رمضان امسال خبری از سفره‌های رنگین و مراسم‌ پر زرق و برق نبود، امسال دعا‌ها رنگ و بوی دیگری داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  رمضان امسال مثل پارسال فرق دارد، امسال خبری از سفره‌های رنگین و مراسم‌ پر زرق و برق نبود، امسال برخلاف همه سال‌ها مردم بیشتر از همیشه در حال استغاثه و دست به دعا بودند و دعا‌ها رنگ و بوی دیگری داشت.

باور کردنی نیست که ذره‌ای میکروسکوپی بتواند رفتار‌های فردی و اجتماعی و مذهبی و ... مردم را تا این اندازه تحت تاثیر قرار بدهد.

بغضی سوال برانگیز با اندکی ترس همراهم می‌شود. اینکه چه مدت زمان دیگر باید صبر کنیم و اینگونه شرایط را تحمل کنیم بزرگترین پرسش هر ذهنی است.

ده روز دیگر ماه رمضان هم تمام می شود و برای مردمی که نه تعطیلات عید داشته اند و نه سفر‌های نوروزی، ماه رمضان به نوعی آخرین مرحله است تا شاید پس از آن و با ورود به تابستان بتوانند به شرایط عادی خود برگردند، ولی حداقل تا امروز که چشم انداز روشنی متصور نیست.

امسال لحظات قدر و سکوتِ سحرگاه، (آن سکون و آن نجوا)، همراه شده با «خلوتی مضاعف» توفیقی اجباری. بجای شنیدن دعا از بلندگو، و بجای خواندن دعا در همهمه، سکوت است و زمزمه.


بیشتر بخوانید



آن طور که از گفته هایش پیداست اینکه شدیدا به جوهرۀ صدا حساس است. صدای بلند (جَهْر) را جوری، و نجوا را جور دیگری می‌شنود.

گفته که مرا به صدایی «آرام وآهسته» یاد کنید (دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْل) لحظۀ گفتگویِ انسان با پروردگار، «نجوا» را دوست دارد. صدایِ آهسته را دوست دارد. زمزمه را خوش دارد.

کرونا و احیا؛ شب قدر و سکوت

 

زمزمه، آنگونه که حافظ در سحرگاهِ شیراز داشت (به خدا که جرعه‌ای دِه، تو به حافظِ سحرخیز...)

یا آن حالت که عطار به سحرگاهِ آسمان نیشابور می‌نشست و آهسته در مخالفِ سه گاه نجوا می‌کرد:
به هر راهی که دانستم، فرو رفتم به بویِ تو/ کنون عاجز فرو ماندم، رَهی دیگر نمی‌دانم...!


سحر است و خلوتی اجباری، و زهی توفیق!


گویی حکایتِ همان جمله شده است که گفته بود "فُرادا" به نزدِ من خواهید آمد: وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرادیٰ. "یکایک" به سوی ما باز آمدید آن گونه که اول بار شما را بیافریدیم و آنچه را که (از مال و جاه) به شما داده بودیم همه را پشت سر وانهادید...

یا صاحب کلِّ نَجوا در دعای جوشن فرازی زیباست که خدا را با این نام خطاب می‌کند:

«یا صاحبَ کلّ نجوا»‌ای آنکه بر هر زمزمه‌ای آگاه و گواهی / یا صاحِبَ کُلِّ نَجْوَی | یَا مُنْتَهَی کُلِّ شَکْوَی.‌ای مطلع از هر نجوا و راز، و‌ای مُنت‌های هر شکایت. »

مثل روشنای یک غروب زیبا که گذرِ باد در میان گندمزار و گل‌ها روحِ شیدای عطار را به زمزمه می‌نشاند، در این سحَر و سکوت و تنهایی به زمزمه نامهایش نشستن.

کجاست دل شوریدۀ حافظ تا حافظانه بگوید: «قدحی پر شراب کن| دورِ فلک درنگ ندارد، شتاب کن!...»

کرونا همه را خانه نشین کرده و (از میان انبوهِ آزمون‌های جدیدی که برای بشر به عرصه آورده) این هم آزمونی است برای اهالی ایمان که بی کلیسا و بی کنیسه، تا چقدر و تا کجا، بی همهمه و به زمزمه می‌توانند به نجوا با "صاحبِ نجوا" بنشینند؟!

من صحبتِ شب تا سُحوری کِی توانم؟! برای من که چهار رکعتِ چهار دقیقه‌ای می‌شود "نماز با شک" که رکعتِ دوّم به سوّم بودم یا سوّم به چهارم، احیا؟ احیایِ تنهایی؟!

کرونا و شب‌های قدر (همچون دیگر پرده‌های این ماجرای کرونا)، تجربه‌ای بدیع است.

این بار نمی‌توان در سیلِ جمعیت گم شد. خودت هستی و خودت. نه حکایتِ آن خسی در میقات است و نه کسی در میعاد. سکوت است و فُرادا.

عطار است که خسته از همه رَه‌ها و گذرها، آمده و بر کرانۀ کویر نشسته و می‌گوید:
«رهی دیگر نمی‌دانم... نمی‌دانم»

یا منْ یَسْمَعُ النَّجْوَی | یا منْ یُنْقِذُ الْغَرْقی یا دلیل المتحیّرین.

کرونا و احیا؛ شب قدر و سکوت

 

در شب‌های قدر دعا کنید خداوند بیماری کرونا را از سر بشر دفع کند


حجت الاسلام والمسلمین نکونام نماینده، ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری گفت: لیله القدر قله ماه مبارک رمضان است همه ماه مبارک رمضان به یک طرف و شب قدر به یک طرف.

او افزود: لیله القدر شبی است که خداوند تبارک و تعالی برایش ارزش ویژه قائل شده و آن را ممتاز از تمام شب‌ها و روز‌های سال قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با بیان اینکه لیله القدر یک شب در سال بیشتر نیست تاکید کرد: این شب را خداوند برای نزول رحمت واسعه خود به کسانی که شایستگی‌های لازم را پیدا کرده اند قرار داده است.

امام جمعه شهرکرد با اشاره به اینکه تمامی کسانی که این شب را احیا بدارند و به تلاوت قرآن، خواندن دعا و اذکاری که برای این شب وارد شده بپردازند به هر میزانی که اخلاص داشته باشند از رحمت پروردگار بهره می‌برند خاطر نشان کرد: اما اما کسانی که شایستگی را در خود ایجاد کرده باشند بیشتر بهره مند می‌شوند چنانکه برای ابد خود را در مصونیت قرار می‌دهند.

او گفت: متأسفانه در شرایط کرونایی امکان برگزاری و برپایی مراسم شب‌های قدر به صورت گسترده نیست و می‌توان در جمع‌های کوچک و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اعمال شب‌های قدر را بجا آورد.

او با بیان اینکه پروردگار فرموده است لیله القدر از هزار ماه بهتر است گفت: در این شب توبه اهمیت ویژه‌ای دارد و، اما توبه معنای آن استغفار تنها نیست باید زمینه‌های آن فراهم شود وحقوقی اگر برگردن ماست ازحق الناس و حق الله باید ادا شود.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام افزود: توبه باید همراه با پشیمانی و جبران آنچه از دست رفته است باشد.


حال و هوای متفاوت در شب قدر


همزمان با شب‌های مبارک قدر و نزول قرآن، همچنین سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع)، صدا و سیمای استان چهارمحال و بختیاری با تولید و پخش ویژه برنامه‌های مختلف از برکات الهی در این شب‌ها همراه مردم است.

کرونا و احیا؛ شب قدر و سکوت

 

یوسف افشاری نیا مدیر کل صدا و سیمای مرکز استان چهارمحال و بختیاری گفت: سیمای شبکه جهان بین با برنامه‌های "شب‌های قدر"، "از محراب تا معراج" و "عقیق" شب‌های نزول قرآن را با خدای عالمیان مناجات و شب زنده داری می‌کند.

او افزود: برنامه زنده"شب‌های قدر" از مصلای حضرت امام خمینی (ره) شهرکرد با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به تهیه کنندگی حسن کیانی، کارگردانی حمید کاووسی و اجرای ابوالفضل هادی پور از ساعت ۲۳:۴۵ دقیقه تا ۳ بامداد تقدیم عاشقان شب‌های احیاء می‌شود.

سخنرانی مذهبی ویژه شب‌های قدر، قرائت دعای پر فیض جوشن کبیر، ادعیه‌های ماه مبارک رمضان، مراسم پر فیض قرآن بر سرگرفتن و مداحی از جمله بخش‌های این برنامه هستند.

افشاری نیا گفت: ویژه برنامه تلویزیونی"از محراب تا معراج" به تهیه کنندگی و کارگردانی طیبه اسماعیلی و اجرای ابوالفضل هادی پور روز‌های دوشنبه و چهارشنبه (۱۳ و ۱۵ اردیبهشت) از ساعت ۱۰ تا ۱۱ روی آنتن می‌رود.

مداحی، گفتگوی کارشناس مذهبی در مورد فضیلت شب‌های قدر، اعمال بزرگداشت این شب‌ها و سخنرانی پیرامون مولای متقیان حضرت علی (ع) و ویژگی‌های ارزشمند آن حضرت، گزارش از اماکن خیریه و کمک به نیازمندان در این ماه مبارک و میان برنامه‌های متعدد از قسمت‌های متنوع برنامه "از محراب تا معراج" هستند.

او افزود: با فرا رسیدن ایام سوگواری مولای متقیان حضرت علی (ع) و لیالی پرفیض قدر ویژه برنامه "عقیق"در پنج قسمت از شنبه تا چهارشنبه (۱۱ تا ۱۵ اردیبهشت) ساعت ۲۰:۵۰ دقیقه روی آنتن سیمای جهان بین می‌رود.

گفتگوی کارشناسی، میان برنامه‌های گرافیکی، گفتارمتن با تصاویر مربوطه، مداحی، شعر، معرفی کتاب، حدیث وحکایت از بخش‌های این برنامه هستند که به تهیه کنندگی وکارگردانی فرحنازحاتم پوری، تصویربرداری بهزادپیشکار، رضا حامدی وکورش قلی پور، صدابرداری محمدرضا داوودی و تدوین گری رحیم دانش با اجرای جمال الدین خدابخشی تقدیم بینندگان می‌شود.

مدیر کل صدا و سیمای مرکز استان چهارمحال و بختیاری گفت: صدای استانی هم با ویژه برنامه "قرار عاشقی" این شب‌ها را ارج می‌نهد و همراه و هم قدم هم استانی‌ها از فیوضات ماه بندگی خدا بهره مند می‌شود.

پخش قرائت دعای روح بخش جوشن کبیر از مصلای حضرت امام (ره) شهرکرد، مراسم قرآن به سر گرفتن، سخنرانی، کارشناس مذهبی، ادعیه‌های ویژه شب‌های قدر، گزارش از شهرستان‌های مختلف استان و ارتباط با خبرنگاران آزاد و اطلاع از حال و هوای شب‌های قدر در شهر‌های مختلف استان، بسته‌های صوتی همکاران افتخاری و ارتباط با مشهد مقدس و قم از بخش‌های مختلف برنامه هستند که به تهیه کنندگی مهشید موسویان، نائب صالحی و سیاوش قربانی پور، گویندگی مریم خلجی، محمد حداد و حامد ایرج پور در شب‌های قدر از ساعت ۲۲:۳۰ تا ۳ بامداد روی آنتن صدای جهان بین می‌رود.

افشاری نیا خاطر نشان کرد: معاونت خبر صدا و سیمای استان با ۱۰ خبر مکتوب، ۷ گزارش تلویزیونی، ۶ گزارش رادیویی، ۲۱ پخش خبری محلی رادیو و ۳۵ پخش خبری محلی تلویزیون شب‌های پر فضیلت قدر و شهادت مظلومانه اولین امام شیعیان را گرامی می‌دارد.

او گفت: معاونت فضای مجازی هم با تولید مجموعه فتوکامنت تصویری در دو قسمت، لیالی قدر را ارج می‌نهد.

این مجموعه برگرفته از نامه ۵۳ نهج البلاغه با شیوه‌ای هنرمندانه تولید و در فضای مجازی بارگذاری می‌شود. همچنین این معاونت با تولید گزارش تصویری ویژه شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، تولید عکس نوشت در ۶ قطعه، معرفی ویژه برنامه‌های صدا و سیما، تقطیع ویژه برنامه‌های صدا و سیما و انتشار محتوا‌های تولید و تأمین در کلیه بستر‌ها از فضائل و برکات این ماه بهره می‌جوید.


در لیالی قدر کمک و خدمت رنگ و بوی الهی دارد


در این شب‌ها کمک و خدمت رنگ و بوی الهی دارد و همه سعی می‌کنند نسبت به توانایی و تخصصی که دارند خدمت رسانی کنند.

حجت‌الاسلام عزیزالله میراحمدی معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در جلسه هماهنگی برگزاری مرحله نهم رزمایش کمک مومنانه با بیان اینکه در شرایط کرونایی مساجد از تجمعات خالی و محلی برای اقدامات مومنانه هستند، بیان کرد: در هفته اکرام یعنی ولادت امام حسن (ع) تا شهادت امام علی (ع) ۲۵ هزار بسته معیشتی، ۱۲۰ کیسه آرد، ۱۰۰ بسته معیشتی هر بسته به ارزش یک میلیون تومان و کارت‌های هدیه کمک هزینه اجاره بهاء از جمله ۱۵ کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومانی در سطح استان توزیع شده است.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان اظهار کرد: همچنین پویش حمایت از ۱۱۰ یتیم در هر شهرستان و طرح «مهرواره محله همدل» با محوریت مساجد و روحانیون در استان در حال برگزاری است.

امشب اولین شب قدر است و برای مسلمانان این شب‌ها فرصتی است مناسب. امشب همه نوای «الغوث الغوث» سر می‌دهند و احیا داران با حال و هوایی متفاوت.

دعا کنیم تا روزگار روی خوشش را بار دیگر بما نشان دهد. قول میدهیم این دفعه قدر هر لحظه‌ای را بهتر از گذشته بدانیم.

خدایا بندگان تو ظرفیت این گونه امتحان را ندارند. بر آنان سهل بگیر و عافیت را نصیبشان کن، آمین.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار