفع برخی ایراد‌ها و چالش‌های اقتصادی کشور در طول سال‌های گذشته کمک کند. این‌ها بخش عمده آن در حوزه داخل و اصلاحات اقتصادی که باید از درون دولت می‌جوشید، اما به تاخیر افتاد. همچون لوایح مالیاتی که مجلس در حال پیگیری آن است. دولت مردم را به بازار سهام تشویق کردند و طلایی‌ترین دوران اعتماد مردم به بازار سرمایه سوخت. مردم تصور می‌کنند که دولت آن‌ها را رها کرده است، اظهار کرد: قطعا تعامل بین همه دستگاه‌های حاکمیتی مهم‌ترین موضوعی است که می‌تواند کشور را از مشکلات عبور دهند. اما همه دستگاه‌ها در قالب قانون اساسی باید اقدام کنند، هر دستگاهی بخواهد فراتر از آن اقدام کند، قطعا مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد.

جهانگیری افزود: بیش از ۱۰۰ لایحه دولت در مجلس مانده و مجلس به مجلس طرح‌ها تبدیل شده است. لایحه در نظام قانون‌گذاری اصل است، هشت لایحه دولت با وجود گذشت زمان زیادی که ارسال شده است، حتی اعلام وصول نشده است. این خلاف قانون اساسی است.

وی ادامه داد: مجلس حق ندارد لایحه را اعلام وصول نکند. این دولت حساسیت زیادی بر بازار سرمایه دارد. ممکن است اتفاقات اقتصادی موجب شاخص بورس شد، اما دخالت زیادی از دیگران شد. من به دلیل جلسات متعددی که مجلس درباره بازار سرمایه داشت، جلساتم را تعطیل کردم. اگر بازار رشد داشت می‌گفتند کار ما بوده است، اگر سقوط می‌کرد، می‌گفتند کار دولت است.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: دولت نمی‌خواهد در بازار سرمایه دخالت کند، هر حمایتی که لازم باشد و قانونی دولت بتواند انجام دهد، برای حمایت از سهامداران جزء انجام خواهد داد.

جهانگیری اظهار کرد: درباره ارز ۴۲۰۰ هم در مرداد ماه گفتیم که هر کسی که با این قیمت کالا وارد کرده است، باید مابه التفاوت آن را پرداخت کند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر با این مضمون که شما گزارشی از آنچه که تحویل گرفته‌اید به مردم بدهکارید. آیا وقت آن نرسیده است که به مردم بگویید که چه تحویل گرفته است؟ چرا در حمله به سفارت به عربستان، چرا دولت و وزارت کشور از آن جلوگیری نکرد، گفت: قبول دارم باید همان موقع گزارشی از آن شرایط ارائه می‌کردیم، واقعا متاسفم وقتی پاسخی داده نمی‌شود برخی گستاخ می‌شوند. خساراتی که در آن هشت سال به کشور وارد شد، اگر دو هشت سال هم بگذرد باز هم جبران نخواهد شد.

جهانگیری افزود: احمدی نژاد در چندین مورد از من شکایت کرد و من همچون شهروند عادی به دادگاه رفتم و از خود دفاع کردم و تبرئه گرفتم. بزرگترین پرونده فساد همچون بابک زنجانی، نفت به ستاد کل نیروی مسلح، نیروی انتظامی فروخته شد و پول آن برنگشته است.

وی ادامه داد: ایشان کاری کرده است که تا ده‌ها سال دیگر سرمایه‌‎ها به کشور باز نگردد. او ۱۵۰ میلیارد دلار را از ترامپ یاد گرفته است. امروز شرکت نفت ما یکی از بزرگترین بدهکاران به بانک مرکزی است که گفته است در صنایع نفتی سرمایه‌گذاری کرده است.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: درباره آن دولت هر وقت انسان حرف می‌زند، اعصاب انسان خرد می‌شود، الان هم آمده است حرف‌های آنچنانی می‌زند و مردم هم فکر می‌کنند یک ناجی پیدا شده است.

جهانگیری اظهار کرد: حمله به سفارت عربستان، یکی از خیانت‌ها به مردم بود. ما علاقه‌مند هستیم که با عربستان زودتر به یک تفاهم برسیم، سعودی‌ هم باید از اقدامات مخرب خود دست بردارد.

وی با بیان اینکه حرف‌های زیادی برای گفتن با مردم دارم، در رابطه با ارتباط دوستانه اش با سردار شهید سلیمانی گفت: من با سردار سلیمانی، مثل دو برادر بودیم. من جهاد بودم در کرمان، ایشان سپاه بودند. من پشتبانی جنگ برای لشکر ثارالله درست کردم، حاج قاسم فرمانده بودند.

جهانگیری افزود: هر وقت می‌رفت کرمان، می‌رفت به مادرم سر می‌زد. مادرم می‌گفت قاسم را از شما بیشتر دوست دارم، دوتا از بچه‌های مادرم در رکاب حاج قاسم شهید شده بودند.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: من ۴ تا برادر دارم، دوتای آن‌ها شهید شدند. یک برادر بزرگتر دارم که جانباز است و آموزش پرورشی، یک برادر که کوچکتر است، همین مهدی است که در بخش خصوصی است.

وی تاکید کرد: سال ۹۶، در انتخابات حضور پیدا کردم و حرف زدم. من بعد از آن خیلی هزینه دادم و سه ماه بعد از حضورم، برادرم در بخش خصوصی را به نحو عجیبی گرفتند. من از رسانه‌ها فهمیدم بازداشتش کردند.

جهانگیری تصریح کرد: در مبارزه با فساد، هیچ خط قرمزی نباید وجود داشته باشد، چه از اطرافیان باشد چه فردی از مسئولان کشور.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: چرا یک پروند کوچک را به بزرگترین پرونده تبدیل می‌کنند، اما یک پرونده بزرگ میلیاردی، هیچ صدایی ازش در نمی‌آید؟

وی عنوان کرد: در آن پرونده‌ای که این همه در بوق و کرنا کردند، برادرم دو اتهام داشت، حتما هر وقت بتواند می‌آید اطلاع رسانی می‌کند.

جهانگیری بیان کرد: برادر من که قائم‌مقام من نبوده است، برادر من که معاونم نبوده است. من هیچ ارتباط کاری با برادرم نداشتم. برادر‌های من آنقدر مراقب هستند که دفتر من هم نمی‌آیند. برادر من هر کاری که کرده در دولت احمدی‌نژاد کرده است.

معاون اول رئیس‌جمهور در رابطه با مذاکرات وین خاطرنشان کرد: با آقای ظریف صحبت کردم، ایشان گفتند مذاکرات خوب دارد پیشرفت می‌کند. فعلا چهارچوبی که در دستور کار است، مذاکره با ۱+۴ است. آنچه خواسته ایران است و از طرف تیم مذاکره کننده پیگیری می‌شود و تحریم‌هایی که در دوره ترامپ اعمال شد، همه آن‌ها باید لغو شوند.

وی با بیان اینکه طرفین از میزان پیشرفت راضی هستند، گفت: راجع به مذاکرات ایران و آمریکا در بغداد، هیچ مذاکره‌ای در این سطح (ویلیام برنز رئیس سیا) نبوده است.

معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری نامزد خواهید شد؟ وقتی امر به بحران‌های اقتصادی می‌رسد، ایشان مدام اشاره می‌کنند که توافقی به نام برجام داشتیم و مشکلات اقتصادی را به آن پیوند می‌دهند و از آن به عنوان توجیه استفاده می‌کنند در حالیکه در همان زمان توافق، گوشزد شده بود آمریکا می‌تواند یکجانبه خارج شود، پاسخ داد: خودتان گفتید که ابرتحریم و بی سابقه‌ترین تحریم‌ها بود. ما تلاش کردیم تحریم را خنثی کنیم که در واقع دور زدن تحریم است. فروش نفت تا حدی بهتر شده است، پیچیدگی فروش نفت و گرفتن پول و تبدیل آن به کالا بسیار سخت است.

جهانگیری افزود: این توجیه نیست که درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری به ۵میلیارد دلار رسیده است. در بودجه امسال کشور تنها ۱۲ هزار دلار درآمد نفتی پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: ترامپ یک شخصیت چارچوب داری نبود، چرا از توافق پاریس یا پیمان مودت خارج شد. برجام یک توافق بین المللی بود و ترامپ کوشید تا طرف‌های دیگر را وادار به اقدام در شورای امنیت کند، اما نتوانست و آن‌ها ماند.

معاون اول رئیس جمهوری درباره نامزد انتخابات هم گفت: نظر شخصی من منفی است، اما هیچ وقت نگفتم که نامزد نمی‌شوم، تابع جمع هستم، اما اگر به نظر قطعی برسند، حتما با بزرگان کشور مشورت خواهم کرد. کشور در شرایط ویژه‌ای است، نیازمند برنامهف تیم و انسجام ملی دقیقی است.

جهانگیری افزود: تاکنون چنین تصمیمی نگرفته‌ام و اگر تصمیمی گرفته شود حتما با مردم در میان خواهم گذاشت.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در ادامه به این گفت‌وگو اضافه شد و مطالبی را مطرح کرد. 

وی گفت: سوال به گونه‌ای طرح شد که گویی برجام انجام شد و ترامپ خارج شد همه این مصایب نازل شد. ببینید چرا اصلا این مذاکرات انجام شد. کشور در شرایطی قرار گرفته بود که حتی با عراق هم نمی‌توانستیم مراوده مالی داشته باشیم. هر ۶ ماه صادرات نفت ما کم می‌شد و به زیر یک میلیون بشکه می‌رسید. طوری سوال مطرح نشود که ما پیش از برجام هیچ مشکلی نداشته ایم، تحریم فلج کننده را فراموش نکنید.

صالحی اظهار کرد: برجام و مذاکره برای رفع تحریم و خروج از قطعنامه‌ها بود. خب الان نسبت به قبل تحریم‌های کمتری داریم. در آن زمان به رهبر معظم انقلاب نامه نوشتیم و مورد پسند ایشان قرار گرفت. ما در آن زمان شرایط بسیار سختی داشتیم و برجام آمد آن شرایط را بردارد. ترامپ از آن خارج شد. حال نباید بگوییم که برجام باعث این مسائل شد. ما در دوران وزارت خارجه برای گرفتن دلار وزارت نفت با چه مشقتی اقدام می‌کردیم.

وی افزود: ما نمی‌توانستیم حتی کشتی‌های تجاری را عبور دهیم به خاطر قطعنامه ۱۹۲۹. کشتی‌های بزرگ باید در امارات پهلو می‌گرفتند و ما باید با لنج بار‌ها را منتقل می‌کردیم. پس از برجام، دو سال گشایش فوق العاده‌ای ایجاد شد. نرخ رشد افزایش یافت. الان باز می‌گویند تحریم ۲۰ درصد اثر دارد و ۸۰ درصد داخلی است. فرض کنید یک دولت ایده آل با همه تصمیمات درست داشته باشید، وقتی نتوانید نقل و انتقال مالی داشته باشید، چگونه می‌خواهید اقدام کنید.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: قطعا خروج ترامپ از برجام باعث این شرایط سخت شد.

جهانگیری در پاسخ به سید محمود رضوی مشاور رسانه‌ای رئیس مجلس بیان کرد: من واقعا تلاش کردم در دوره مسئولیتم، جا‌هایی که حضور پیدا می‌کنم خیلی از شهدا خرج نکنم. آن‌ها انسان‌های بزرگی بودند، قرار نیست ما بخواهیم از آن‌ها سو استفاده کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: اگر انسان مروت داشته باشد، وقتی ببیند یک دشمنی مثل آمریکا دارد با ایران جنگ می‌کند، باید با مجموعه دولت همراهی کند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: اگر این آقایان جای ما بودند و این کار‌های دولت فعلی را کرده بودند، و بعد آمریکا هم بگوید ما شکست خوردیم، صداوسیما و دوستانشان جشن می‌گرفتند؛ در مقابل، اما الان چوب لای چرخ ما می‌گذارند و توهین می‌کنند.

وی اضافه کرد: این توهین به نمایندگان مجلس است که از طرف مجلس، افراد غیر نماینده از سوی مجلس در جلسات شرکت می‌کنند.

جهانگیری تصریح کرد: دیدید مجلس چه بر سر بودجه آورد؟ دیدید مجلس آن را رد کرد؟ دیدید اصلاحاتی را که بر آن اعمال کرده، چه بود؟ گرانی‌های ناشی از مصوبات مجلس بسیار است. مانده‌ایم چگونه این مصوبات را اجرا کنیم.

جهانگیری در خصوص انتشار فایل صوتی ظریف، تاکید کرد: معتقد هستم یک توطئه‌ی اسرائیلی، سعودی این ماجرای فایل صوتی را استارت زد.

معاون اول رئیس در ادامه در رابطه با حاج قاسم گفت: قاسم همه جان ما است.

جهانگیری در حمایت از آذری جهرمی وزیر جوان دولت دوازدهم گفت: آذری جهرمی هزینه داده، اما عقب نشینی نکرده است، این جور مدیران برای کشور خیلی خوب است، اما برایش پرونده ساخته اند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم وقتی می‌بییند و متوجه می‌شوند که این راه، راه مبارزه با فساد نیست، باید همه چیز صادقانه باشد، گفت: پرونده‌های املاک نجومی باید پیگیری شود.

وی افزود: راجع به عیسی شریفی و مسائل دیگر شهرداری گزارشی داده نشده است. بازرس ویژه رئیس جمهور یک گزارشی در مورد شهرداری دوره قبل تهیه کرده بود. من این گزارش را یک سال پیش فرستادم.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: من در دولت ماندم که دیگر بابک زنجانی درست نشود. یک میلیارد دلار به این آدم پول داده شده است؛ آن هم بدون مصوبه شورای امنیت ملی، پول را واریز کردند به بانک زنجانی.

جهانگیری اضافه کرد: به بانک زنجانی نفت می‌دادند، اما او پولش را پس نمی‌داد، با این حال بازهم به او نفت می‌دادند.

وی تصریح کرد: اینکه دائم یک سری شعار بدهیم و صداوسیما هم دائم پخش کند، فایده‌ای ندارد.

جهانگیری بیان کرد: من در دور دوم، در تغییر هیچ معاون وزیری نقش نداشتم، تماما در دفتر رئیس جمهوری تصمیم گیری می‌شود، من فقط بعد از اینکه حکم داده شود، خبر دار می‌شوم.

معاون اول رئیس‌جمهور در رابطه با مطلبی که در خصوص ناتوانی اش برای امضای حکم منشی خود، ادامه داد: مطلبی که راجع به منشی گفتم، اولین نفری که از من سئوال کرد، اقای رئیس‌جمهور بود.

وی عنوان کرد: به آقای روحانی گفتم من از یک موضوعی ناراحتم؛ رفتم در جلسه می‌بینم فردی به نام وزیر صنعت معرفی شده، در حالیکه خبر نداشتم، اما صنعتگران از من توقع داشتند و می‌گفتند یک کسی که تحصیلاتش الهیات است، باید وزیر شود؟ من هم در پاسخ، آن حرف‌ها را زدم.

وی تاکید کرد: یک عده اصرار دارند که بگویند آن ۲۴ میلیون اشتباه کردند که رای دادند. خدا را خوش نمی‌آید که شرایط کشور را به جایی برسانید که یک فردی با چند هزار رای، نماینده مجلس شود.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: دین خودم را به مردم ایران فراموش نکردم. من سعی و تلاش خودم را کردم؛ من در بخش امنیتی مثلا هیچ وظیفه‌ای بر دوشم نبود.

جهانگیری تاکید کرد: در بحث بنزین، من در سال ۹۸، در جلسه سران سه قوه، پیشنهاد دیگری راجع به بنزین داشتم، برخورد بدی با من شد. قهر کردم. گفتم دیگر نمی‌آیم و دیگر ادامه نمی‌دهم.

وی اضافه کرد: در بحث اقلیت‌های قومی و مذهبی، من قبول دارم آن طور که شایسته بود، نتوانستیم از این عزیزان در دولت استفاده کنیم، البته تابوشکنی‌هایی شد، مثلا فرماندار یا سفیر اهل سنت داریم؛ ولی بیشتر از این‌ها باید انجام می‌شد.

وی تاکید کرد: ما در درون حاکمیت باید سعی کنیم به تفاهم برسیم.

جهانگیری یادآور شد: در دی ۹۶، مشهد بودم، آنجا این جمله مهم را اعلام کردند. آقایانی که این تظاهرات را راه انداختید، دودش به چشم شما هم خواهد رفت؛ آن تظاهراتی که راه انداخته شد، توسط ترامپ مورد استفاده قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: سوریه کشوری بزرگ و نیازمند بازسازی وسیع است. حتما کشور‌ها تلاش خواهند کرد که سهمی از بازار بازسازی آن داشته باشند. بخش خصوصی ایران ورود خوبی پیدا کرده، اما قدری مقررات در این کشور مثل کشور خودمان سخت است.

جهانگیری در خصوص موسسات اعتباری گفت: در مورد موسسات اعتباری، یکی از کانون‌های اصلی فساد بودند؛ مشکل این بود که این‌ها زندگی یک عده از مردم ایران را گروگان گرفته بودند؛ کل زندگی مردم در خطر بود. دولت باید فکری می‌کرد برای مردم. باید البته مشخص شود چگونه آن فساد شکل گرفت.

وی در خصوص گلایه‌های مربوط به ستاد کرونا عنوان کرد: من عضو ستاد کرونا نیستم، من فقط در اولین جلسه در میانه بهمن حضور داشتم و خواستار توقف سفر‌های چین شدم.

جهانگیری ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور خیلی در بحث کرونا وقت گذاشت. حداقل در مورد این بحث دو سه بار در هفته جلسه می‌گذارد.

وی با بیان اینکه این روزها، روز‌های حساس تاریخی است، گفت: در میانه مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها و فشارها، یک دفعه یک نوار گفتگوی غیرقابل انتشار از آقای ظریف منتشر شد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: یک بخشی از این مساله بحث امنیتی است که چگونه این نوار لو رفته است. آقای رئیس‌جمهور به وزارت اطلاعات برای پیگری مساله دستور داده است، آن‌ها هم در دستور کارشان است. باید با دقت و صراحت این ماجرا پیگیری شود که چطور این فایل سر از سر یک رسانه سعودی درآورده است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه دوستی دیرینه و برادری با حاج قاسم و همینطور با ظریف داشتم، گفت: این دو نفر از چهره‌های ملی هستند.

وی افزود: اولا موضوع میدان در منطقه ما، یک موضوع جدی است. ما جنگ ۸ ساله را داشتیم، بعد از جنگ عراق صدام تصمیم گرفت به کویت حمله کند. در آن مقطع به آقای هاشمی نامه نوشت و گفت حاضریم با شما توافق کنیم که آقای هاشمی گفت اول از کویت بیرون بیایید، اما صدام در پاسخ گفت کویت یک بحث عربی است.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: سپس در ماجرای افغانستان، به خاطر شهادت دیپلمات‌های ما قرار بر حمله بود، اما رهبر انقلاب جلوگیری کردند.

جهانگیری افزود: بعد از آن نیز نوبت به بهار عربی و سپس داعش رسید. ما به عنوان ایران در میانه شرق و غرب، وقتی وجه غالب منطقه نظامی می‌شود، حتما هم این باید این حساسیت را داشته باشیم که از مرز‌های ایران به شدت حراست و حفاظت کنیم.

وی تاکید کرد: در این شرایط دو نهاد نقش کلیدی دارند، یکی میدان است که براساس بررسی‌های سردار سلیمانی اگر داعش سوریه را می‌گرفت و در عراق مستقر می‌شد، حتما هدف بعدیش ایران بود. داعش همه تلاش خود را در این راستا کرد، اما اتفاقی نیفتاد.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: در این میان، بال دیپلماسی نقش کلیدی دارد.

جهانگیری ادامه داد: سردار سلیمانی فقط یک فرمانده میدان نبود، او باور داشت که مذاکره در همه حال به حل مسائل کمک می‌کند، او خیلی از مذاکرات را انجام می‌داد. سفری که او در آن به شهادت رسید، برای مذاکره در مورد یمن و عربستان بود. او از هوشمندی بالایی برخوردار بود، دلسوزی زیادی داشت و شخصیت همه جانبه‌ای بود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مسئله‌ای جز منافع ملی برای ظریف و حاج قاسم مهم نبود گفت: نگذاریم دوگانه سازی کاذب درست کنند. میدان و دیپلماسی باهم هستند. نباید ظریف را در این شرایط و وقتی او در حال مذاکره با شش کشور قدرتمند دنیا است، تضعیف کنیم.

به گفته معاون اول رئیس‌جمهور، مردم سردار سلیمانی و ظریف را مکمل یکدیگر می‌دانند.

او تصریح کرد: بار‌ها از زبان ظریف و سردار سلیمانی در [تمجید]از یکدیگر شنیده‌ام، به آن‌ها گفتم می‌خواهید جلسات سه نفری داشته باشیم؟ به من گفتند ما هر هفته جلسه داریم و کارهایمان را بایکدیگر هماهنگ می‌کنیم.

جهانگیری تاکید کرد: نباید درمورد قهرمان بزرگ دیپلماسی در کشور، اینطور صحبت شود و مورد تضعیف قرار بگیرد. بگذارید ظریف و حاج قاسم قهرمان ملت ایران بمانند.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم آن چیزی که بیرون طراحی کرده بودند، این بود که فایل صوتی را در زمان مذاکره پخش کرده و در داخل ایجاد اختلاف کنند. هدف و بازی‌شان این بود که ظریف عزیز را بزنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
این همه مشکل و‌گرفتاری درست شد چرا هیچ کس از اعضای دولت نمیاد گردن بگیره فقط عادت کردیم مشکلات و گرفتاریها رو گردن دولت قبل بندازیم هر دولتی که میاد و هشت سالش تموم میشه میگه فلان مشکل از دولت قبل بود در زمان ما نبود .دولت بعدی همین طور .مثال کی بود کی بود من نبودم راه انداختن .بنظرم هیچی بهتر از صداقت نیست .و عذرخواهی ساده . نادری از بندجلال رمشک شهرستان قلعه گنج جنوب کرمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
# نه _به امتحان_نهایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
آزادی یعنی همین . جهانگیریی در سال 1396 می گفت : اگر آزادی می خواهید به ما رای دهید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
چقدرمجبوریعنی دست و پات بسته بودندفلکت میکردن،که قبول کنی ارزبدی به رانت خوارها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مردم مجبورند مایحتاج زندگی رو با دلار ۲۵ هزار تومانی بخرند. دلار ۴۲۰۰ تومانی معلوم نشد کجا رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اتفاقاً کاملاً معلومه ، رفت تو جیب حضرات و آقایان
-
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
میلیاردها دلار ارز 4200 تومانی بیت المال را به تاراج دادید . البته اگر بیت المال و عدالت اجتماعی سرتان بشود .
-
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
دلالها پیاز را کیلو 500 تومان از کشاورز نمیخرند . علی برکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
این آقا یکی ااز افرادی است که عاشق میز صندلی (پست و مقام ) است
Iran (Islamic Republic of)
محمدتقی فرشباف قویفکر
۰۹:۲۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
کاش اصلا وارد دولت نمی شدید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
می گه : بگذارید ظریف و حاج قاسم قهرمان ملت ایران بمانند.

حاج قاسم که قهرمانه نه تنها در ایران در بسیاری از کشورها تندیسش رو زدن تشییع سردرا هم فرامیلیونی برگزار شد ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
ظریف قهرمان من نیست...
ولی حاج قاسم قهرمان همه ی ماست
-
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
در 8 سال چکار مهمی برای کشور ومردم کردید در سه خط بنویسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
۳ خط زیاده ، نیم خط هم زیاده ، یک کلمه ، میگن برجام ، ولی بهشون بگی برجام چی داشته فقط بهت میخندن و لبخند دیپلماتیک میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
دلمون خونه فقط زود بروبا این همه گرونی وبدبختی که ارزوی همه چی رو فقط تو خواب ببینیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
وقتی که اسم دولت شما میا اعصاب۸۰ملیون نفربه هم میریزه خیلی بی انصافی که ازدولت قبلی بد میگی هرچی بود از شما بهتربود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای هاشمی رفسنجانی دی ماه 1395 فوت کردند چطور به پیشنهاد ایشان سال 1396وارد انتخابات شدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
احتمالا احضار روح کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
برو بابا
Iran (Islamic Republic of)
ماوی
۰۸:۰۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
به به آقای جهانگیری پارسال دوست امسال آشنا کجای عمو.
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۷:۵۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
طبقه جهانگیری را شما بوجود آوردید آقااااا! :..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط زودتر برو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا که ...
Iran (Islamic Republic of)
نا امید
۰۷:۱۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
تو را به خدا آن انگشتری عقیق را در بیاور بعد هر چه میخواهی کمپوز در کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
به انگشتری عقیق ربطی داره؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ذکری برای تظاهر و ریا باشه بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مثل خاوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
دیگر مردم حرفتان را باور نمی کنند با این دولت وان دولت درست نمی شود من کرایه نشینم این حکومت برای کرایه نشین ها چکار کرده تا حالا کاری را هم کرده برای کارمندان خودش بوده ماها فقط امیدمان به خداست البته این نشانه پایان گرفتن کارشان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت قبل طرح مسکن مهر رو پیاده کرد که متاسفانه این دولت به عنوان اینکه طرح مضخرفیه کنار گذاشت. از افتخارات آخوندی اینه که حتی یه مسکن نساخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما هم از آب گل آلود ماهی نگیر برادر من. مردم از دولت تنبل و بی مسولیت خسته است چه ربطی به حکومت دارد .مگر زورت کرده بودن به روحانی و جهانگری رای بدی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
نقشه رابیار
Iran (Islamic Republic of)
قاسم ایرانی
۰۵:۵۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
زدید مردم را بیچاره کردید. کی دست از سر ملت بر می دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
زودتر از دست حسن روحانی نجات پیدا کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
حنایی که به سر ملت میبندید رنگی نداره مستر جهانگیری
Netherlands
مهدی
۰۵:۴۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
پروردگارا چه کنیم با این همه نابغه. دشمن دانا بلندت میکند، بر زمینت میزند نادانه دوست...این وضعیته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
عجب!
بازم همون سیاست کی بود کی بود من نبودم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
دروغگو دشمن خدااست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مطمئنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
داداش الانم چند ماهه که 4200 هست. 1000 ماه هم بشه هنوز چند ماه تجاوز نکرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود
-
ناشناس
۰۵:۰۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مادرا به خیر تو اومیدی نیست شر مرسان
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس۹
۰۵:۰۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
جناب جهانگیری کاشک در ابتدای دولتتان یک بادی می امد وتمام دولتمردان را با خودش میبرد.شما و جناب روحانی بیشتر از برادران زحمت کشتان دفاع کردید تا رای مردم .زمستان میرود و رو سیاهی به زغال میماند .هر چند که ما در جایگاه قضاوت نیستیم و فقط بار گناهان خود را زیاد میکنیم ولی این گذشت زمان است که ماهیت هر کس و هر چیز را مشخص میکند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت یازدهم به التماس خودت معاون اول شدی؟!
خوشم میاد هرکسی میرسه یک لگد نثار این میت میکنه... ولی خب منتظر چنین اظهاراتی بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
عجب رویی داره خدا وکیلی

قشنگ یاد اون برنامه ویدئوییش افتادم که تو صورت مردم نگاه میکرد میگفت ماشین اقتصاد راه افتاده سرعتش کمه ولی زیاد میشه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
وای خدا چرا؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
هشت سال خون مردم را بلعید حالا میگید به اسرار روحانی.شما ها خیلی جوابگو مردم و شهدا هستید.خدا از گناه های شما بگذرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
وووووووای خداااااااا چقدر خندیدممممم ،به اصرار روحانی معاون اول شده خدایاااا ........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ایندفعه میخوان تو رو پشت رل بذارن جهانگیری!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ارز که سرمایه۲۵۰۰۰تومانی جیب من کارگر ایرانی بود،ب پیشنهاد حضرت عالی به قیمت۴۲۰۰تو جیب نور چشمیهای خودتون رفت،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدایی‌اگه‌این‌فایل‌صوتی‌نبود‌دیگه‌از‌سردار‌حرف‌میزدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
دوباره زمان انتخابات شد و دروغ ها ووعده های پوچ شروع شد
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۰۳:۳۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیلی روداریدشمانبودی تومناظرات انتخابات بلبل زبونی میکردی دولت احمدی نژادرامسخره میکردی برا۲هزارتومن که کم وزیادشدمگه میشه معاون اول ریس جمهورکاری ازش برنیادمردم مابایدبصیرت داشته باشن واگرنه.........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
حوصله ندارم بخونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
حالا همشون به اصرار اومدن علیرغم میل باطنی . شده حکایت من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۰۳:۱۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه بهانه هایی......خوب میدیدی ناتوانی در مسئولیت جواب رد میدادی به اصرار اقای روحانی .....چه قشنگ توجیه میکنند این آخرا خودشان را
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۳:۱۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اخرا همه دارن خودشان توجیه میکنند آقای ظریف استفاده ابزاری از شهید سلیمانی میبرد جهانگیری ناتوانی را برعهده آقای روحانی میاندازد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
امیدوارم خداوند هر چه زودتر جوابتونو بده
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۰:۲۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدا خیرت بدهند که کارهای بزرگی انجام دادید و این قدر وظیفه شناس ما اصلا راضی به زحمت شما نبودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
از خدا بترسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
دلار جهانگیری دارین یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
آره جون خودت...
Czechia
بسیجی جانبازآزاده
۰۲:۱۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اوووووووه،باندازه هشت سال حرف زد، فعلا دنبال چندتاوکیل خبره برای خودت و وزرای دیگه باش برای پایان دولتتون،بایددردادگاه جوابگوباشین.جدی میگم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
این آدم فقط منو یاد پینوکیو میندازه با حرفاش!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
تو گفتی ما هم باورمان شد . اقای جهانگیری بد وضعی برا مردم درست کردید نمونه اش همین مرغ . اونهم از سر سفره مردم جمع کردید . ایکاش مردم دیگه به شما رای ندهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خداوکیلی دلم میخواد یه دولت اصودگرا برای سال ۱۴۰۰ بیاد سرکار ببینیم چه گلی به سرمون میزنه که انقدر بعضیا روحانی و ظریف رو نفرین میکنند. من که میدونم چهارسال دیگه باز همین آشه و همین کاسه و احتمالا بدتر هم بشه؛ همش هم به خاطر اینه که مشکل رو توی دولت‌ها جستجو میکنید درصورتی که مشکل اصلی آمریکاست که یک روز تحریم وضع میکنه یک روز
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۹:۴۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما از اول انقلاب در تحریم بودیم اما هیچ وقت به این اندازه در فشار نبودیم این فشار ناشی از ضعف مدریرت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا صدا و سیما دیگه کارتن پت و مت رو پخش نمیکنه؟؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
بودجه سال 99
۰۱:۵۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
7سال گذشته عینا بودجه دولت در مجلس تصویب میشد نتیجه اش این شد که هر سال تورم بیشتر و مشکلات تولید هم بیشتر شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودتی که باعث بدنامیت شدی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
به نظر من دولت شما بدترین دولت تاریخ ایران هست
نارضایتی مردم به بیشترین حد خودش رسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
باز نزدیک انتخابات شد من نبودم، دستم بودناشون شروع شد، ما ملت هم که پشت گوشامون مخملی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
چقدر هم وفای ب عهد کردی جهانگیری؟ جوری حرف میزنه ک انگار مردم کشورش بدون هیچ مشکلی کنار هم زندگی می‌کنند، دولتی ک رئیس جمهورش جمعه میفهمه بنزین گرون شده رو باید همان روز برکنار کرد.اقای جهانگیری یادمه گفتین ک ما مردم رو صاحب شرکت میکنیم، چی شد؟؟؟ هنوز قسط دوم سود سهام عدالت(صد تومان) رو ندادین... چرا تا این حد به مردم کشور خودت دروغ میگین؟؟
دعای خیر مردم پشت راه شما و تمامی وزراء دولت هست
امیدوارم تو همین دنیا پاسخگو تمام اعمالتان باشین
اون دنیا ک فایده نداره....
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۱:۲۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدا قوت خسته نباشی پهلوان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
کارنامه دولت از سال اول تا الان تیتر وار بگویید
از دلال ها با هدایت دولت بگویید که از
پیاز شب عید
دلار ی که تزریق کردید
سکه سلطان سکه
از مسدود کردن مسکن مهر
از اشتغالی که ایجاد نکردی حتی تخریب کردی
و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
لوک خوش شانس هستی با این همه بی عرضه گی به این مقامات رسیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما و اون رئیس جمهور مایه ننگ مسئولیت در عالم هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
توی ۸ سال کشورو ب قهقرا بردین که هیشکی به این سادگی نمیتونه برگردونه.... .... مردم با سیلی صورتشونو سرخ نگه داشتن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
همیشه خودتون رو تافته و جدا بافته دانستید، همیشه شما حق به جانب بودید .هیچ موقع این ملت شریف رو آدم فرض نکردید. ،خب چرا نمی آیی به مثلا گپ ، سروش ، ایتا ،ایگپ و که فقط ios دارها فقط می تونند وارد بشن. هنیشه طرفدار ثروتمندها بودید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
کی بود کی بود من نبودم حالا برای رای آوردن همه بی تقصیرند!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
، آقای جهانگیری انشالله در موقف مرصاد منتظرت می مانم.به عنوان یک ایرانی که شما مسئول بنده بودید هیچ رضایتی ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خوب اصرار کردن 8 سال موندی گرنه...داداشت که رتبه دار کار آفرینیه البته از نوع... چطوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
کی بود کی بود ؟
من نبودم !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
آش آنقدر شور شده که آشپز هم متوجه شده !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
عشق خدمت کورتون کرده بود دیگه...!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۰:۴۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اقایان....هشت ساله حتی به خودتون زحمت یک برنامه زنده پاسخ گویی تو تلویزیون رو ندادید........اگه مردین تو تلویزیون پاسخ گو باشین....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
۸ سال فقط خیانت کردین و بس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اصلاح طلب و اصولگرا و انقلابی و.... همگی یکی اند و شرایط بد زندگی الان اکثریت مردم بخاطر طرز فکر و شیوه و سیاست های همین اقایان هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
میخواستی بعدش بکشی کنار.
هم خدا را میخواهی هم خرما را.
Iran (Islamic Republic of)
milad
۰۰:۳۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما مردم شريف ايران به دليل ضعف مديريتي دولت از شما عزيزان عذرخواهي ميكنيم. تو رو خدا مردم رو عفو بفرماييد

٨ سال تاختين و كشور رو به فنا دادين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر کسی از شرایط کشور خبر داشته و مدیریت داشته باشه برای هر مشکلی راه حل یا حرفی داره کلی گویی و با این شرایط که کشور پیدا کرده نشان از ناتوانی شما و بقیه دارد که هیچ توضیحی درست نداشته و شرم هم نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما فقط برید برررید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
چطور ایشون این همه دروغ میگه و کسی نیست پیگیری کنه...واقعا باعث تاسفه...فقط دروغ و شعار هیجانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
به اندازه چهل سال ثروت برای خودتان با ادز 4200 اندوختید.
لعنت بر این ارز4200
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای جهانگیری تازه یادشون افتاده شفافیت خوبه؟!!!!!
تا حالا کجا بودند برای توضیح و شفافیت؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
یه مسئولی رو ندیدم بگه من اشتباه کردم فلان جا

همشون دارن میگن من نبودم و کار اون یکی بود

بیچاره ما مردم که زیر بار گرانی کمرمون شکست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
من ک خیلی بهتر از تو بودم منو چرا معاون نکرد هاهاها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مردم خودشان بهترین قاضی هستند این حرف ها سال ۹۶هم زدی و به دروغ رای از ملت گرفتی و ملت هم نتیجه ی انتخابشون را دیدند و دارند زیر فشار کمرشون خرد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
درود بر معاون راستگو ولی کاش نیومده بودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
هنوز کار دولت به اتمام نرسیده دعواها شروع شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خسته نمیشه از این همه دروغ...
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۰:۰۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدا قوت خسته نباشی پهلوان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
همه شما از یک ژن هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط موندم چطور تو چش مردم نگاه میکنید و حرف میزنید )اقتصاد کشور راه افتاده سرعتش کمه زیادتر هم میشه) به هر قیمتی میخوایید رای بیارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
حوصله خوندن حرفاشو نداشتم ولی خوب بلده چطور خودشو تبرعه کنه یادمون نمیره که قیمت دلار لحظه ای عوض میشد خدا ازت نگذره یه مشت دروغ تحویل مردم دادی اقتصادو داغون کردی مردمو بدبخت کردی حالا میخوای خودتو جدا کنی دیکه کسی حرفهای شمارو باور نمیکنه تا ابد از چشم مردم افتادید اگر مردم فراموش نکن که چی به سرمون اوردید
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۳:۵۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
دروغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
الان ناراحتی با ماهیانه ۵۰ یا ۶۰ میلیون ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مردم را به خاک نشاندین
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۲۳:۴۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام هرکاری که کردی روزگارمردم خوب نشد که نشد اسحاق خان جهانگیری موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه به جای اینکه دم به دقیقه مصاحبه کنید و حرف بزنید یکم کار کنید وضع این نبود
Iran (Islamic Republic of)
عشقی
۲۳:۴۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
همه کاری کردن بدون توجه به مردموخدا
حالا دارن خودشونو شستوشو میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
همه اینها چرت وپرت بود و سلام. یک نکته دلار ۴هزار تومان و حالا ۲۴هزار خیلی خیلی کار کردی
۱۲
آخرین اخبار