کشاورزان پیازکار این روزها خیلی دل و دماغ ندارند چرا که محصولشان را با هزار امید و آرزو برداشت کرده اند اما آخر کار چیزی عایدشان نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، خروس خوان بلند می شوم  با خود می گویم یک روز دیگر شروع شد، آرام از جایم بلند می شوم لباسم را که می پوشم ،  سبدی را که شب قبل از کمی نان و پنیر وسایل پر شده بر می دارم راه می افتم تا هوا روشن نشده به سر زمین برسم . 

سوار بر وانتم می شوم و در طول راه با خودم دائما در حال حساب و کتاب هستم، یک زمین ۲ هکتاری دارم اگر بتوانم آن را طبق برنامه ریزی هایم آماده کنم و تمام بذر  پیازهایم  را  بکارم می توانم امسال برداشت خوبی داشته باشم تا اینجا به نظر مشکلی نیست . با خودم حساب می کنم که برای این زمین ۲ هکتاری چند کارگر باید بگیرم و حقوقشان چقدر می شود پول صبحانه، ناهار و ... نگاهی به آسمان می کنم .

چندماه بعد ...

نمی دانم بگوییم یادش بخیر یا نه ، چه فکر می کردیم و چه شد . با خودم حساب و کتاب هایی کرده بودم  که آخر  فصل برداشت  حساب خالی شده از خرج ها پر خواهد شد و با خیال راحت شب را خواهم خوابید اما هیچ چیز خوب پیش نرفت. 

همه جا پر از پیاز است روی تمام زمین ۲ هکتاری و زمین های اطرافم گونی های پیاز  پر شده و آماده روی زمین افتاده است و به قول معروف محصولمان روی دستمان باد کرده است.

با دیگر روستاییان هم که صحبت می کنم  حال آنها هم خوش نیست  خرجشان خیلی بیشتر از دخلشان شده و این بدترین چیز برای یک کشاورز هست . با هزار و یک امید و آرزو  با هم سری به تعاونی روستایی می زنیم تا شاید آنها بتوانند برای مشکل پیش آمده کاری کنند . 

بیشتر  روی قول همکاری که دادند حساب می کنیم تا شاید با خرید تضمینی بتوانیم این همه پیاز را رد کنیم که اگر بیشتر بمانند ممکن است بر اثر گرما بگندد.

برداشت پیاز و آنچه که آخر کار دست پیازکاران را گرفت

بیرون در تعاونی ایستاده ایم هیچکدام باورمان نمی شود که این اتفاق افتاده است، ما را جواب کردند خرید ندارند . حال ما مانده ایم با این همه پیاز روی زمین هایمان ، یا باید با دلال کنار بیاییم و با قیمت پایین  پیازمان را بفروشیم و آتش بزنیم بر هست و نیستمان یا باید منتظر بمانیم و کم کم بفروشیم که این هم احتمال فاسد شدن پیازها را به دنبال دارد. آری این آخر و عاقبت من کشاورز است کسی هم نیست به ما بگوید تکلیفمان با این همه هزینه ای که کردیم چیست  .

تسلیم شدن آخرین راه است

چاره ای نداریم با قیمت تضمینی که تعاونی پیشنهاد داده کنار می آییم و با حدود ۶۰۰ تومان پیازها را می فروشیم و نمی دانیم این اشک ها بخاطر بوی پیاز است یا بخاطر درددل کشاورزان مینابی راجع به پیازهایی که مشتری ندارد.

 

بسیج سازندگی به کمک پیازکاران هرمزگان شتافت

میان این همه دغدغه ای که برای کشاورزان هشتبندی میناب به وجود آمد کمک بسیج سازندگی سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان یکی از اتفاق های خوبی بود که می توانست فقط مقداری مرحم روی زخم باشد . پیازها که  بدلیل نبود کارگر و به صرفه نبودن استفاده از کارگر برای برداشت روی زمین کشاورزان مانده بودند به  کمک گروه‌های مختلف جهادی و بسیجیان مناطق مختلف استان برداشت و راهی استان های همجوار شدند.

پیاز اشک کشاورزان کرمانی را هم درآورد

اگر کمی بیشتر جستجو کنیم متوجه می شویم که این داستان تنها برای کشاورزان میناب اتفاق نیفتاده است و کشاورزان کرمانی هم طعم این درد را چشیده اند. 

افت شدید قیمت محصول پیاز سبب شد تا این کشاورزان پیازکار محصولات خود را در زمین رها کنند چرا که هزینه برداشت با قیمت فروش همخوانی نداشت و به همین دلیل برای کاهش زیان مالی بیشتر، کشاورزان مجبور به رهاسازی دسترنج یکساله خود شدند.

برداشت پیاز و آنچه که آخر کار دست پیازکاران را گرفت

این داستان مقصر هم دارد؟

نگاهی به مشکل پیش آمده برای کشاورزان ما را به فکر فرو می برد که چرا این اتفاق افتاد. اصلا مگر از همان ابتدا برنامه ریزی برای کاشت این محصول نشده بود ؟

به نظر می رسد اگر از همان ابتدا  برای کشاورز هر منطقه برنامه ریزی شود این گونه مشکلات را دیگر نداشته باشند.

تولید بیش از اندازه پیاز بلای جان کشاورزان جنوب کشور

ذبیح الله اعظمی عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی تولید بیش از اندازه پیاز در جنوب استان کرمان، استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان را سبب عرضه زیاد و ایجاد بحران کاهش قیمت پیاز دانست.

ذبیح الله اعظمی سطح زیر کشت محصول پیاز را در منطقه جنوب شرق کشور (جنوب کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان) بیش از ۲۶ هزار هکتار اعلام کرد و این میزان سطح زیرکشت را سه برابر حد نرمال دانست.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی افزایش کشت و در نتیجه تولید زیاد محصول پیاز را علت اشباع بازارهای داخلی دانست و گفت: تولید پیاز مازاد، سبب کاهش قیمت این محصول شده است.

اما سوال اینجاست که سطح زیرکشت پیاز سه برابر حد نرمال است، را باید الان گفت و به آن پرداخت؟  

ماجراهای ناتمام پیاز و پیازکاران 

اما ماجرا به همین جا و همین استان  ختم نشد این داغ گریبان پیازکاران دزفول را هم گرفت، هفته پیش بود که خبری مبنی بر چرای دام‌ها در مزارع کشت پیاز در فضای مجازی و برخی شبکه‌ها و رسانه‌های محلی دزفول منتشر شد. پیگیر ماجرا که شدیم متوجه شدیم کشاورزان به دلیل قیمت پایین محصول  خود جلوی احشام ریخته اند و این یعنی احشام این پیازها را تناول کنند بهتر است تا محصولمان را به آن قیمت پایین بفروشیم. 

شاید اگر این موضوع شامل حال یک یا چند کشاورز می شد جای نگرانی نبود اما داستان زمانی بغرنج می شود که این حال و روز بسیاری از کشاورزان دزفول است و این یعنی مرگ تدریجی کشاورزی . 

برداشت پیاز و آنچه که آخر کار دست پیازکاران را گرفت

ورود تعاون روستایی و خرید تضمینی پیاز

احمد زارعی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه قیمت پایین پیاز هم اکنون به مسئله‌ای کشوری تبدیل شده، گفت: نگهداری و انبارداری این محصول در مدت زمان کمی قابل انجام است و معمولا با مشکلات عرضه و تقاضا مواجه می‌شود.

او با بیان اینکه در سال‌های گذشته نیز پیاز با مشکل کاهش قیمت روبرو شد، افزود: در برنامه ریزی‌های کشت و الگوی کشت ارائه شده امسال در شهرستان دزفول اتفاق خاصی رخ نداده و یک هزار و ۳۵۰ هکتار سطح زیر کشت محصول پیاز بوده که تفاوت خاصی با سال‌های گذشته نداشته، اما برای رفع مشکل پیگیری‌های خوبی از سوی فرمانداری جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی پیاز مطرح است تا به ضرورت از طریق تعاون روستایی بتوان پیاز مازاد را خریداری کرد.

ورود تعاون روستایی برای خرید پیاز در مواقعی رخ می‌دهد که محصول در نازل‌ترین قیمت خود باشد، یعنی زیر ۶۰۰ تومان و در صورتی که پیاز با این بها از کشاورزان خریداری شود، آن‌ها باز هم دچار ضرر خواهند شد.

دیگر نیاز نیست دنبال پیازکار دیگری باشیم همین اوضاع و احوال کشاورزان استان های جنوبی کافی است تا بدانیم چه خبر است اما سوال اینجاست آیا نهاد یا سازمانی وجود ندارد که برنامه ریزی برای کشاورزی و کشاورزان داشته باشد تا مجبور نشویم محصول  مازاد بر نیاز بازار را بخریم وکار هم به اینجا نرسد که عده ای نتیجه چندماه تلاششان غم و غصه شود . 

گزارش از رقیه سیف الهی

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زینب اذرگون
۰۱:۱۰ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
موضوع عرضه زیاد بعضی از محصولات کشاورزی وارد خیالات منم شده من این اخبار رو در تلوزیون می شنیدم وناراحت میشدم این محصولات با ارزش خوارک دام باشه ویا خراب باشه چون کشاورزی زحمت وهزینه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
راست میگن مشغول انتخاباتن وقت نمیکن به مردم برسند
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۲:۲۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا نامردی تمامه این پولها تو جیب کی میره؟ از کشاورز میخرن 600تومان . اون وقت ما پیاز رو میخریم کیلویی7 یا 8 هزار! خدایا خودت سزای کارهاشون رو بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بدبخت کشاروز هرچی بخاد هزینه کنه سمپاشی پول کارگر ابیاری هزار.... دیگه اینم نتیجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اون موقع که دپو کرده بودن تو زمین ها و انبار ها و دنبال سود بیشتر بودن . باید فکر الان هم میکردند که چقدر اون موقع به هم وطن خودشون ظلم کردند که پیاز گرون شده بود . چوب خدا صدا نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
حرف بعضی از مسئولین برای ما جالبه با این که الگوی کشتی رو به کشاورزا ندادن میگن الگوی کشت رو رعایت نکردن کشاورزا حاضرن پیاز رو کیلیویی 2 هزار تومان به دست مصرف کننده برسئنن مشتری پیاز دو هزار تومانی وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت بی تدبیرررر....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۲۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آخه چهل سال تجربه کمی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
در وزارت جهاد کشاورزی باید گل گرفته شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
چند وقت دیگه پیاز گیر نمیاد قیمتش هم سربه فلک میکشه وباید صف وایستیم نفری یه کیلو میشه حکایت کشتن جوجه های یک روزه و صف مرغ اصلاح طلب ها حتی درحد کنترل پیاز و مرغ هم نیستن چه بزسه کشور داری و سیاست مشکلات مملکت فقط حرف زدنو بلدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت خیلی ...
یه روز گوجه یه روز پیاز یه روز ....
تازه روزایی هم هست که میشه نرخ طلا پیدا نمیشه..
الان هم که واسه یه مرغ باید صف بکشی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت خیلی ...
یه روز گوجه یه روز پیاز یه روز ....
تازه روزایی هم هست که میشه نرخ طلا پیدا نمیشه..
الان هم که واسه یه مرغ باید صف بکشی...
Iran (Islamic Republic of)
محمد.ن.ک
۱۳:۵۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
به نظر من باید وزارت جهاد و کشاورزی پیاز را مثل گندم تضمینی از کشاورزان بخرد.
اگه این کار بشه،
هم مشکل کشاورز حل میشه
هم مشکل پیاز کشور در فصل پاییز و زمستون حل میشه
و هم یه سودی برا وزارت جهاد داره
ه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر کمیسیون کشاورزی مجلس فعال باشد این وضعیت را تحمل نمی کند که وزارت جهاد کشاورزی اینقدر بی برنامه و بی تدبیر باشد !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر تحریم نبود کشاورز بیچاره محصولش رو صادر میکرد ویه سود درست وحسابی میکرد اون هایی که میگن برجام فایده‌ای نداره بیان جواب بدن فقط حرف رو بلدن بزنن هندوانه کشاورز رو نگاه کنید که بیچاره کشاورز زحمت کشیده اگه صادرمی شد کشاورز به خاک سیاه نمی نشست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا باد کرده؟؟؟؟ اگه به قیمتی که به دلالها میدن به مردم بدهند یک گرم هم ب ا د نمیکنهههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس ترین
۱۳:۱۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
موندم چی بنویسم از این اوضاع داغون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مدیریت به چندین قسمت و ارگان وقتی تقسیم بشه همینه ، مدیریت تولید محصولات کشاورزی و دامی در کشور و همچنین واردات کسورات آن جهت تنظیم بازار متولی میخواهد نه چندین متولی چون آشپز زیاد بشه یا شوره یا بی نمک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
همه فکر و ذکر دولت برجام است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
حرص وطمع بعضی کشاورزان وسودجویی دلالها و ناکارامدی وزارت کشاورزی باعث این اتفاقات میشه همین و بس!!! دولت هم که انگار نه انگار؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
طمع زیادی خوب نیست ،من خودم هرمزگانی هستم، روستاهایی رفتم که کوه و تپه را صاف کردن چندین کیلومتر لوله گذاری کردن و اب بردن برای کشت پیاز، نتیجه ش میشه همین اشباع بازار، البته از یکطرف حق میدم وقتی توی این مملکت کار نیست مردم روی میارن به کشاورزی، و هر محصولی که بیش از نیاز تولید بشه مشتری نداره،به غیراز اینکه صادرات داشته باشیم به کشورهای همسایه
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۲:۳۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
یادمه چند هفته پیش تو یه مقاله تو همین سایت در رابطه با سرکه سیب یکی از دوستان پیشنهاد داده بود باغداران بجای سیب ،سیب رو تبدیل کنن به سرکه سیب بعد بفروشن.
الان کجاست این دوست عزیز ، حتما الان میخواد پیشنهاد بده اینا پیازها رو تبدیل به پیاز داغ نیمه آماده کنن بعد بفروشن؟
عزیزی که میگی بیا پیاز سه کیلو 10 هزار تومن، قبول کن از عهده کشاورز تک فروشی بر نمیاد، اکثر کشاورزها امکانات نگهداری و فروش به صورت تک فروشی رو ندارن، وگرنه کشاورز بیکار نیست زیر قیمت به دلال بفروشه.
هزینه ها بالا هستش ، کارگر روزی حداقل 200 هزار تومن میگیره (اگه فقط 5 تا کارگر بگیره روزی 1 میلیون خرج داره) ، بماند هزینه خرید پیازچه یا بذر، کود، سم و ... .
بعد بعضی ها میگن چرا روستایی ها تو شمال کشور زمین خودشون رو فروختن به تهرانی ها ، شما اصلا میتونی تو چنین شرایطی کار کنی؟ مطمئن باشید اگه زمین های کرمان و جاهای دیگه هم مثل شمال کشور خریدار داشت این روستایی ها هم نمیموندن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقا جون . به قیمتی که به دلال میدهند انهم به چک به مرم بدهند ولی ...... من خودم بارها به مزارع مختلف رفتم کشاورزها حاضر نشدند به قیمتی که به دلال میدن به من بدن پس ...........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
پیاز خشک جواب شماست. به قیمت نجومی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بابا شما رو به خدا یه نفر از خود کشاورزها رو بذارین مسول این به اصطلاح وزارت جهاد کشاورزی ب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
یادتونه پیاز را کرده بودید کیلویی 20هزار تومن؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بهترین کار و کم هزینه ترین راه الگوی کشته نمیدونم چرا الگوی کشت رو اجرایی نمی کنن که انقدر ضرر و هدر رفت آب و منابع نداشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا این زمین‌ها زیر کشت کلزا و جو که باید وارد کنن از خارج نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا این زمین‌ها زیر کشت کلزا و جو که باید وارد کنن از خارج نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مسولان فقط موقع انتخابات کار کن میشن کل مشکل مملکت هم رای جمع کررن هست به محض تموم شدن اانتخابات روز از نو روزی از نو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای مدیروبصطلاح مدیرمسئول کشاورز توجه کن کهمحصول چند برابرقمیت حریداری شده بدست مصرف کننده میرسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مردم دیگر توان خرید ندارن
Iran (Islamic Republic of)
اوا
۱۱:۳۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
یعنی هیچ سازمانی نیست نظارت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
سمت ما پیاز سه کیلو ده هزار تومنه و کم و بیش پیاز میفروشن بیارید سمت ما بفروشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مملکت دست دلال هاست لال اصلی هم دولت قرار باشه اینارو بیارن تو بازار قیمت ها ارزون میشه سود دلال ها کم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
پیاز داغ بگیرید بسته بندی کنید؟ تبدیل به پودر پیاز کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
پیاز خشک هم خوب و سریع سرخ میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
کشاورزی و دامداری کشور خیلی وقته مرده ولی کسی نیس خاکش کنه. طابوتش رو دوش میگرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
علت این همه بدبختی بی ارزشی پول ملی و دلالان بالا دستی است
Canada
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
یعنی به عقل دولت نمیرسد
کارخانه ای در مناطق استانهایی که پیاز میکارند .بر پا کند
تا از پیاز .پودر پیاز .و فراورده های دیگه که
کشورهای دیگه تولید میکنند .کشور ما هم تولید کنیم
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط باید مسولان رو برد سر زمین های کشاورزی و مجبور به کارگری کرد و اون کت و شلوارهای زیبا که احمقانه به تن میکنن رو از تنشون درآورد و بستشون به گاری همین . خسته شدیم دیگه شما خودتون خسته نشدین از بس هر سال از این خبرها اعلام میکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقایون الان فکر حفظ برجامند .اگرمحصولات کشاورزی خراب شد از خارج وارد میکنند مثل قضیه مرغ که جوجه ها زنده بگور و مرغ گران می شود وتسکیل صف و کرنا .8سال را بدون برنامه بابرجام و تبلیغ تحریم سرکردیم حالا برای انتخابات باز دست به دامن برجامند .سیب در انبار و پیاز در روی زمین خراب شد اسکال ندارد مهم انتخابات پیش رو و8سال دیگر باشعار بیایند و اینبار ایرانی و ایران نخواهد ماند با این اصلاحاتی ها .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مسولان ما برنامه ریزی می کنن که برنامه ریزی نداشته باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آخ برای کشاورز بی چاره،،،تا بوده و نبوده همین بوده،،،،،زحمتو عرق ریختنش واسه کشاورز ،،،،،سود و پولش واسه دلال،،،، بی برنامگی و تن پروری واسه مسئولین دولت تدبیرو امید!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اون موقع که کیلویی ده هزار تومن میفروختن فکر حالاش رو هم میکردن
France
مینا
۰۹:۱۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
داستان تکراری ... معلوم میشه دست مسئولین تو دست دلال هاست نه کشاورز
معلوم میشه مسئولین فقط به فکر خودشون و منافعشون هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
جان برادر،پس میخوای بفکرشماباشند؟!
خوب برای این مسئول شدن که جیب نه،توبره نه،جوالهایی پرکنندوبریش منووتو وتمام ملت ساده دل. خوشباورفراموشکاربخنندن!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۰۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت نباید پیاز بخرد چرا کشاورزان آب و زمین و کود را هدر میدهند و اضافه کاشت میکنند چرا قبل از کاشت با جهاد کشاورزی هماهنگ نمیکنند که چقدر باید بکارند سامانه کشور را به باد میدهند بعد طلبکار هم میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
کشاورز باید بره با دولت خودشو هماهنگ کنه واقعا که تو چقدر ساده ایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مطابق معمول تمام کاسه کوزه هاسرقشرزحمتکش شکسته میشود!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۰۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مقصر مسیولین هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مقصر کیست؟ آنکس که کاشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
متاسفانه وزارت مربوطه در حالا و هوای انتخاباتیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما رسانه ای ها هم خیلی دیر به مسائل می پردازید باید این موضوع را سه ماه پیش اعلام می کردید نه الان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
پیاز ها را خلال وخشک کنند وبه موقع به فروش برسانند